Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 70 |
Mobilspel
| Pågående | 19 798 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-12 21:15 | |
![]() | Somliga kanske inte skall ha körkort. | |
| juggs709 | 2009-01-12 21:16 | |
![]() | Hela dokumentet fanns här också www.mil.se/upload/do...ak I_Og.pdf | |
| Forticert | 2009-01-12 21:17 | |
![]() | Jag var ute och åkte skridskor på isen för en vecka sedan, och gick igenom. Isen var drygt 5 cm... | |
| Maja G | 2009-01-12 21:18 | |
![]() | Skönt att höra Viktor...Jag går absolut inte ut på någon is öh...Knappt konstis! | |
| ViktorWig | 2009-01-12 21:19 | |
![]() | Intressant läsning. 20 cm funkar för en normalstor bil alltså. | |
| butterkaka | 2009-01-12 21:34 | |
![]() | solros... vikten av bilen hamnar ju inte på en punkt utan fördelas över en större punkt vilket gör att isen borde klara det, man kan ju aldrig va säker ändå för på ett ställe kan de va 20 cm medan de 10 m bort kan vara 10 cm, själv undviker jag helst att gå på is :P | |
| remvanrijn | 2009-01-12 21:38 | |
![]() | Viktor: lovar du att inte krocka ifall bilen framför dig tvärnitar för en fotgängare som skall över isen!? | |
| ViktorWig | 2009-01-12 21:40 | |
![]() | haha remvanrijn ja lovar ;) | |
| solros x - Ej medlem längre | 2009-01-12 21:43 | |
![]() | räven raskar över(i)sen...:) | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-01-12 21:44 | |
![]() | Öh, jag hoppas ni vet att ingen försäkring täcker om man kör igenom isen med bilen! Försäkringen täcker det ENDAST om vägverket har godkänt vägen över isen och satt upp sina skyltar om det. Själv kör jag isracing nästan varje helg, på 25 cm kärnis. Skitläckert!! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-13 10:29 | |
![]() | Jag kör på isväg var och varannan dag här uppe i Luleå. För tillfället håller den för sju ton tunga fordon. Igår var det plusgrader, vilket ger flödvatten som man kan bli stående i pga att elsystemet ballar ur vid fukt. Då sänker man hastigheten genom vattenpölarna... =) Man skall hålla 50 meters avstånd till framförvarande bil och 30 km/h. Hastigheten som fordonet framförs i har betydelse för isens hållbarhet, om man har hög hastighet på tunn is så bildas det en svallvåg under isen som bryter sönder isen längre fram och man hamnar i vattnet. En annan sak som har betydelse är temperaturen, ju lägre temperatur desto svagare/sprödare is. Bästa hållbarheten har is runt -7 grader celsius, enligt vad jag har hört bl.a. från de som jobbar med is vid ishotellet i Jukkasjärvi. Det läskigaste jag har varit med om på isvägen var när det låg ett par centimeter vatten över hela isen. Isen såg helt svart ut och OM det hade varit ett hål i den så hade jag inte sett det. Jag var helt knäsvag innan jag var över på andra sidan! Jag VET att Vägverket kollar isen jättenoga varje dag och att de skulle ha stängt den om den inte hållit men min inombords grottmänniska skrek: det här är farligt, vänd! Normalt sett är jag dock inte rädd för isvägen utan åker den gärna för att slippa en extra halvtimme i bilen till närmsta bro. | |
| Tigera | 2009-01-13 10:38 | |
![]() | Usch alfamarie, jag får lite ont i magen bara jag tänker på att köra på isen om man inte kan se ifall det skulle komma en vak framför en... | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-13 12:13 | |
![]() | Jo men jag vet ju egentligen att det är säkert, det bara kändes otäckt. Eller vet och vet, man litar ju på att de som säger sig veta inte gör några misstag. | |