Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ellebellebii - Ej medlem längre2009-01-20 20:31
Antal inlägg: 7733

Jag är redan färdigutbildad sen ett år tillbaka, jobbar nu på förskola med de allra minsta barnen, men har utbildning upp till 5:e klass...

Snoosy2009-01-20 20:31
Antal inlägg: 4273

håller med dig myspruppen..

Stephan rössner.. han är professor. Vet allt om övervikt.
Men vet han verkligen allt.. nä, inte mycket.
Han har ingen erfarenhet av att vara överviktig. Och när det kom nya rön om att fett inte är farligt. SOcker är farligare. så visste han varken ut eller in.
Så ja en profressor. SOm sagt. Ger inte så mycket för en titel..

Gunilla No - Ej medlem längre2009-01-20 20:32
Antal inlägg: 1866

Om än alls...

Ellebellebii - Ej medlem längre2009-01-20 20:32
Antal inlägg: 7733

Man ger väl aldrig en diagnos bara sådär... det finns en ordentlig utredning bakom diagnosen... eller?

lillakia2009-01-20 20:33
Antal inlägg: 849

var på en föreläsning om ADHD i egenskap av förälder till 2 barn med ADHD problematik och fick där veta att det är vetenskapligt bevisat att hjärnan hos dessa barn/personer har en mindre hjärna.......Hur de bevisat det framgår dock inte - men hur kan det isåfall bero på struliga föräldrar? kan inte få ihop varför det skulle vara vi föräldrar som orsakar det..

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 20:34
Antal inlägg: 2414

mys: ritalin? är det bra grejer det? måste man ha diagnos för att få det?

Myspruppen - Ej medlem längre2009-01-20 20:34
Antal inlägg: 5000

Miss_jk:inna det sätts en verklig diagnos av psykolog å läkare,har det genomgåtts en del tester,de kan bli rätt många.
Bara det att få en utredning kan ta väldigt lång tid dessutom tar utredningen tid att göra,,så kan vara en ganska långvarig process
sedan är människor snabb attdra till med att "den ungen måste ha damp/adhd,så dom han hon springer runt.."men det är såååååå mycket mer!
säger jag att "jag bär ofta på en inre stress..."osv,då kan ngn bredvid säga "men,då måste jag oxå ha adhd,kanske jag oxå ska försöka få en utredning"å då nämnde jag bara en bråkdel;)

lillakia2009-01-20 20:35

ja, det är en hel del psykologtester till att ge den diagnosen, att tjejer blir diagnostiserade mer sällan beror på att deras symtom kommer ett par år senare än killar och att de därför inte är så samarbetsvilliga till dessa tester har jag märkt...

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 20:35

mys: jag har alla symptom och sylvia har gett mig diagnos
jag vill ha min ritalin NU!

Snoosy2009-01-20 20:36

elle,, du menar alltså att det är fler killar än tjejer som har adhd ?
eller menar du kanske att det är flera på pappret killar som har det ? ;)

lillakia2009-01-20 20:37

...tror inte ett dugg på att man får en diagnos adhd av taskiga hemförhållanden, och att det då skulle finnas en centralstimulerande medicin (bl a Ritalin) som motverkar det ;oD

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 20:37

jag lovar jag placerar

jag är svag för amfetaminer och jag hanterar det bra
det är det jag behöver för att må bra

Gunilla No - Ej medlem längre2009-01-20 20:38
Antal inlägg: 1866

Jag misstänker att Miss_jk är mer inne på barn som inte diagnosticerats, men har ett ADHD-liknande beteende, vilket mycket väl kan bero på sociala problem. Det kan bero på något så enkelt som understimulans (verbal, känslomässig, fysisk).

Snoosy2009-01-20 20:40

Gunilla,, Ja det finns ju så många omkring oss som har tvångsbeteenden eller beroenden. I många fall vill vi nog inte erkänna det :)

Miss_jk2009-01-20 20:40
Antal inlägg: 8941

lillakia: Att medicin skulle hjälpa tror inte jag heller. Vet bara att alla de barnen jag vet som sägs ha adhd har struliga föräldrar. Skyll inte på mig på varken diagnosen eller föräldrastrulet. Jag bara undrade om det kanske kan vara så att läkarna kanske är ganska snabba med att ge diagnosen adhd trots att barnen bara är jobbiga p.g.a. hemförhållanden. Förstår du nu?

fashionbaby - Ej medlem längre2009-01-20 20:40
Antal inlägg: 1152

jag har tydligen ett av allt i högen med mig :P fast vet inte säkert heller men jaqg är ju impulsiv faktiskt ibland..

Myspruppen - Ej medlem längre2009-01-20 20:40

saga:de främsta medicinerna för adhd är ritalin & concerta,båda är amfetamin preparat,så bara det gör att det krävs noggranna underöskningar osv,till viss del oxå för att de finns de med missbruksproblem som vill ha/behöver utredning,de är väldigt försiktiga med preparatet
För mej passar Ritalin bäst=)det är ingen mirakel medicin,men nästan,har klarat skolan,fått toppbetyg,så nu är det dags att söka in på ambulansakademin,börjar ht 09*s*
Jag kan städa min lghnt,ta ett rum i taget,ist för att flyga runt här å där som en virvelvind,jag kan sitta å se på tv,å BARA se på tv,utan att ha musik i öronen,chatta på msn å sms:a;)
jag kan mycket lättare organisera saker,som tex inför ett skolarbete
Jag kan tänka på EN sak,formulera den i huvet,å lägga fram den väl så andra förstår..
förut kom jag av mej för än den ena å den andra saken dök upp i huvet då jag skulle berätta ngt,så jag stakade mej å kom av mej

lillakia2009-01-20 20:41

Miss_jk vart har jag "skyllt" på dig någonstans??

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 20:41

mys; oj då, ja ok SÅ illa är det inte då.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-01-20 20:46

saga:nu har jag ganska kraftig adhd,du kanju ha adhd-light som vi brukar kalla det,sodär internt;)men då är det inte så pass att man behöver medicinen,det räker med att få prata med en psykolog som kan ge dej de "verktyg" du behöver för att kunna styra den lite bättre,elr vad jag ska säga=)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?