Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 20 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
The_Viking | 2009-01-21 13:24 | |
![]() | Glömde skriva en sak. Enligt det jag fick berättat så läker aldrig en meniskskada av sig själv. Den som sa det till mig var/är en av Sveriges om inte världens bästa läkare när det gäller sådan typer av skador och han heter Lennart Hovelius. Han opererade mig och gjorde alla undersökningar efter och strax före operation. Så jag väljer att tro på honom ang detta om läkandet eller inte. | |
Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-21 13:25 | |
![]() | mr.P., visst vet jag att det är en god prognos på operation men jag vet också att det i många fall kan bli status quo efter en operation. Jag har inte opererat mig och upplever att jag har nästan full förmåga efter egen läkning. Detta till trots att de säger att en meniskskada aldrig läker för att brosk saknar den förmågan. Jag är alltså tveksam till den tesen för att jag upplever annat själv. Jag tror att det är bättre att läka själv än att operera om det går att undvika. Jag har känt både tvivel och sorg över att aldrig mer kunna träna judo för att jag sabbade knät och är för feg för att bli sövd. Därför är jag överlycklig nu när det visar sig att jag har läkt min skada och kan köra på toppnivå utefter mina egna förutsättningar, det är nästan skäl nog för att bli religiös om det är så att det egentligen inte är möjligt att läka en menisk. Men så speciell tror jag inte att jag är så att jag är brorsa med Stålmannen, om jag kan läka så borde alla andra kunna göra det också bara man ger det lite tid och behåller hoppet. Jag köper parollen att oskuret är bäst, i vart fall i detta avseende. | |
The_Viking | 2009-01-21 13:28 | |
![]() | Skadan i sig läker inte men menisken är ungefär som blindtarmen, den fyller ingen direkt funktion och därför kan du funka i princip som innan skadan även utan operation. Det är vad jag fått berättat för mig. | |
Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-21 13:28 | |
![]() | The_Viking, det tycker jag var bra att du skrev ut namnet på din läkare, det kan säkert hjälpa någon annan att komma till honom. | |
mrperfect | 2009-01-21 13:32 | |
![]() | Jag tänker helt olika dej i det fallet, (alltså, jag är inte stålmannen :) )utan jag skulle absolut hellre göra en operation. Dessutom görs meniskoperationer med lokalbedövning har jag för mig, det har nämnts titthålsoperation i tråden. Sedan förmodar jag att meniskskada inte är samma sak alltid utan det kan ju vara mer eller mindre, ifall du har självläkt så kan du ha haft en mindre allvarlig skada än man kan råka ut för. | |
mrperfect | 2009-01-21 13:32 | |
![]() | Hovelius är välkänd och har hjälpt många elitidrottare. | |
The_Viking | 2009-01-21 13:33 | |
![]() | Tyvärr så är jag inte hundra på om han är praktiserande längre. Jag har inte ens koll på om han jobbar med hockeylandslaget längre. Han kallas ju för "Hovan" och är nog rätt välkänd bland dom flesta med ett hockeyintresse. | |
The_Viking | 2009-01-21 13:34 | |
![]() | Med risk för att verka som en spammare ska jag tillägga att jag opererades med titthåls tekniken och det tog ca 40min. Jag sövdes på egen begäran. | |
mrperfect | 2009-01-21 13:35 | |
![]() | Menisken fyller en funktion. På wikipedia: "De fungerar dämpande och förhindrar lårbenets ledyta att ligga an direkt mot skenbenets ledyta." Alltså stötdämpar liksom diskarna i ryggen! | |
Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-21 13:38 | |
![]() | mr.P., allt är individuellt, jag har fått smällar på knät förut utan att jag har varit orolig menatt jag har fått vila ett tag. Så tolkade jag detta med då det hände men det var betydligt värre än tidigare men kanske inta alls så illa som vissa andra råkar ut för vilket jag ska vara tacksam för. Jag tycker fortfarande att det är snålt att låta en tråd där det tipsas om en bra läkare, för en skada som drabbar många människor, ska ligga i snack och inte i seriöst som jag tänkte det. | |
The_Viking | 2009-01-21 13:38 | |
![]() | Aha ok. Det han menade var kanske att det inte var en stor funktion eller något liknande eller så minns jag fel. För Jag tvivlar att en läkare av hans status och med hans kunskaper inte visste det. | |
mrperfect | 2009-01-21 13:41 | |
![]() | The viking Ja man är allt för ofta slarvig med hur man uttrycker sig i många sammanhang. Risotto Det går ju att söka på tråden oavsett var den ligger :) | |
Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-21 13:41 | |
![]() | viking, det stör inte med många inlägg, jag ville med tråden att folk ska få dela erfarenheter och kanske kunna fundera en del runt sitt eget läkande av denna typ av skada och hur man vill ta hand om det. Jag har för mig att jag blev rekommenderad sövning eftersom att de vrider knät i en milt sagt onaturlig ställning som är mindre kul att ta del utav. | |
Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-21 13:42 | |
![]() | Ja visst P. men statusen på den blir degraderad, det stör mig. | |
The_Viking | 2009-01-21 13:46 | |
![]() | Ja om dom vrider det ens i närheten av vad dom gjorde under röntgen så sover jag hellre eftersom det var det värsta jag varit med om. Iofs så röntgades jag samma dag som jag skadades så jag var ganska öm eftersom det var ju ett ANTAL läkare som klämt, dragit, böjt, och känt under dagen. Jag skadade mig under en match i Gothia Cup så det var ju först läkaren vid plan sen turneringsläkare och sedan läkaren på sjukhuset. | |