Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 685

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Margana2009-01-27 19:56
Antal inlägg: 826

Faktum är att man kan få inkomstbeprövat underhållsstöd även vid växelvis boende. Det fick jag när jag och exet flyttade isär och jag studerade 100%.

Margana2009-01-27 19:58

Ja du har varit messnäll, herregud hota med att barnet skulle bo halvtid hos honom för att slippa betala underhåll. Nä nu blir jag upprörd.

kermis2009-01-27 20:00
Antal inlägg: 1323

Visste inte att bethsy hade det problemet. TS verkar onekligen ha det och då får hon jobba på det. Jag kommer dock inte att heja ohejdat på vare sig den ena eller den andra sidan när man inte får höra båda sidor av historien. Som sagt, visst ska pappan betala, men förmodligen är saken något mer komplicerad än vad som syns och det finns tydligen nog med folk som ger henne det stöd hon var ute efter. Själv är jag trött på att det alltid är den stackars ensamma mamman som får allt stöd, oavsett vad... Lite balans, please....

Margana2009-01-27 20:02

Balans och balans, man måste väl se till barnen och vad som är bäst för dem. Sen måste man respektera barnens åsikt om var de vill bo. Det handlar ju först och främst om barnen och inte om föräldrarna.

micro1132009-01-27 20:03
Antal inlägg: 17542

Susan

Tycker du gör helt rätt. Jag har också tagit underhållsbidraget för mina två äldsta via FK.

Jag tycker inte du alls är skyldig att diskutera saken med honom innan, eller att ta hänsyn till hans ekonomi.
Tvärtom borde han ha kollat upp med dig hur mycket det var skäligt att han betalade när boendet inte längre var delat.

Det är hans ansvar som förälder att ställa den frågan.

Och det gäller oavsett om din dotter flyttat till dig för att hon vill ha det så, eller om han drivit ut henne ur lägenhet genom trängsel.

That's it -- föräldrarskapet upphör inte för att man har dålig ekonomi, eller flyttar, så stå på dig.

kermis2009-01-27 20:03

Aha. Då får vi be TSs dotter prata av sig här, och inte ts då...

BugBig - Ej medlem längre2009-01-27 20:05
Antal inlägg: 200

Ja hon får bestämma själv när hon e så pass gammal! men jag tycker absolut att du skulle snackat med honom innan du gick till FK med det oavsett hur sur han blir. Jag har insett att det är alltid lättare i längden om man är ärlig och öppen mot varandra. Så där gjorde du fel!!! Men helt rätt att du ska ha underhållsbidrag!

Limerick - Ej medlem längre2009-01-27 20:05
Antal inlägg: 4099

Vet du vad Susan.
Jag tycker inte att du ska må nåt dåligt över detta.
Jag tycker snarare att du ska klappa dig själv på axeln över att du äntligen tagit tag i det.
Av det du har förklarat verkar det vara så att ditt ex. inte riktigt har koll på sig själv, sin ekonomi och sitt liv.
Det är fortfarande hans bekymmer och inte dina.
Du lever inte längre ihop med honom och har därmed inte heller någon skyldighet gentemot honom.
Däremot har du skyldigheter gentemot din dotter och dig själv.
Om du fortsätter att försöka klara av att reda ut det själv vore det inte konstigt om du själv hamnade i ekonomiska bekymmer och på vilket sätt hjälper det din dotter att ha två föräldrar i trångmål?

BugBig - Ej medlem längre2009-01-27 20:07
Antal inlägg: 200

Och förresten! Tjänar han så dåligt så går FK in och betalar det åt honom, och han blir inte heller återbetalningsskyldig! Kommer det fram senare att han har fuskat med inkomstuppgifter till FK måste han betala tillbaka varenda spänn. Och det är den enda skulden som ALDRIG kan bli avskriven.

micro1132009-01-27 20:08

kermis

Det finns ingen balans att fundera över i denna fråga -- boende föräldern har rätt till underhållsbidrag -- eller mer exakt barnet har rätt till det - från den andra föräldern, och den andra föräldern har en lagstadgad skyldighet att betala sin del.

Förstår inte riktigt hur man kan få det att handla om mamma eller pappastöd i frågan -- det gäller oavsett kön på föräldern som barnet bor hos samt barnet inte bor hos.

Jag är trött på att killarnas del av ansvaret alltid skall tramsas bort i ett - tyck synd om, eller han kanske inte orkar med, ville ha barn, perspektiv.

Vuxen nog att producera barn, betyder vuxen nog att ta åtminstonde det ekonomiska ansvar som följer - oavsett situationen i övrigt.

micro1132009-01-27 20:09

ville inte ha barn * skall det stå

börjar bli redigt trött på att ord och bokstäver försvinner när jag skriver.

kissed - Ej medlem längre2009-01-27 20:09
Antal inlägg: 3037

Håller med micro!!

Susan_702009-01-27 20:21
Antal inlägg: 87

Tack micro, jättebra synpunkter.
Hur som helst, jag talade om för honom att om han fixar en större lägenhet och min dotter hellre vill bo hos honom så är det ju självklart att jag skulle betala underhållsbidrag. Det har inget att göra med mamma eller papparoller.
Jag försöker lyssna på min dotter, och hon vill bo hos mig men har sagt att hon kanske hellre vill bo hos sin far om han hade större lägenhet. Och det är faktiskt helt okej för mig om hon hellre bor hos honom då. Hon och jag vet var vi har varandra.

malle722009-01-27 20:21
Antal inlägg: 35

Självklart ska han vara med och betala för sin dotter. Om en pappa reagerar på det sättet när han ställs inför faktum att han ska betala för sitt barn förstår jag att hon inte ville bo hos honom!

kermis2009-01-27 20:25

micro: balansen jag pratade om var att även om man har rätt i sak så måste man inte hetsa över saken. Och jag menar ABSOLUT INTE att TS gjorde det, men många av de som svarade kör med stilen "du har rätt, kör över honom!!!!". Ingenting blir bättre av att hetsa folk mot varandra. Vuxna människor SKA kunna prata med varandra särskilt som de en gång i tiden varit så pass bundna av varandra att de skaffade barn. Föräldrar pratar gärna om hur mogna de blev efter att de skaffade ungarna men jag har fortfarande inte sett några bevis för saken. Pappan beter sig fel, ja, men två fel gör inte ett rätt.

Basta - Ej medlem längre2009-01-27 20:34
Antal inlägg: 3528

Just i det här fallet så är det ganska klart, dessutom så behöver han ju bara betala ett år, om hon inte pluggar för då är det fram till 21.

Sen till micro113: Det känns lite trist när du skriver om daltandet med män som inte gör rätt för sig. Jag och många med mig har valt en annan lösning, nämligen att låta mamman ha ensam vårdnad och som i mitt fall ha barnen 25% av tiden och betala underhåll. Eftersom jag är frånskild trebarnsfar så har jag betalat en ansenlig summa var månad under många år, vilket inte är något märkligt då barn kostar pengar.
Det tråkiga i det hela är att man bara hör om män som beter sig som svin.

bethsy2009-01-27 20:42
Antal inlägg: 18

Den som har barnet/barnen boende hos sig ska ha underhåll, kvittar om det är mamman eller pappan. Och man inte kan prata med sin före detta om underhållet så vänder man sej till försäkringskassan. Visst vore allt underbart om man kunde komma överens men tyvärr är oftast inte så fallet. Vill bara tala om för Susan att hon ska inte känna att hon gjort fel. Klart hon ska se till sin egen ekonomi och inte exets.

Basta - Ej medlem längre2009-01-27 20:42
Antal inlägg: 3528

Eller kanske barnets?

micro1132009-01-27 20:45

Basta

Jag menar absolut inte att alla karlar inte gör rätt för sig -- tvärtom de flesta försöker nog göra det, och ordna det med barnens bästa för ögonen.

Jag blev bara sur på kermis kommentar, där det framställs som om ensamstående mammor alltid har medvind, och alltid försöker trycka till männen.

Jag tycker att oavsett kön så måste man om förälder vara den som tar första steget när det gäller det egna ansvaret i ett barn. Vilket innebär att om barnet bor hos den ena föräldern, vore det det självklara att den andra föräldern också är den som ser till att underhållsbidraget fungerar.
Man skall inte behöva ta upp, tjata om det, eller vända sig till myndigheter för att få ut de pengarna.

Men självklart -- trots dåliga erfarenhter själv med ex -- vet jag att de allra flesta gör så gott de kan för sina barn.

Hillegnu2009-01-27 20:46
Antal inlägg: 710

Tänk er att din partner och du har tre barn tillsammans. Ni bor ihop, har två löner. Din partner låter dig betala mat, hyra kläder och allt annat vad barnen kan tänkas kosta. Själv använder han/hon sin lön enbart för sig själv utan att betala en krona. Skulle det vara okej? Ska man slippa betala för sina barn för att man inte bor med dem?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?