Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vindsus86 | 2009-01-29 12:10 | |
![]() | trashone: jag har haft så många tangentbord vars shift-knapp krånglat så jag har slutat bry mig. plus att jag ofta skriver så "snabbt" att fingret på shift-knappen hunnit lämna den när jag slår in tangenten som skall vara stor. så det blir bara jobbigt, pallar inte. | |
| LaFinDuTemps | 2009-01-29 12:12 | |
![]() | Jag såg en glassbutik som som sålde mjuk och kul glass. Det var droppen för min del. Jag ser mig inte som nån språkpolis, men särskrivningar och syftingsfel av olika slag ska bekämpas tycker jag. Å andra sidan får man ju sig ofta ett gott skratt av dem. Så de kanske ska få finnas kvar ändå. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:17 | |
![]() | Det som är ännu roligare är när språkpoliserna inte själv har koll. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:17 | |
![]() | Jag lider personligen av särskrivningsfenomenet. Det är allmänt känt att det beror på den amerikanisering vi har gått igenom dom senaste 20 åren eller så. Det är en syntaxskillnad språken emellan och för mig som tänker och skriver lika mycket på engelska som på svenska så blir det ofta fel. Jag håller med om att det är högst irriterande, speciellt för mig som får ordpoliserna efter mig. Det tar fokus bort ifrån det jag skriver. Svengelskan är numera ett faktum, vi kallar till exempel våran nationella massmedia för "Public Service" ... :) | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:19 | |
![]() | Men man kanske skall börja inse skillnaden mellan talspråk, forumspråk, svengelska, fackspråk, lingvistik, etymologi men samtidigt se fördelarna med respektive. :) | |
| vindsus86 | 2009-01-29 12:21 | |
![]() | nu när du ändå förde talspråk på... tal så vill jag påpeka att man inte skriver "våran" utan "vår" eftersom "våran" är talspråk. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:22 | |
![]() | Ja, fast i dagstidningar där utbildade (?) journalister skriver, ska man förvänta sig korrekt skriven svenska...Och på skyltar känns det också ganska mycket som en grund att saker är rättstavat, även om man inte störs lika mycket kanske. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:24 | |
![]() | Kulturtomtar som läst Orwell känner ju även till termen "Newspeak" som handlar om att döpa om saker från sin negativa aktuella namnbild till något nytt som låter bättre och får den gamla organisationen eller värdet att få en facelift. Ett bra exempel är "School of Americas" i Florida som har ansvarat för de tortyrutbildningar som aktivt praktiserats i Sydamerika, Irak, Guantanamo, Egypten, Afghanistan mm. Den organisationen bytte namn till: Western Hemisphere Institute for Security Cooperation Att tillägga då är att Arméerna anställer lingvister för att påverka språket för att förenkla implementationen av diverse politiska agendor. | |
| vindsus86 | 2009-01-29 12:24 | |
![]() | Jag stör mig lika mycket på exempelvis särskrivna reklamskyltar som på särskrivningar i artiklar. Man tycker ju att man borde kunna förvänta sig att folk som jobbar med reklam och som får betalt för att göra reklam åt andra företag bör kunna stava och skriva ordentligt. | |
| Maad Max | 2009-01-29 12:24 | |
![]() | bizzzy, visst är det så. Vill bara förtydliga en sak. Det är alltså i rent formella och offentliga dokument, skrifter etc. som jag stör mig på språkmissbruket. Om folk i forum och liknande särskriver eller inte har stor bokstav i meningsbörjan är för mig ointressant. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:24 | |
![]() | Alltså med tanke på name is nobydy...Jag förstår tanken med att det är kul med utveckling av t.ex sms-språk o.s.v..... | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:27 | |
![]() | Mekano, jag håller med om att journalister skall vara språkbegåvade, men det innebär ju att de även kan skriva de nya formerna. När de inte kan hantera språket balanserat så är de ju då obegåvande journalister. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:28 | |
![]() | Name Ja men tycker du att de nyare formerna hör hemma i en dagstidning? Jag tycker inte det är bakåtsträvande att förvänta sig att tidningar skriver neutralt och rätt. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:32 | |
![]() | Håller med om att tidningar ska ha ett korrekt språk. Jag tycker tom att man ska kunna kräva det eftersom det är deras yrke att använda språket.. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:33 | |
![]() | Jag är för en utveckling av språkanvändandet i media, främst för att faktiskt ta fram språkets tyngre artilleri, t ex ord som holistisk osv. Det jag försökte säga är att man inte bör förbjuda det men att journalisten måste vara språkbegåvad för att kunna presentera sitt budskap rätt. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:36 | |
![]() | Jag tycker inte att särskrivningar och grammatiskt felformulerade meningar, avsaknad av kommatecken mm hör hemma i en dagstidning och inte att det är att utveckla srpåket. Nyare ord, tillkomna ord tycker jag ibland är helt okej..Det är kanske vad du menar | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:39 | |
![]() | Det är sant NIN samtidigt som ett för avancerat språk inte når alla läsare och det är väl att föredra att så många som möjligt förstår vad som sägs utan att behöva sitta med uppslagverk? | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-29 13:02 | |
![]() | Jag är en sån där nyfiken typ som blir glad när jag ser ord som jag inte förstår och man får slå upp meningen med. När det kommer till att använda sig av "nyspråk" osv så kan man ju t ex som journalist använda " " :) | |
| blankomblank | 2009-01-29 13:15 | |
![]() | Herregud intellektuella språkvetare. Har ni aldrig tänkt på att Godishuset kanske är ett ganska vanligt namn på ett företag i Sverige. Kanske måste man lägga till bindestreck, stora bokstäver och lustiga stavelser för att få igenom namnet på företagsregistreringen utan att förlora kundernas uppfattning av vad man säljer? Min väns företag heter xpandera till exempel ett väl valt stavningsfel. I övrigt kan jag hålla med er, men det är ändå innebörden i texten som är viktigast när det gäller dagstidningar etc. | |
| Miss_jk | 2009-01-29 13:22 | |
![]() | Det känns lite som att Vindsus kanske inte borde störa sig så mycket på hur andra skriver när hon inte kan skriva ordentligt själv. Skulle det bara vara du som får skriva fel för att du inte pallar att bry dig? Ska du klaga på andra så får du ju faktiskt lära dig att skriva rätt själv först. | |