Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Miss_jk2009-01-29 19:42
Antal inlägg: 8941

Tappa.se är en bra sida. Anmäl dig till en stegtävling ihop med några kompisar eller kollegor. Vi gjorde det med jobbet. Försten till Paris var målet. Jag vann och tappade hur många kilon som helst! Och kul var det att alltid gå och jämföra stegräknarna med varandra.

Safflor - Ej medlem längre2009-01-29 19:42
Antal inlägg: 832

Ut och promenera i rask takt. Jag går ca en dryg mil per dag med hundarna. Hur man kommer igång? Man sätter den ena foten framför den andra! Det handlar bara om att ha bestämt sig för att göra det.
Att hoppas på en mirakelkur som tar två veckor är bara att glömma. Det tar lika lång tid att gå ned i vikt som det har tagit att gå upp. Se det som ett ettårsprojekt till att börja med, annars blir du bara besviken när du inte når dina för högt satta mål.

camilla702009-01-29 19:45
Antal inlägg: 84

ska börja en stegräkning på jobbet 31april som håller på till 6juni o en viktklubb på jobbet nu den 16februari

camilla702009-01-29 19:46

hoppas att det ger något så att jag kommer igång

uisge beatha - Ej medlem längre2009-01-29 19:46
Antal inlägg: 1289

Jag tycker du ska börja med att fundera på vilken träningsform som verkar rolig. Jag tror att det är jätteviktigt. Det finns ju så oerhört mycket man kan göra: dans, promenader, inlines, simning, yoga, kampsport, gym, löpning, skidor, cykling, stavgång, gruppträning som fotboll o.dyl. Det finns som sagt hur mycket som helst. Finns det något som känns kul att prova på? Om det gör det, så gå ut försiktigt. Skynda långsamt och behåll fokus på ett specifikt mål du har, som att börja må bättre, gå ned x antal kilo i vikt, orka mer osv. Mål och grad av "kulighet" är nog en bra början. En annan hjälp kan vara att börja träna med en kompis eller partner, eller att anmäla sig till ett litet "lopp". Tex vårruset om man vill börja jogga.

camilla702009-01-29 19:48

tack för alla förslag har tänkt att ta 5kg åt gången för att det ska vara lättare är det bra tror ni

camilla702009-01-29 19:50

det som är jobbigt är att jag inte gillar motion över huvud taget men vet att jag måste för att jag ska kunna gå ner

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-29 19:50
Antal inlägg: 1702

hej,

när jag bestämde mig för att gå ner i vikt så vägde jag 96 kilo och är 183cm lång. Det jag gjorde var att jag ändrade på min livsstil inom alla aspekter. Bytte bort vardagsstressen till ren valfrihet vilket var den mentala aspekten. Jag började automatiskt röra på mig mer från att ha varit stillasittande på kontor, konferensrum, leasingbil osv. Det tidigare mentalt stressiga jobb jag hade lämnade jag för att fokusera på egna studier, fritid och matlagning. Så istället för att äta ute 2-3 gånger om dagen så började jag laga min egen mat och hade som tur med mig min mormors matlagning som var närmare bohemisk än god. :) men det har blivit mycket nyttiga soppor och sånt genom åren, t ex rotfrukter och linser osv, sånt som kroppen mår bättre av. Jag gick ner från 96 kilo till 69 kilo. :)

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-29 19:51

Vet inte hur mycket det har spelat in men jag slutade även att dricka alkohol och har läst på nån löpsedel då och då att man blir fet av att dricka.

camilla702009-01-29 19:51

grattis till dig måste kännas underbart

uisge beatha - Ej medlem längre2009-01-29 19:52

Det hör liksom till camilla. En kropp i stillhet vill förbli i stillhet. En kropp i rörelse vill förbli i rörelse. Så du får helt enkelt lura den ett tag - efter en stund så har den lurat dig, och du kommer på dig själv med att sakna motionen de gånger du måste hoppa över den :) Jag vet att det låter overkligt.. men det är faktiskt sant.

camilla702009-01-29 19:53

alkohol klarar jag mig ifrån tar kanske ett glas vin till maten 3ggr om året så

camilla702009-01-29 19:54

jag vet att du har rätt i det du säger men jag har så svårt att ta steget ut bara

Okreh2009-01-29 19:55
Antal inlägg: 193

Jag började med en kickstart, just på allevo. Har gått upp mycket och snabbt sedan golfsäsongen slutade.

Körde kickstarten stenhårt, utan fusk. Drack bara vatten utöver Allevon. Efter 10 dagar, så började jag successivt bryta inledningsfasen genom att jag åt riktig middag. Men jag var (och är) mycket nogrann med portionsstorlekarna. Köpte på mig en hushållsvåg och mätte upp pasta. Körde köttfärsåsrecept för 4 personer. Vägde kastrullen innan matlagningen och fördelade sedan såsen i fyra lika stora delar och tillsatte sedan lika stora delar pasta.

Konstaterade att en portion är rätt mycket, men att jag tidigare åt betydligt mer. Bland annat eftersom jag ofta tog backning.

Samtidigt som jag började äta riktig mat, så började jag även promenera till jobbet. Köpte på mig en Ipod och laddade den med några ljudböcker att ha som sällskap på vägen.

Fas 3 började jag med efter 14 dgr. Då blev det riktig frukost för första gången i mitt liv tror jag. Gröt, ägg, lite sillbitar och en macka med hela fullkorn och en korvbit på.

Äter dessutom numera frukt om jag känner mig absolut sugen på något mellan måltiderna. Existerade inte heller i mitt liv tidigare.

Mitt mål är nu satt långsiktligt och jag hoppas kunna gå ned 5kg till i år.

Efter semestern (dvs i mars) startar fas 4 för mig , i och med att jag ska investera i ett gymkort. Dessutom betalar mitt företag halva årskostnaden.

Jag önskar dig lycka till. Det gäller att ha stenhård fokus på sin egen sak.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-29 19:56

camilla, ja det känns skönt, det roliga är att man fortfarande är samma feta person till sinnet. :) Jag glömde skriva det, men den mest avgörande faktorn var nog att jag gick 1tim15min ca 3 gånger i veckan under några längre perioder. Lycka till!

camilla702009-01-29 19:58

hur mycket gick du ner med allevo när du bara drack det?

Okreh2009-01-29 19:59

Började på 100,6kg. Efter 10dgr på allevo vägde jag 94,9.

camilla702009-01-29 20:00

det va bra men jag tycker att man blir yr o konstig av att bara dricka det jag har provat

uisge beatha - Ej medlem längre2009-01-29 20:00

Det är det som hör till. Det är precis vad jag menar med mitt inlägg. Det är skitsvårt - jag vet det :( Men det finns ju i princip inga genvägar. Förr eller senare måste man ändå göra en omvärdering av läget om man vill se en förändring. Jag vill bara att du ska veta att det GÅR att bli intresserad av motion - trots att det inte känns så. Jag vet för att jag har själv varit en soffpotatis!

Okreh2009-01-29 20:00

Har gått ned ytterliggare 0,4kg sedan jag började äta rejäl frukost och två lagade mål mat samt lite frukt. Och det är ca: 1 vecka sedan jag började med det.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?