Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 702

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Solskärva2009-01-22 22:09
Antal inlägg: 39

Tess08: Vilka av dem jag tänker på tror du är med på möten?? Inte en enda någonsin någonstans. De håller sig borta från vartenda möte. Vi är lyckliga om vi får tag i dem per telefon.

Solskärva2009-01-22 22:10

OCH: de har minst ett barn i nästan varenda klass i vårt land.

Solskärva2009-01-22 22:11

Ofta har dessa människor (av någon outgrundlig anledning) ovanligt många barn....(??????)

Tess 082009-01-22 22:15
Antal inlägg: 18003

Intressant vad du vet mycket om vår gigantiska skola i norrland...

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-22 22:16
Antal inlägg: 4279

Jag tycker att det är helt självklart att skolan ska stå för matpaket o.s.v. Det är ju just därför vi betalar skatt. Insamlingar för att lärarna ska få presenter tycker jag är väldigt märkliga, och kommer aldrig någonsin att delta i, man kan visa sin uppskattning på annat sätt.

Solskärva2009-01-22 22:16

Sangria: Var är du? Tänker du ställa din kommun till svars? De SKA betala lunchen. Vi ALLA betalar för att DINA barn SKA få gratis skollunch VARJE DAG. Oavsett vad de gör i skolan.

Tess 082009-01-22 22:17

Solskärva: Är det då bättre att INGEN i klassen ska få gå på skoldisco?? Eller ha grillfest??
Då ska det ju vara förbjudet att arrangera klassdisco och liknande fester för barnets klass bara för att en enda inte kan betala....?? Eller?

Måns_E2009-01-22 22:17
Antal inlägg: 12059

Det verkar lite konstigt att ungarnas föräldrar inte skall kunna betala nån femtiolapp per år, bara för att det finns några enstaka föräldrar som knarkar eller krökar för mycket.

I det sammanhanget känns ju inte direkt den där 50-lappen som det stora problemet.

Måns_E2009-01-22 22:18
Antal inlägg: 12059

För övrigt så tycker jag att föräldrarna borde stå för skolmaten helt och hållet, förstår inte varför vi utan barn skall behöva lägga pengar på det, vi betalar mycket nog för folks barn som det är ändå via skattsedeln.

Solskärva2009-01-22 22:26

Jaa, Tess08, det tycker jag faktiskt. I skolan är vi ALLA FÖR EN - EN FÖR ALLA. Vill man utesluta någon så kan man ordna privata tillställningar där man bjuder in de man "valt". Lite osmakligt va´? Inte om det är privat - men i skolan ska alla vara med. PUNKT!!

Tess 082009-01-22 22:32

Ursäkta men var i h-vete har jag skrivit att alla INTE ska va med?????
Jag frågade om det var så att INGEN skulle få göra något bara för att EN inte har råd!!!!
Och vi HAR privata tillställningar då jag inte orkar ha hela klassen hemma, men då kan man byta ut de som blir bjudna så fler har möjlighet att få vara med!!!

Solskärva2009-01-22 22:34

För vissa handlar det inte om att de knarkar eller super för mycket, utan helt enkelt om usel ekomoni p g a att de är låginkomsttagare och den ene kanske är arbetslös eller sjukskriven.

Du är ganska tuff du, Måns_E! Mitt i allt kanske du eller någon du bryr dig om hamnar i knivig ekonomisk situation. Då är allt vi byggt upp - våra förfäder - välbehövligt. De har lidit utav helvete för att du och dina barn, syskonbarn, barnbarn, kompisbarn osv ska ha vissa saker. Sjukvård, barnavård, mödravård, tandvård, sjukpenning, föräldrapenning, utbildning mellan första klass och till du går ut gymnasiet, möjlighet att utbilda dig på universitet gratis, pension, semester, tjänstledighet vid behov, osv osv och det spottar du på. Du spottar på dina mor- och farföräldrars grav...

Solskärva2009-01-22 22:40

Till Tess08: Du skrev: Är det då bättre att INGEN i klassen ska få gå på skoldisco?? Eller ha grillfest??
Då ska det ju vara förbjudet att arrangera klassdisco och liknande fester för barnets klass bara för att en enda inte kan betala....?? Eller? Och jag uppfattar det som att du menar att det är OK att ha fest med mera i skolan, arrangerad av skolan, trots att det finns en eller flera som inte KAN vara med.

Tess 082009-01-22 22:42

Nej, det är arrangerat av klassföräldrarna och det blir väl sen upp till dom hur det blir med de som inte kan betala....
Du drar snabbt förhastade slutsatser, tycker jag... är du upprörd?

Ser bra ut2009-01-22 22:43
Antal inlägg: 73

måns, pröjsar vi inte alla en jäkla massa skatt för sånt vi inte nyttjar? det är väl ändå det som är välfärdssverige, så länge det nu håller.

har inga barn själv, men syrran har. och de verkar inte tycka en femtilapp ett par gånger per år är mycket att gnälla över, trots att hennes gubbe är arbetslös och hon halvtidsjobbar. men det är väl olika hur mycket man vill ställa upp för sina ungar. en del kan ju betala multum för att röka, men skickar gladeligen ungarna till plugget utan frukost. å gnäller som fan över vad de kostar. ynkligt!

micro1132009-01-22 22:44
Antal inlägg: 17542

Tess

Jag håller med solskärva ... kan man inte ordna disco eller klassfest utan inträde ... då skall man avstå från det.

Jag anser dock att det är skillnad på ett disco som omfattar hela skolan -- och därmed inte pekar ut dem som inte kommer -- och ett disco som riktar sig till en mindre grupp.

Kan man inte garantera att alla i klassen har möjlighet att delta om de vill .... då är det en aktivitet som inte skall drivas i skolans regi.

Tess 082009-01-22 22:48

Men micro om vi som klassföräldrar vill ordna disco för våra barn och deras klasskompisar.. .VEm ska då betala dricka, popcorn chips osv???

micro1132009-01-22 22:48

Ser bra ut

Du vet inte vad du pratar om....

Din syrra har det knapert ... och du kan ge dig på att det finns de som har det ännu sämre.

Dessutom -- jag har fem barn -- innebär att 50 kr per termin och barn blir en större summa .... precis som matsäcken blir en större summa än för en barns familjen.

Jag anser dessutom att när jag hade det knapert, så var det viktigare att kunna ge barnen guldkant på tillvaron hemma -- med t ex lördagsgodis, eller efterrätt på helgen, än att betala för en matsäck som jag redan betalt med min skatt.

Solskärva2009-01-22 22:50

Nej, upprörd är jag inte. Som lärare får man utse sig (måste man utse sig) själv som ambassadör för barnen. Att anordna en KLASSaktivitet innebär att det är just en aktivitet för KLASSEN. ALLA ska ha möjlighet att medverka. Även de barn som inte har något / någon i världen. De måste få ha klassen i alla fall. Känna sig inkluderade. De aktiviteter du talar om exkluderar dem som av olika anledningar inte KAN vara med. De aktiviteterna kan man ha privat - hemma. De får inte kallas KLASSAKTIVITET eller anordnade av KLASSFÖRÄLDRAR.... FY

micro1132009-01-22 22:52

Tess

Om ni vill ordna -- jag då är det nog logiskt att ni betalar ... men jag gissar att det blev öppet för tolkningsfel bara.

Det är ett dilemma .... men jag anser att om man inte kan se till att alla barn har möjlighet att delta, så är det en aktivitet som inte skall bedrivas på skolan, eller i skolans regi.

Klassfester som man hade när jag var liten fungerade så att alla kom - det var gratis, och alla hade med sig det de vill äta eller dricka....

vilket innebar att jag kunde komma tomhänt ... med motiveringen att jag ville dansa och redan hade ätit upp mitt godis.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?