Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 479 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-01-12 08:26 | |
![]() | Maad Max Ja det är min huvudtes. Anders Jo jag vet att det är svårt. Hennes och Mauritz och andra stora kedjor stödjer jag dock inte -- handlar inte där. Vi har en lokal handlare som brukar ha ett trevligt sortiment, som dessutom sällan återfinns någon annanstans. Men när gäller jeans och sånt så är man utlämnad åt världsmarknaden. | |
| Margana | 2009-01-12 08:43 | |
![]() | Maad Max "Jag är nog för mycket av en cyniker (dock ser jag mig själv som realist) men jag tycker att det är viktigt att skilja på ett lands politik och ett lands invånare. Jag menar, tar du 100 israeler och frågar dem vad de tycker om situationen så skulle antagligen en stor majoritet fördömma sitt eget lands agerande." Lyssnade på P1 i går och där sa de att merparten (kommer inte ihåg hur många procent) stöder anfallen mot Gaza. De sa också att det verkar som om de tänker sluta bombningarna så småningom i stället för att gå till fas 3 och då var det intervjuer med israeler som inte ville det utan att man skulle fortsätta bomba. Ska nog också kolla vart mina inköp är tillverkade hädanefter. | |
| Maad Max | 2009-01-12 08:59 | |
![]() | Margana, okej, det var värst. Det trodde jag aldrig. Har bara pratat med en vän från Jerusalem, han och hans bekanta var inte upp över öronen glada i alla fall. | |
| Incubation | 2009-01-12 09:15 | |
![]() | Jag bojkottar Israel sedan länge, också när det gäller företag som har sina fabriker där. Det enda jag tycker är jobbigt är att Hälsans kök som gör en massa vegetarisk mat är ett av dom företagen, vilket gör det lite svårare för mig som vegetarian. Men jag tycker att det är en självklarthet att bojkotta Israel. | |
| Incubation | 2009-01-12 09:19 | |
![]() | Tedacious, alla varor vars streckkoder börjar med 729, 7219, 7922, 6507. Men det som är vanligast i svenska affärer är väl alla Hälsans kök produkter, Sharon-frukter och produkter från döda havet. | |
| Margana | 2009-01-12 09:24 | |
![]() | Maad Max - jag blev faktiskt förvånad själv över att så många stödde kriget....hörde intervjuerna och blev ännu mer förvånad över att det kan finnas så mycket hat och att man inte kan tänka sig in i varandras situation....att förlora ett barn t ex...*ryser* Ska i ärlighetens namn erkänna att jag bläddrar förbi inslagen i Aftonbladet och Expressen om kriget....jag klarar inte av att ta in eländet. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-12 11:43 | |
![]() | Jag har bojkottat israeliska varor hela mitt liv. Till sist så har den som köper t.ex. avocado av märket Carmel betalat så mycket så att leverantören för dessa har betalat skatt för detta. Den skatten har bla gått till att betala ammunition som sedan sitter i en palestinier. Jag vill i alla fall inte ha på mitt samvete att ha betalat en sådan kula. Om alla tänkte såhär så skulle importen av israeliska varor stanna och då skulle levarantören/odlaren förlora pengar och staten skulle förlora skatt. Det är ett bra sätt att bekämpa terror på, statsterrorism, för det är det enda epitet som kan komma i fråga vad det gäller denna stats agerande. | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-01-12 11:57 | |
![]() | Jag bojkottar Israels varor för att jag ogillar sionismen, inte för att de just för tillfället råkar slå ihjäl fler palestinier än vanligt. Staten Israel och dess historia som den presenteras i media har väldigt få likheter med verkligheten, det finns faktiskt en informativ tråd i ämnet under fliken seriöst: www.betapet.se/forum...ad id=15997 Jag tycker det är viktigt att man är införstådd med den ondska som hjälpt till att skapa den stat som ligger bakom större delen av problemen i mellanöstern och därigenom även en hel del problem för resten av världen. | |
| blaad666 | 2009-01-12 12:00 | |
![]() | Likt ovan, bojkottat Israeliska varor i den mån jag kunnat de senaste 7-8 åren iaf. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-12 12:09 | |
![]() | Nej, jag köper det som passar mig. | |
| abraham__ | 2009-01-12 12:11 | |
![]() | skriv gärna en lista på vilka varor som är från israel för då ska jag köpa mer sånna varor. tack | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-01-12 12:13 | |
![]() | abraham__, om du vill bidra till eländet är det nog enklast att börja här: www.adl.org/ Av nån anledning brukar det aldrig vara svårt att hitta Donate-knappen på såna sidor... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-12 12:20 | |
![]() | Jag köper verkligen inte det som passar mig bäst för stunden. Har hunnit med flera världsomfattande bojkotter mot israeliska viner, apelsiner och avocados. Visst är det en välförtjänt markering mot israels brott mot mänskligheten. Jag backar alltid inför israelproducerade varor. | |
| regina_1 | 2009-01-12 12:41 | |
![]() | Tänk efter, hur länge har det varit konflikt därnere ??? för dom som vill läsa lite om det bara....... www.mimersbrunn.se/V...el _497.htm Bojkott av varor från enskilda människans sida är bara ro i den egna själen :-/ För det är väl ingen som på allvar tror att en bojkott av israeliska varor skulle få slut på kriget ? :-o. Jag tror inte ens ett importförbud skulle göra det. Förlåt mig, men så länge det finns folk som VILL kriga och så länge som de inte kan vara överens om vems land det är så kommer det alltid att vara krig där, dom har inte varit överens om vems land det är på flera tusen år varför skulle de bli det nu ??? Tro inte att jag inte tycker det är hemskt, det gör jag och jag skulle önska att det fanns en enkel lösning på det , men tyvärr så kommer de förmodligen aldrig komma fram till en lösning, tragiskt javisst, och självklart så drabbas oskyldiga, det är alltid oskyldiga som drabbas , sen har olika människor olika syn på vilka som är oskyldiga och inte, den ena sidan tycker ju att de är dom som är offren precis som den andra sidan så är det alltid, kan du säga vilka som har rätt eller fel ? För min del anser jag ju att varenda en som VILL kriga har fel, men hur ska du få dessa att tänka annorlunda ? eller är det enda rätta att eliminera varje människa som VILL kriga ? är det så vi får fred ? Äsch jag vet inte, blir bara trött .......vi kan nog bara försöka hjälpa de som försöker fly, de som inte vill vara där , de som blivit skadade. Men sen då..? Ta ut alla ur landet som inte vill kriga, lämna alla andra där och låt dom bomba sönder allt och ta död på varann så kan alla som vill leva i harmoni utan hämnd tankar mot sin granne ( som kanske är av en annan nationalitet ) flytta tillbaka sen och bygga upp landet igen , gemensamt, låter väl som en bra idé :-/ Ursäkta min cynism :-/ | |
| ANDERStG | 2009-01-12 12:46 | |
![]() | Klart att EN människas inköpsvanor inte betyder något. Men att rycka på axlarna är väl bara ett tecken på västerländsk lathet och dekadens. Vanliga människor har gjort större saker än att stjälpa regeringar. | |
| MiniLudd | 2009-01-12 12:48 | |
![]() | Suck va ensidigt, precis som mediarapporteringen om det hela.. Vad ska Israel göra då när Hamas skjuter raketer stup i kvarten (nu senast på en skola) och dessutom använder sina egna kvinnor och barn som sköldar. De skiter ju fullständigt i sitt eget folk och måste ju garva läppen av sig åt er, över hur blåögda många är. Hade det varit omvänt hade muslimerna själva knappast gjort annorlunda, eller tror ni verkligen det?? De om några har ju "en thing" för vedergällning, (kvinno)förtryck och dödande. Bara att läsa koranen, deras rättesnöre.. Israelerna hade väl då varit utplånade vid det här laget. | |
| ANDERStG | 2009-01-12 12:49 | |
![]() | MiniLudd: Har du läst Bibeln, "vårat rättesnöre"? Eller kan det vara att många kristna bryter mot den? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-12 12:51 | |
![]() | Jag trodde tänket "man måste knäcka några ägg för att göra en omelett" var tabu på denna site. Och så visar det sig att det hyllas. *förvirrad* | |
| blaad666 | 2009-01-12 12:53 | |
![]() | MiniLudd. För det första är det inte i proportion till massakrarna som dagligen skett mot Palestinier. Sen är det inte Stat vs Stat, utan enskilda individer mot Stat. Som om polisen skulle skjuta av 40 dagisbarn för att markera för Hells Angels att dom inte accepterar mer gängkrig. Sen har du nog MER sekularisering bland palestinier än bland judar, och det är ändå långt ifrån poängen. Så knip igen kosher-kake-hålet och läs på lite. | |
| ANDERStG | 2009-01-12 12:54 | |
![]() | trashone: www.youtube.com/watc...IU 1bzZheWk | |