Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 798 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-01-13 15:59 | |
![]() | Många ungdomar tappar meänkieli och det lärs inte ut i skolorna. Jag är inte fullärd talande av det språket, t.ex. | |
| aspekt | 2009-01-13 16:00 | |
![]() | Det där med gardinerna är för övrigt förlegade åsikter, något som man kanske hade förr i världen men inte längre (inte vad jag hört talas om i alla fall). Har laestadianer i släkten och varit på ett antal sådana predikningar som de hade. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-01-13 16:01 | |
![]() | Nja. Handlade mer om oenigheter. "Bakgrunden till händelsen var mångfacetterad och berörde bland annat dispyter mellan Norge och Ryssland rörande hur uppdelningen av norska Finnmarken skulle genomföras. Mer speciellt gällde den även försök att stoppa spritförsäljningen i Finnmarken, som vid denna tid var ett allvarligt socialt problem." | |
| Maja G | 2009-01-13 16:04 | |
![]() | Inte jag heller, Pg up.. Då jag var liten så pratade vi meiänkieli blandat med finskan, eftersom min mor är från norra Finland ( sodankylä) Lite synd att vi inte pratade svenska med morsan, för hon kan inte prata svenska fortfarande ändå hon har bott i Sverige i över 45 år! Jag gjorde som så, att då jag inte visste vad ett ord hette på finska så la jag till finsk ändelse på ett svensk ord..tex tuggummija eller kökiä.. Lite så är väl meiänkieli eller hur? ( krasst sammanfattat!=) | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-01-13 16:09 | |
![]() | Jo, precis, Gräddnos. I många ord i meänkieli plockas det ur finskan och läggs till ändelser. På så sätt ett rätt enkelt språk att lära sig. Läste meänkieli under en kort period och det var inte alls så svårt med tanke på ändelserna. | |
| Maja G | 2009-01-13 17:21 | |
![]() | Ojojoj...När jag sitter här o surfar lite på nätet, så hamnar jag på en släktsida där de efterlyser min farmor!!! Vad världen är liten ibland... Tack för alla PM och svar här i tråden..Hoppas jag får fart på mig och sammanställer lite grann i min blogg! | |
| mrpekk - Ej medlem längre | 2009-01-13 17:38 | |
![]() | Pg up skrev "Många ungdomar tappar meänkieli och det lärs inte ut i skolorna. Jag är inte fullärd talande av det språket, t.ex." Det beror väl lite på vad du menar med "lärs inte ut i skolorna", i skolan har man ju enligt lag rätt till modersmålsundervisning i meänkieli. | |
| skogstorparn | 2009-01-13 18:03 | |
![]() | finns det aktiva leastadianer i dag? | |
| ANDERStG | 2009-01-13 18:06 | |
![]() | Skogstorparn: Visst är de aktiva. Still going strong. Och med mer barn än medeltalet så torde deras andel väl öka. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-01-13 19:19 | |
![]() | "Det beror väl lite på vad du menar med "lärs inte ut i skolorna", i skolan har man ju enligt lag rätt till modersmålsundervisning i meänkieli." Obligatorisk utlärning av språket finns ej, det var det jag syftade på och saknat. Val av språk, ja visst, precis som franska, spanska, tyska. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-01-13 19:25 | |
![]() | Dock kompletteras finska OCH meänkieli på en och samma lektion om man har det som val av språk. ( i alla fall på gymnasiet i Pajala) Jag anser att det ska vara lika obligatoriskt att ta till vara på e.v regionspråk som att ta till vara på den utbredda Engelskan. | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2009-01-13 19:26 | |
![]() | wiooo min mor kommer från Pajala :D Hon o hennes sambo pratar tornedalsfinska med varandra :D | |
| bjärt | 2009-01-13 20:29 | |
![]() | Det finns en film som handlar om just det förbudet att prata meänkieli i skolan. "Elina, som om jag inte fanns". Den är väl i första hand en barnfilm men jag tycker den är bra | |
| Aurora Aurum | 2009-01-13 21:33 | |
![]() | Henning Sjöström på sin tid skrev en eller två boker om leastadianer, han kommer tydligen själv från leastadianer släkt | |
| mrperfect | 2009-01-13 23:31 | |
![]() | det var ett radioprogram i går kväll där dom intervjuade en lapp som snackade om Laestadianer bl a..... | |