Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 654

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kirk Hamster2009-01-20 11:49
Antal inlägg: 38

Var i härjedalen i somras, en björn sprang över vägen framför bilen utanför sveg. Samma vecka stod jag och fiskade i en å, och plötsligt säger pappas kompis som var med att jag för allt i världen ska backa upp på land. Först förstår jag ingenting, trodde nog att han hade sett en fisk som jag inte fick skrämma om jag gick längre ut.

Sen ser jag det också, på andra sidan ån kommer en stor björn lufsandes. Det var precis vid en klyvning i ån, så avståndet var ganska stort. Men när man skymtade lekande björnungar i gräset blev det hela lite skrämmande. Vi knäppte några bilder och sen gick vi därifrån.

tipitina2009-01-20 11:56
Antal inlägg: 2687

Vi bor precis vid ett naturreservat där en vargstam etablerat sig för inte så länge sedan.

Visst kan jag känna en viss oro när jag är ute i skogen med min hund men hon håller sig som regel väldigt nära mig. Jag tror nog som flera redan skrivit att vargen är mer skygg gentemot oss än vad vi har anledning att vara gentemot den.

Jag har haft ett otal rovdjursdiskussioner med vänner och bekanta och kan nog tycka att man är bra egoistiskt när man inte anser att ett hundratal vargar skall kunna få rum att samexistera med nio miljoner människor.
Några av argumenten man får höra är ju att de river ens tamboskap och dödar jakthundar. Nu är det faktiskt så att tamhunden dödar mer boskap än vad vargen gör och biltrafiken är det största hotet mot jakthundar så att inget utav dessa argument håller ju vid närmare granskning.

Jag tror snarare, och det här är naturligtvis en grov generalisering, att anledningen till att jägare är så måna om att smutskasta vargen beror på konkurensen om byte.

Wilma u-a2009-01-20 12:12
Antal inlägg: 147

Nu har vargjakten börjat här :( här kryllar av jägare. Dom har tydligen fått tillåtelse att skjuta en av vargarna. Usch känns inget bra, rådjuren springer ute på fälten o verkar helt förvirrade för det är så mycket folk i skogen, hörde att det skulle vara ett hundratal jägare men vet inte om det stämmer...

oeronbarn - Ej medlem längre2009-01-20 12:25
Antal inlägg: 2288

tänk på att inte ropa varg i onödan bara

Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 12:29
Antal inlägg: 3069

tipitina, jag tror att ditt sista stycke ligger väldigt nära den egentliga sanningen.

Wilma u-a2009-01-20 12:33

Håller med tiptina också, även räven ligger pyrt till vad jag har förstått...

Wilma u-a2009-01-20 12:35

oreonbarn

Vad menar du?

Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 12:47

Jaghade en älgtjur på mig i söndags på 50 m med perfekt bredsida. Den älgen kan tacka sin lyckliga stjärna för att det var förbud på vuxet djur när han ställde sig där. men jag fick en bild på den efter mycket om och men, ingen bra men ändå en bild där man ser vad det är.

Wilma u-a2009-01-20 13:18

kirk

Vilken upplevelse! Mina knän hade nog skakat ännu om jag hade sett björn... :)

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-20 13:30
Antal inlägg: 7605

Jag tror också att en gläfsande hund är otroligt provokativ för vargar, som lever i stenhård hierarki. En uppkäftig, utmanande bastard helt enkelt, som man gör bäst i att tysta. Som död duger den naturligtvis som föda också.
Folk är ju med fog oroliga t ex för sina hästar också, med varg och björn smygande runt hagarna.
En ganska lustig incident inträffade strax utanför Umeå, minns inte precis när eller var men det var en familj som hade en travhäst, som gick i en hage. En brunstig älgtjur fick för sig att den var kär i hästen och hoppade in i hästhagen. Hästen fick panik och hoppade ut. Vips hade familjen en älg i stället för en häst.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-20 22:51
Antal inlägg: 832

Vargar lever inte i stenhård hierarki. Bra läsning i ämnet om man är intresserad är "Varg" av Hans-Ove Larsson. Utgången, men kan hittas på nätet. Eller :
www.de5stora.se/

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-20 23:05

Efter vad jag har hört, så lever vargar i hård hierarki och är ett utpräglat flockdjur, även om ensamvargar förekommer, förmodligen en varg som inte kommer sams med de övriga i flocken.
Enligt dem som vet är det t ex endast alfahannen och alfahonan som lyfter på benet, när de kissar. Övriga i flocken, även hanvargar, sitter på huk och kissar, för att visa sin underlägsenhet.
Unga vuxna vargar brukar ständigt försöka få en finare plats i flocken och utmanar ofta äldre vargar.
När ledardjuret inte längre åtnjuter nog mycket respekt och inte kan slåss för sig, slutar den oftast som mat åt flocken. Så har jag lärt mig.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-20 23:11

Läs igen. Gamla teser.

Bitte - Administratör2009-01-20 23:14
Antal inlägg: 24224

I Norrbotten ser man ofta vargar som kommer invandrande från Finland och Ryssland vilket är bra för stammen , nytt blod behövs för att minska inaveln,i den svenska stammen,

jag som lever och bor i norr är för ett rikt djurliv och anser att både varg, björn och andra rovdjur ska finnas

Bitte

Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 23:22

Journalisten och författaren Johan Lewenhaupt som är medförfattare till boken Rovdjur kläcker ur sig följande citat i boken Hjortarvet:

"Jag kommer aldrig att ta vargen i försvar, eftersom historien visar att man aldrig vet vad den kommer att hitta på nästa gång".

Jag tycker att det är lite pundigt skrivet eftersom att jag uppfattar det som att Lewenhaupt klär vargen i en mänsklig metafor och gör en person av den.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-20 23:23

Väl talat, Risotto!!

Safflor - Ej medlem längre2009-01-20 23:24

Stämmer mkt bra även på arten människa.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-20 23:58

Safflor, jag orkar inte doktorera i vargkunskap, jag litar på er som har gjort det redan.

"Jag kommer aldrig att ta vargen i försvar, eftersom historien visar att man aldrig vet vad den kommer att hitta på nästa gång". - byt ut vargen mot jägare.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-20 23:59

Där den lärde tvekar är den okunnige tvärsäker.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-21 00:03

mommesfrites, ja det var något att tänka på.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?