Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 654 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mrperfect | 2009-01-20 20:02 | |
![]() | Jag tycker inte at t det är en merit att vara retoriker, det är ju bara snack och liten verkstad | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:04 | |
![]() | mrperfect: Du får kanske vänta och se om det finns någon verkstad. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:06 | |
![]() | Med tanke på hur mycket psykologin styr ekonomin så kan det knappast vara en nackdel om presidenten i USA kan få folk att tro på framtiden. | |
| mrperfect | 2009-01-20 20:07 | |
![]() | jomänvisst | |
| patboone | 2009-01-20 20:08 | |
![]() | God retorik kan ingjuta hopp och ha en enande funktion. Det är verkligen inte "bara snack". | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:09 | |
![]() | det återstår väl att se mr perfect... man kan säga samma sak om marthin luther king eller kennedy, men den stämning som sally talar om skulle jag vilja säga är stark, det är många - inte minst svarta - som känner att det faktiskt är något som händer. Det är intressant, att många (inklusive mig stundom) som är kritiska gentemot amerikansk politik och vad som hänt med usa, inte minst under de senaste åren, ser denna historiska - i stunden kanske mest symboliska - förändringen utifrån en sådan negativ lins som "bara snack och liten verkstad". Jag tror inte det går att underskatta det symboliska i att en svart president har blivit vald i ett land där det var mindre än 60 år sedan det var systematisk rasism, och där det är bara ett par hundra år sedan som svarta köptes och såldes som slavar. Jag tror inte det går att underskatta kraften i någon som inger hopp om att återupprätta rättsstaten och tro på de värderingar som en gång genomsyrade de ambitioner som fanns, och som gestaltat sig i t.ex. musiken (springsteen, neil young, dylan...) och litteraturen (kouriac t.ex.), och också kanske i de förhoppningar och ambitioner som fanns hos de människor som kom från hela världen (25% av Sveriges befolkning emmigrerade under slutet av 1800-talet!) i tron om ett bättre liv. Jag tycker det finns anledning, att åtminstone vänta med att måla fan på väggen tills vi sett honom. | |
| patboone | 2009-01-20 20:10 | |
![]() | Frågan är om England klarat av att behålla sin stridsmoral under andra världskriget utan Churchills fantastiska retorik. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:14 | |
![]() | Eller Tyskland utan Hitler. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:15 | |
![]() | Ja, det var kanske lågt, men trots allt ganska sant. | |
| patboone | 2009-01-20 20:16 | |
![]() | Absolut. :) | |
| Maybach | 2009-01-20 21:04 | |
![]() | Håller verkligen med vad patboone säger. Ordet är otroligt viktigt, och att vara en god retoriker handlar inte bara om att framstå som bra eller liknande. En god retoriker ("Obama-effekten" är ett typexempel) kan ingjuta hopp i människor, speciellt i svårare tider som nu. Och hopp är något väldigt viktigt. | |
| skogstorparn | 2009-01-20 21:08 | |
![]() | hopp är viktigt,handling är ännu viktigare..vänta ett år och håll tummarna! | |