Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade12
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-12 15:55
Antal inlägg: 7605

Fiskdamm för gubben med polare lät ju kul!
De skulle säkert uppskatta lek- och överraskningsmomentet och man kunde ha varierande fångster som roliga drag, flöten och kanske en liten flaska rom. ("Fan fick du sprit, jag fick bara två flöten").
Men nu var det dina vänner det handlade om.
Grönt te och mörk choklad verkar vara på modet nu, så det kanske kan vara något av innehållet.

Tess 082009-01-12 16:01
Antal inlägg: 18003

Maja, då ska alla ha med 2-3 paket (oftast är maxsumman ganska liten, jag hade 60 kronor totalt) Sen läggs de i mitten och flickorna runt omkring.
Sen slår man en tärning i tur och ordning och den som får 1 eller 6 får välja ett paket.
När alla paket är slut så sätter man en timer som bara DU får veta tiden på (3.20 minuter)
Sen fortsätter man slå tärning och den som får 1 eller 6 får sno paket av någon annan.
När tiden är ute är det slut och man öppnar och ser vad man fått alternativt kör man ytterligare en gång på tid.

Denna lek får det mest tysta och försiktiga person att skratta och ropa om paket hit och dit!

emmylicious2009-01-12 16:03
Antal inlägg: 4501

"Fiskdamm och godispåsar kanske faller de lite yngre mer på läppen"

Funkade alldeles utmärkt för mina föräldrar och deras vänner på trettondagen då dom hade julgransplundring tillsammans. Fiskdamm där man fick fiska upp sin snapsflaska till maten och godispåsar i julgranen. Åldrarna det rör sig om här är 50-65.

Maja G2009-01-12 16:04
Antal inlägg: 10730

ok..

Men nu ska jag fixa alla paketen tänkte jag..Det får blir russinpaket, tablettaskar,choklad osv...

Nämen, nu sitter jag ju och skriver vad som finns i paketen..Två av tjejerna är här inne och tjuvkikar ibland ju:)

Tess 082009-01-12 16:05
Antal inlägg: 18003

Ja, men vi har ju försått att det varken är jag eller C-S... så vi får väl fixa till nåt själv! Eller hur C-S?

Maja G2009-01-12 16:06

Emmy: Det låter ju skitkul ju!
Det ska jag komma ihåg till en annan gång då jag har mer tid och pengar!!:)

Jag visste ju att ni är riktigt idérika allihopa!!

Gigi512009-01-12 16:49
Antal inlägg: 271

Fika med de sista lussekatterna och pepparkakorna låter väl lämpligt.

Maja G2009-01-12 17:38

Hade inga lussekatter och peparkakorna är redan slut..

Nu har jag bordet fullt med paket iaf..och pajen är färdigbakad och ideér till nästa julgransplundring finns memorerat i skallen!!

Nu kan denna tråd stängas!

Cajsa-Stina2009-01-12 17:45
Antal inlägg: 3154

LYCKA TILL med kalaset i morgon!!!

Margana2009-01-12 17:47
Antal inlägg: 826

*snålvattnet rinner*

kaparen - Ej medlem längre2009-01-12 20:14
Antal inlägg: 4805

I Gusum ( en bruksort här i kommunen där förr i tiden tillverkade blixtlås ) finns en tradition av firande tjugonde dag Knut.
Företeelsen är mycket lokal och finns inte här i centralorten 1 mil österut går i stora drag ut på att man klär ut sej till oigenkännlighet. Folk kan se ut som Ica-kassar, tandkrämstuber och vad som helst. I dessa munderingar går man sedan hem till varandra, gärna folk som man är lite på kant med, och skall där enligt tradition bjudas såväl fasta som flytande delikatesser. Mundering tas inte av och vem besökaren är ska förbli en gåta för den som får besöket

Knutgubbar kallar man det och det anordnas också en Knutgubbedans och om jag inte är helt fel underrättad så tilldragar den sig nuförtiden på lördagen efter Tjugonde dag Knut

lite OT kanske men den traditionen har man i Gusum och på ytterligare nån plats i Uppland

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?