Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 818

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2009-01-09 00:19
Antal inlägg: 11612

Alla människor är olika vad det gäller sovtider.

Alex52009-01-09 00:33
Antal inlägg: 1

Vi gör så här för sonen som precis fyllt sex och ska upp 06.00 på morgonen. 19.30 senast en kvällsmacka, lite mjölk och nedvarvning, därefter tandborstning och så läser vi saga tillsammans i hans säng ca 20.00. Oftast somnar han inte förrän 20.30-21.00. Då har mamma och pappa redan somnat i hans säng, haha. Han är dödstrött på kvällarna men har samtidigt svårt att somna innan den tiden. Kvittar om vi lägger honom tidigare än så här. Han är jättetrött och SVÅRväckt på morgonen men samtidigt beundransvärd då jag aldrig sett en sur min på honom.

sakoline2009-01-09 00:40
Antal inlägg: 742

Jag förstår inte hur man kan tvinga tonåringar när de ska sova, det är ungefär som att kontrollera när de ska duscha. Jag skötte det där själv, visst blev jag tjatad på när jag satt nätterna igenom framför datorn men jag klarade skolan och jag har aldrig haft auktoritära föräldrar. Men men. Det verkar finnas andra som inte tycker demokrati gäller minderåriga som måste "få internet brutet". Som att hon lär sig nåt på det förutom att föräldrarna är taskiga.

micro1132009-01-09 01:14
Antal inlägg: 17542

sakoline

Vi har jättebra stämning i vår familj -- och jag tror knappast barnen har uppfattat oss som auktoritära i vår fostran av dem.

Däremot har du helt rätt i en sak, demokrati gäller inte minderåriga barn som bor hemma.

Man har en kommunikation inom familjen -- men beslut om regler, och vad som gäller i stort, är det föräldrarna som ställer upp.

Precis som det är vi föräldrar de kan luta sig emot när något hänt, de behöver hjälp, de vill prata, de vill få sitta i soffan och känna sig omhändertagna, de kan krama, gråta och skratta med.

Att vara förälder innebär att man har ansvaret -- och det gäller både när saker är roliga som när de är tråkiga.

Min dotter behöver dessutom hjälpen att slå av datorn eftersom hon fastnar hela natten annars -- och hon protesterar inte mot att vi infört den ordningen för att hon skall få den sömn hon behöver.
Hon ser det som stöd -- precis som hon ser det som stöd när vi ser till att hon kommer upp på morgonen och iväg till skolan.

marshmellow2009-01-09 04:16
Antal inlägg: 63

Jag har fått bestämma mina egna sovtider sens jag var 12-13, om inte tidigare och det har fungerat finfint. Jag kan sitta uppe hela natten och min mamma säger inget sålänge jag sköter mina studier, vilket jag gör. (Är 18 nu)

Mina bröder på 8 och 10 lägger sig samtidigt och de lägger sig nångång runt nio sedan ligger de och lyssnar på en hörbok eller ser på film tills de somnar. :)

Mimikryp2009-01-09 06:55
Antal inlägg: 9057

Caligatia; Jag tycker att det låter som om du behöver få hjälp. Har du pratat med någon "yrkesman" om det?
Låter ju jättejobbigt... Ska inte behöva vara så!

mammamu333212009-01-09 07:36
Antal inlägg: 165

min 5 åring lägger sig 20.00 på vardagarna, på helgen får hon va uppe så länge hon vill. Oftast orkar hon inte längre än till 21.00 =) 12 åringen lägger sig 22.00 och 15 åringen vet jag inte när han somnar men han är då inte trött på morgonen, så jag antar han får den sömn han behöver...

sjutusan2009-01-09 07:43
Antal inlägg: 824

Gick igång och tänkte starta en lång utläggning, men såg plötsligt att micro skrivit precis det jag tänkte. Tack. Tycker lika. =P

micro1132009-01-09 07:59
Antal inlägg: 17542

sjutusan

Skönt att jag är inte ensam :)

lelleli2009-01-09 08:15
Antal inlägg: 107

Vår 5,5 åring ska va i säng SENAST åtta. En minut senare så blir det ingen saga, brukar fungera.. Annars e det mycket "ska bara" och hon kommer aldrig i säng...

PTcruiser2009-01-09 08:26
Antal inlägg: 32

Vi har en 6-åring som inte har något sömnbehov,hans pappa är likadan. När han var mindre så kunde vi få honom till att somna vid 20, men sen vaknade han vid 4 & tyckte det var morgon. Nu är han i säng vid 21-22 (toksent jag vet), men han vaknar pigg kl 7 på morgonen. Dottern som är 2 år somnar kl 19;30 utan problem & sover hela natten till 7, så barn är olika precis som vi vuxna.

Maja G2009-01-09 08:49
Antal inlägg: 10730

Nu är ju mina grabbar stora, men vi gjorde inte så stor affär av det här med att gå och lägga sig..
De fick ta på sig pyjamas och äta kvällsmat vid 19-19.30, sedan fick de mysa lite i soffan..Det tog inte mer än högst 10 minuter så sov båda två!
De är/var väldigt aktiva med olika sporter så de var väldigt trötta på kvällarna, men skulle absolut inte lägga sig..

Nåväl, sedan var det bara att leda in dom i rummen så sov dom hela natten..

Det finns ett aber med detta, båda två, nu i vuxen ålder, måste tydligen titta på TV innan dom somnar..

annelille2009-01-09 09:22
Antal inlägg: 500

... när jag gick på högstadiet var 21 läggdags... mamma och pappa var stenhårda på det så det vara bara att lägga sig.... på gymnasiet pendlade jag med tåg tiiiidigt på morgonen så 21 var en bra tid då också....

nu när jag är vuxen lägger jag mig fortfarande runt 21, kollar på teve i sängen en stund iofs men det är en magisk gräns för mig vad som är kväll och natt.... efter 21 börjar natten och då ringer man ingen och ingen ringer mig.... =)... alla vet att efter 21 är det natt i det huset....

lillakia2009-01-09 09:28
Antal inlägg: 849

vi äter oftast kvällsmat mellan 18.30-19.00 sen e det badkar eller dusch för min 11 åring. Tv på rummet från åtta stänges av vid 21-21.30 ca. men det är ju sällan han somnar - det är ju oerhört mycket "ska bara" mm.
Min 14 åring går upp på sitt rum absolut senast 23 - har även jag en 17 åring med dator så modemet stängs av 22.30.
Däremot har jag just nu problem med att få min 1-åring i säng........
(20.00 är för sent för en 6-åring, tycker jag)

trollet772009-01-09 09:36
Antal inlägg: 63

Är väl olika, sonen är 8, han lägger sig vid 21, stiger upp 7. Han är helt enkelt inte trött före 21, skulle vara omöjligt att få han o somna tidigare. Han är inte trött på morgonen heller. Nu under jullovet vände dom helt på dygnet, fick vara uppe länge, 23 var inga problem, sov till ca 9 då. Flickan är 10, snart 11 och hon är uppe till ca 21.30. Ser ingen anledning till att lägga dem så mycket tidigare, även om andra tycker dte är sent. Hon är inte trött på kvällen, inte morgonen heller, det är klart, nån liten gäspning, men gäspar gör man ju själv tills man har "vaknat till". Man har ju själv svårt att sova om man går o lägger sig när man inte är trött.
För att svara på frågan, så nej, jag tycker inte alls att 8 är sent för en 8åring.

NessaLote2009-01-09 10:29
Antal inlägg: 1502

Jag är sjutton och har bestämt mina läggtider själv i typ två år nu. När jag var liten kommer jag inte ihåg när det skulle släckas, men jag vet att när jag gick i lågstaiet skulle jag ligga i söngen 19,30, sen fick jag läsa (eller bli läst för) till 20,00 o då släcktes lampan ^^. När jag gick på mellanstadiet fick jag läsa till nio, när jag sedan gick i högstadiet var tiderna mer flytande men grundreglen var att jag skulle ligga i sängen vid tio, eftersom jag gick upp vid halv sju.
Nu på gymnasiet säger de inte så mkt, de frågar bara om jag inte ska sova snart, men jag brukar gå och lägga mej vid 10 ändå, tycker att då får man sova lagom mkt! Sen är det klart att det har blivit sena nätter om man suttit uppe o chattat med någon speciell ^^. Men det är inte varje kväll!!! Jag tror att det är skillnaden, om det blir en vana att vara uppe sent eller om det händer någon gång ibland :D.

Malla132009-01-09 10:52
Antal inlägg: 1810

Hejhej..Hittade lite information på Netdkotor om sömn...

Hur mycket ska ett barn i förskoleåldern sova?
Förskolebarn sover ofta 12-14 timmar per dygn.

I den här åldern är sovrutinen och tiden för läggdags väl inarbetad. Ni ska dock vara uppmärksamma på att barn i den här åldern kan ha problem med mardrömmar. Om ditt barn gråter och blir väckt av en mardröm behöver det tröst och trygghet. Om ditt barn vaknar, gå in till det och klappa det försiktigt på ryggen och tala lugnande till det. Försök inte att väcka barnet mer eller fråga vad det drömt, för ofta är barnet inte helt vaket och blir snart lugnt igen och somnar om, bara du är där. Oftast kommer barnet inte ens ihåg på morgonen att det hade en mardröm under natten.

www.netdoktor.se/?_P...;A reaId=30

ewaleena - Ej medlem längre2009-01-09 13:21
Antal inlägg: 1977

Jag håller med Micro, och har samma problem!! Min sjuttonåring vägrar släppa tangentbordet på kvällarna! Inte förens vi säger att vi drar ur sladden så börjar hon ta farväl av alla på msn som hon "bara måste" prata med lite till! :) Hon blir liksom döv och blind och ibland får man kasta en sko eller något på henne för att hon ska ta ut sina hundar, som springer med benen i kors och vill kissa!!! :D
Sonen, 12 år lägger sig runt 22 men har väldigt svårt att somna..

Sen får man typ hälla vatten på dom för att dom ska gå upp vid 7 för att hinna till skolorna.. :)

NessaLote2009-01-09 18:12
Antal inlägg: 1502

Släppa tangentbordet kan vara en konst! Men det brukar gå bra^^

CHL2009-01-09 21:24
Antal inlägg: 1212

malla13:

Jo, det märks att hon hafft det ibland.
Då vaknar hon iofs och kommer in till oss, å där får hon somna i trygg famn :)

Hon har mycket tankar just nu, om livet och allt. Helt normalt.
Antar att det är därför problemen uppstått.

Hon kräver att nån ska ligga jämte henne medans hon somnar.

Hon har också tankar kring liv och död.

Bara jag stöttar henne på rätt sätt.
Vi läser saga, ligger jämte henne, pratar om allt.
Kräver dock att hon somnar i sin säng.

Vaknar hon av en mardröm eller annat, så finns vi där.

Antar att man bara ska kämpa på?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?