Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 516 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 17:02 | |
![]() | jaha..nehe..ja det med björnen var kul. Så det är bara jag som tycker att "...,ser fram emot det" låter som fel svenska. Okej jag är verkligen inte svenskalärare men jag tycker att "ser fram emot det"är en ny mening. Om man satte dit "jag" "Jag ser fram emot det" blir det ju tydligt att det är en separat mening. Ja, ser fram emot det. Alltså "Ja, räknar med det." "Ja, känns så" "Ja, tycker det" All dem är liknande exempel. Alla dem tycker jag låter fel. Alla ska vara antingen; "Ja, jag räknar med det." Eller "Ja. Räknar med det." ...för att jag ska tycka det blir rätt. Ja, det känns så eller Ja. Det känns så Ja, jag tycker det eller Ja. Jag tycker det. Jag tycker alltså inte man kan säga ja, känns så..utan man måste ha in ett extra "jag" för att det ska bli en rätt mening.... ellur?????? | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 17:05 | |
![]() | ett extra "det" blev det i det sista exemplet förresten. Kort alltså menar jag såhär att om meningen inte ska delas upp utan vara en enda mening kan det inte stå; "Ja, ser fram emot det" utan "Ja, jag ser fram emot det" eller uppdelat; "Ja. Ser fram emot det" fattar ni fattar ni? | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 17:06 | |
![]() | Bottenskit. Inte bästa klubben i stan alltså | |
| rockshit | 2009-01-29 17:07 | |
![]() | mackz_ - "bottenskitet" hahahaha jag kan inte sluta skratta | |
| Caligatia | 2009-01-29 17:17 | |
![]() | Mekano: All dem är liknande exempel. Alla dem tycker jag låter fel. Skall det verkligen inte vara "de" (och alla givetvis)?? | |
| Femme_Fatale | 2009-01-29 17:27 | |
![]() | Mekano, om du syftar på ditt första inlägg så verkar ju det vara ett svar av någon och då bör ju Aftonbladet citera vederbörande. När man pratar så säger man inte alltid korrekta meningar då en del av det man säger är självklart. Eller pratar du exakt som du skriver? | |
| emmylicious | 2009-01-29 17:29 | |
![]() | Jag har länge tänkt att jag ska öppna en hemsida med screenshots från Aftonbladet och deras felskrivningar, fast samtidigt så är det mänskligt att fela. Även journalister är ju människor. | |
| eviltyrus | 2009-01-29 17:34 | |
![]() | Exemplet "Ja, ser fram emot det" kan var rätt om det är en transkribering över en intervju (ordagrann nedskrivning av vad som sägs). Vi utesluter ofta i talspråket "jag" och därmed förvinner det också i en transkribering. Om författaren däremot inte har som avsikt att göra en ordagrann bild av vad som sägs ska den använda "Ja, jag ser fram emot det" vilket är bättre skriven svenska. | |
| Caligatia | 2009-01-29 17:43 | |
![]() | Emmy, du har en poäng i att det är talspråk. Samtidigt brukar man som journalist rätta till det. (tänk dig en full intervju i talspråk....) | |
| Femme_Fatale | 2009-01-29 17:46 | |
![]() | Har just kollat på Aftonbladet och det är ingen intervju. Vet dock inte vad jag ska tycka, jag tycker nog att det skulle stå "inför". Det andra tycker jag dock är okej i detta fallet. | |
| Femme_Fatale | 2009-01-29 17:46 | |
![]() | Ändra till bättre svenska är ok men inte till skriftspråk. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 17:49 | |
![]() | Caligatia De eller dem låter lika bra. Femme Fatale.. Det är en fråga på aftonbladet med tre svarsalternativ som man kan kryssa i och rösta på, inga citat. Hur som helst tycker jag det låter fel att säga "Ja, ser fram emot det" Jag skulle inte skriva så själv. (talspråk som Eviltyrus skriver. Det är liksom 2 meningar. Precis som du säger är det slarvigt skrivet, men om det hade citerats utav en person som intervjuats hade det väl varit okej. Nu är det ju inte det. | |
| Femme_Fatale | 2009-01-29 17:51 | |
![]() | Jag såg det Mekano men du kan inte sätta punkt efter bra. Punkt sätter man bl a i slutet av en mening och en mening måste innehålla subjekt och predikat. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 17:52 | |
![]() | Förstår dock att mina citationstecken rörde till det | |
| Caligatia | 2009-01-29 17:52 | |
![]() | Hmm... I mina öron skriker det fel fel fel med dem där. | |
![]() | Bra. | |
![]() | Så kan jag visst skriva. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 17:53 | |
![]() | Tack bra. Hur mår du? Bra. | |
| Femme_Fatale | 2009-01-29 17:56 | |
![]() | Mekano, då ska du ha med talminus eller något som visar att det är tal. Du kan inte göra en mening av ett ord. | |
| Femme_Fatale | 2009-01-29 17:56 | |
![]() | Slå upp skrivregler på nätet eller nåt och läs så får du se. | |