Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 285

Forumkategorier

Användare Inlägg  
grönöga - Ej medlem längre2009-01-15 09:11
Antal inlägg: 5570

Då ett barn bor växelvis hos sina föräldrar (dvs lika många dgr hos var i månaden) så har bägge föräldrarna löpande kostnader för barnet i form av mat, elförbrukning mm.

Barnbidraget går i det här fallet till modern, då de delar på vårdnaden ska barnbidraget uteslutande gå till kläder, glasögon, sjukvård, fritid till barnet.
Jag har själv barn. Jag köper definitivt inte kläder för 1100:-/mån till mina barn. Dom pengarna ska "öronmärkas", det är inte meningen att det ska fylla ut andra hål i hennes ekonomi, som du (enligt henne tydligen) sen ska bidra med.

Be om kvitto.
Barnbidraget: 1100:- * 12 = 13.200:-
När hennes utgifter på kläder, medicin, glasögon, fritid överstiger den summan så är det rimligt och förväntat att du bidrar. Men innan det...

Femme_Fatale2009-01-15 09:18
Antal inlägg: 709

Det handlar väl inte om er, det handlar väl om barnet. Hennes argument om att det är ERT håller inte.

Tycker precis som Grönöga ovan och håller med flera som har haft bra åsikter, har själv 4 barn så jag vet vad jag talar om. Dessutom står ju du redan för den dyra biten, fritiden.

Nä, säger som Sotfinger - agera moget och ta kontakt med rådgivare och låt dig inte köras över mer.

Det handlar om barnet inte om er.

Lycka till! =)

hetsaren2009-01-15 09:28
Antal inlägg: 64

Jag köper definitivt inte kläder för 1100:-/mån Grönöga

Barnbidraget ska ju täcka så mycket mer än kläder?

hetsaren2009-01-15 09:29
Antal inlägg: 64

Sorry Grönöga..läste med bara ett öga =)

hakwa - Ej medlem längre2009-01-15 10:10
Antal inlägg: 462

Att barnbidraget per automatik går till modern är väl en av de sista riktigt hårkodade diskrimineringarna i vårt samhälle. Nu kan man visserligen få andra lösningar på det, men det krävs att båda föräldrarna skriver på om det då. Vilket per automatik gör att det är meningslöst eftersom det normalt sett inte är ett problem om man samarbetar, och när det är ett problem lär inte modern skriva på något sådant.
Hursomhelst så till trådskaparens frågeställningar så är du inte skyldig alls att betala mer till henne, utan du ska snarast ha halva barnbidraget av henne istället. men sen om ni kommit överrens om något annat så är det ju något mellan er.
Enda anledningen till att hon skulle ha kunnat få mer är om hon skulle ha en riktigt usel egen ekonomi, då kan det ju bli fråga om ett underhållsbidrag. Men då ska vi också komma ihåg att de schablonbelopp som gäller för mat/nöje/fritid etc ofta är väldigt lågt beräknade, så någon hockey lär det ALDRIG bli fråga om i sådana fall när rätten räknar kostnader för ett barn. Det tråkiga är om man använder barnen som slagträ, men jag har exempel i min bekantskapskrets där den ene föräldern pressar sitt ex så mycket på pengar att det till slut har blivit barnen som blivit lidande för att man måste sätta stopp för den typen av utnyttjande.
Det handlar om att man helt enkelt avtvingar barnen alla leksaker/dyra kläder etc innan dom åker hem till mamma eller pappa, annars stannar dom där istället.
Men soms agt, du kan lugnt betrakta det som att du INTE är skyldig att betala mer tills något annat är bevisat.

lillakia2009-01-15 10:52
Antal inlägg: 849

Ok, barnbidraget har hon då och underhållet har ni slopat helt då? Hur mycket kläder köper hon till barnen? Gäller det mer än ett barn? Jag undrar för att 1050 kr ska gå till annat än kläder, om hon nu köper en hel massa kläder för att det behövs rent säsongsmässigt ( vinterkläder, sommarkläder) så kan det ju bli jättedyrt och kanske då vill att ni delar den kostnaden. men om hon nu IDIOTHANDLAR ( alltså shoppar järnet bara för att det e snygga kläder) så får hon ju stå för det... Sedan blir ju kläder dyrare ju längre upp i ålder de kommer, fritidsintressen spelar in mm mm. DÅ får man ju dela det.

Bitte - Administratör2009-01-15 10:55
Antal inlägg: 24224

Mycket tyckande och lite vetande tag kontakt med FK eller annan instans som vet

Bitte

Tess 082009-01-15 10:58
Antal inlägg: 18003

Men lillakia, har man fler barn får man ju per automatik även större barnbidrag...

Sen som sagt så slås hela årets klädinköp ihop och även barnbidraget. Då ser man ju hur mycket man handlat för... Sen behöver man ju inte köpa värsta dyra kläderna om det är så att ekonomin är skral.
Om du betalar alla fritidaktiviteter så tycker jag inte att hon ska gnälla, då kan väl du påpeka att ska vi dela på klädinköpet ska vi dela kostnaderna för fritidsaktiviteterna.

F.ö är det bara vad jag tycker, vet inte om det är 'rätt' i lagens ögon... Men du har ju fått trevliga länkar där du kan läsa.

lillakia2009-01-15 11:07

Jag vet att man får fler barnbidrag ju fler barn man har. (har 5 själv) vad jag menar är att om det nu gäller ett barn och det handlar om att vederörande har båda "halvorna" av barnbidraget så gäller det 525 kr. Handlar nu föräldern in alla säsongskläder (vinterjacka, kängor stövlar mm mm) så rör det sig om Lite mer än ett ynka barnbidrag. har man då fler barn så ökar ju naturligtvis kostnaden också om man nu inte kan ha kläder efter varandra. dessutom kan det ju vara så att hon har lägre inkomst rent generellt?
Menar du att klädfakturan ska delas på 2 i slutet av året? Eller?

Tess 082009-01-15 11:08
Antal inlägg: 18003

Nej, men han skrev att hon har hela barnbidraget och han betalar ändå fritidsaktiviteterna....

lillakia2009-01-15 11:17

Jo förvisso. Men det beror ju lite på dels hur mycket fritidsaktiviteter det gäller, hur mycket kläder det gäller, hur stor skillnad det är på deras ekonomi i övrigt. För övrigt tycker jag att det är stor synd och skam att inte underhållet stigit med mer än 50 kr på åtminstone 19 år. Det låg på 1123 när min äldsta föddes, (fyller 19 i Mars) och är på 1173 nu!
Ex. Sonen/dottern kanske har en årsavgift på någon aktivitet på 600 kr/år.
Lägg ihop: skor, byxor, t-shirts, jackor, badkläder,underkläder, idrottskläder och dylikt. Hur gör ni med skridskor, skidor, cyklar, hjälmar mm. Även om de har aktiviteter för 900/år så är kläder ett dyrt kapitel

lillakia2009-01-15 11:17

Framförallt i växande ålder.

Femme_Fatale2009-01-15 12:16
Antal inlägg: 709

Man gör inte slut på så mycket pengar på kläder, då har man slösat bort barnbidrag och får skylla sig själv....och som Tess påpekade så betalar ju han redan betydligt mer än hon då han ger henne sin del av barnbidraget plus betalar en del i fritidspengar.

lillakia2009-01-15 20:24

sin del av barnbidraget är 525 kr. Och "en del i fritidspengar" kan ju vara lika mycket som hon betalar i kläder? Och det är ju inte ENBART kläder barnbidraget är ett bidrag till.

lillakia2009-01-15 20:28

Jag menar inte att hon ska kräva mer heller. Vad jag syftar till är att kläderna HON bekostar kanske någon månad ligger högre i summa än aktiviteterna. Vad har sonen för fritidsaktiviteter?
Dessutom hänvisar jag ff till att det kan skilja en del på inkomst också, dyrare hyra, sämre lön, lägre bostadsbidrag mm mm.

Sotfinger2009-01-15 20:33
Antal inlägg: 22361

Just därför att det kan vara väldigt subjektivt vad man tycker är skäligt att lägga ut både på kläder och på fritidsaktiviteter, och därför att separerade föräldrar som är förbittrade på varandra ofta använder just ekonomin för att slå den andre i huvudet - just därför måste dessa föräldrar inse att det är förödande för barnet och för deras fortsatta relation (och en fortsatt relation är de bara tvungna att ha eftersom de har barn ihop) att hålla på och tjafsa.
Tyvärr verkar det som att många vill fortsätta att tjafsa av nån slags hämndlystnad.
Ju förr man reder ut hur mycket var och en ska betala desto bättre.

grönöga - Ej medlem längre2009-01-17 20:35

Lillakia! Dom har ju delad vårdnad... (missat det?) Grabben bor hos sin far lika många dagar varje månad som han gör hos sin mor.

Vilket innebär att i det här fallet så har både modern och fadern till barnet lika mycket löpande kostnader i form av mat och annat som går åt i ett hushåll.

Modern får barnbidraget. Då bör det "öronmärkas" för grabbens behov av kläder, sjukvård, fritid o dyl.
För att det ska fungera så krävs det av modern att hon inte blandar ihop hans barnbidrag med sin "vanliga" ekonomi.

Sätts pengarna in på ett särskilt konto för kläder o dyl så finns det pengar när det behövs. Normalt så handlar man inte kläder för 1100;-/mån till ett barn, mao blir det pengar över som då finns när inköpen blir större inför t.ex vinter....

grönöga - Ej medlem längre2009-01-17 20:36

+ som tidigare sagt, han bekostar redan grabbens fritidsaktiviteter.

ewaleena - Ej medlem längre2009-01-17 21:12
Antal inlägg: 1977

Barnbidraget är väl just ett BIDRAG, inte något som ska täcka ALLA barnets/barnens utgifter??!! Lite får man väl allt skjuta till från den egna inkomsten, oavsett vad den består av!

Eiram622009-01-17 21:20
Antal inlägg: 63

Kolla med din kommun om de har familjerätt där, de kan vara behjälpliga med samtal och avtal om umgänge och ekonomi om man inte kan komma överens själva.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?