Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 654

Forumkategorier

Användare Inlägg  
motala372009-01-20 11:10
Antal inlägg: 38

Menade inte att du är missbrukare, menar bara att det kan vara bra att fundera på varför man dricker.
Bra att du inte dricker när du är ensam.
Önskar dig lycka till!

Billan_852009-01-20 11:11
Antal inlägg: 860

Jag kan inte de om jag blir för full dagen innan så jag glömmer bort att äta o dricka innan jag somnar ^^ Då är det bakisångest och hink som gäller. Haha.. Så tragiskt!

Göllefjön2009-01-20 11:12
Antal inlägg: 203

Kan du gå på fest nykter? Kan du umgås med dina vänner utan att dricka alkohol?

Jag tycker att man har problem när man inte KAN säga nej. Om du verkligen vill veta om du eller dina kompisar dricker för mycket, bestäm er för en vit månad. Klarar man det kan man väl säga att man har kontroll.

Billan_852009-01-20 11:12

motala: Det är ingen fara, jag tolkade det inte så. Ja, och det håller jag med dig om.

Tack!

Billan_852009-01-20 11:16

Göllefjön: Ja, det kan jag men inte alla vännerna..men då är det 3-4 öl som gäller, "försällskapets skull" o sen någon enstaka som inte fixar det alls. Ja, absolut. Vi konsumerar fixabröd + alkoholfridryck också tillsammans :D

En vän kan aldrig säga nej, inte ens om hon är utan cash. Har försökt få henne att ta en vit månad men jag kan inte styra hennes liv och säga vad hon ska göra och inte göra. Något annat tips?

Phelan2009-01-20 11:20
Antal inlägg: 167

Sånt här är rätt svårt att svara på. Jag minns under tiden som jag var student i Lund - sett till alkoholkonsumtionen så var de flesta studenter då alkoholister. Däremot så har merparten, mig själv inkluderad, efter studietiden (eller en del av den, tom), lagt ned den höga konsumtionen utan problem. Så, jag tror inte att det faktum att du för stunden är i den period i livet där du är ute mycket och festar MÅSTE innebära att du har alkoholproblem.

DÄREMOT så vet man att alkoholism ofta går i arv och att mycket talar för att generna påverkar risken att falla i missbruk mycket. Det faktum att du säger att du har många släktingar med alkoholproblem gör att jag hade varit försiktig om jag vore du, för du kan mycket väl ha en högre risk att falla ned i missbruk än vad dina kompisar har. Alla är olika, och du bör fundera på vilka saker som kan innebära en större risk just för dig och sedan får du fundera på vad du kan göra för att undvika de farorna.

Göllefjön2009-01-20 11:21

Hmm... Jag har vissa vänner som också är sådär, de dricker ofta och på vardagar och liknande och många av dem påstår att de kan vara nyktra om de vill, "men det är ju trevligt med ett glas vin".

Jag tycker att det är skillnad på att "kunna ta en vit månad om man vill" och att faktiskt göra det. Är man osäker på om man konsumerar för mycket bör man nog testa i praktiken för att se att man inte bara lurar sig själv.

Dessutom får man en lite annan syn på drickande när man själv är nykter lite längre. Jag dricker alkohol då och då men i perioder har jag på grund av att jag jobbat helg varit nykter på fester och liknande. Jag har tyckt att det har varit skönt ibland att ha en ursäkt varför jag inte kan dricka för bland vissa i min bekantskapskrets är det inte riktigt accepterat att vara nykter på fest. Ska man då jobba dagen efter kan man ju skylla på det.

Tyvärr kan du nog inte göra så mycket för dina kompisar, vissa saker måste man inse själv :)

Billan_852009-01-20 11:26

Phelan: Jag är medveten om att mina gener inte är till någon fördel och har det i bakhuvudet och då bestämmer jag mig för att inte dricka på ett tag.

Det verkar vara rätt vanligt att studenter dricker mycket och ofta, är det verkligen så? Att det bara är en "fas" i livet..?

Billan_852009-01-20 11:31

Göllefjön: Det är alltid okej att vara nykter :) So what om man anses vara tråkig! Valet är upp till en själv och det är bättre att inte falla för grupptrycket än att vara bakis på jobbet.

Men hur kan man hjälpa någon med insikten då? Utan att såra och anklaga..helst.

kissed - Ej medlem längre2009-01-20 11:33
Antal inlägg: 3037

Här har du en länk där det finns lite att läsa.

www.alkoholhjalpen.se/

Göllefjön2009-01-20 11:34

Jadu Billan, jag tror det är en omöjlig ekvation att påtala att någon kanske borde tänka över sitt drickande utan att såra och anklaga...

Det bästa är väl att ta upp ämnet med personen när båda är nyktra och man kanske kan lägga fram det på ett snyggt sätt typ "jag känner att det har blivit lite mycket sprit på sistone jag funderar på att ta en vit månad," och sedan fråga om den andra personen känner samma sak. Då blir det inte lika anklagande.

Man kan ju bara tänka själv hur det skulle kännas om det var vice versa.

Billan_852009-01-20 11:35

kissed: Tack

Billan_852009-01-20 11:40

Den har jag provat. Hon gav mig sitt ord och vi skakade hand på det men sen dök en kryssning upp veckan därpå så det varade inte längre än ett par dagar..

Jag tar hellre saker och ting rent ut än inlindat och förvirrande, men hon är inte som jag.

Göllefjön2009-01-20 11:42

Hmm... Kanske inte så bra idé att åka på kryssning under sin nykterhetsperiod... :P

Hon måste väl hålla sig ifrån såna ställen där hon frestas att dricka helt enkelt.

Billan_852009-01-20 11:44

Nä, men som sagt..hon kan inte säga nej.

Hon arbetar som bartender.. Så ironiskt, jag vet.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 11:44
Antal inlägg: 2414

man kan ju aldrig ändra nån annan
och spec inte såna med missbrukarmentalitet, det blir snarare värre med tjat

Göllefjön2009-01-20 11:46

Snällt av dig att bry dig om din kompis, men jag tror hon måste lösa sina problem själv. Det enda du kan göra är att vara ärlig mot henne och säga vad du tycker, med risk för att hon blir arg på dig.

Jag skulle inte ändra på mitt beteende om någon av mina kompisar ville det, snarare skulle jag nog bli trotsig och göra tvärtom...

Billan_852009-01-20 11:47

Saga: Jag vill inte ändra på henne, hon är underbar <3 Vill bara ändra hennes syn på det här med för mycket drickande.
Ja, jag känner det jag med. Därför tjatar jag inte, utan ser till att hon inte får i sig så mycket när hon är ute med mig.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 11:48
Antal inlägg: 2414

inför "varannan vatten"-regeln

Billan_852009-01-20 11:49

Göllefjön: Klart jag bryr mig om henne, hon betyder mycket för mig. Jo, du kanske har rätt..

Är du våg? ^^

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?