Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 582 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -R0BBAN- - Ej medlem längre | 2009-01-31 21:52 | |
![]() | -R0BBAN- 2009-01-31 21:50 "Vita, du ska få en blomma av mig. Det lovar jag." Innan du kilar vidare alltså. :-) | |
| __SaNnIs__ | 2009-01-31 21:52 | |
![]() | De är ju bra att skriva, underlätter ju en hel del för dina barn eller närstående. Om du är sambos och inte skrivit något samboavtal. Så är det bra att skriva testamente, man vet inte hur anhöriga beter sig om de hemska skulle ske.. | |
| __SaNnIs__ | 2009-01-31 21:55 | |
![]() | Och många försäkringar som man skriver på. Om du skulle dö så går alla dina pengar mm till en fond istället för dina närstående. Där är de också viktigt att de kommer till närstående om man vill de förståss... | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-01-31 21:55 | |
![]() | Tack Robban, jag visste väl det :) | |
| RikaM | 2009-01-31 22:51 | |
![]() | Jag har skrivit hur jag vill ha min begravning i viss mån, för att underlätta för mina anhöriga den dagen jag inte finns mer, men något testamente har jag inte skrivit av den enkla anledningen att det inte finns något "värdefullt" att dela på. Anledningen till att jag gjort det är att det var många svåra val att göra när min mamma gick bort och ingen visste egentligen hur vi skulle göra. Som jag skrev innan: För att underlätta och räta ut frågetecken som kan våra svåra i en redan svår situation! | |
| Tess 08 | 2009-01-31 22:57 | |
![]() | Det viktiga är inte hur grejerna fördelas. Det finns så många regler för hur det ska fördelas ändå... Det viktiga är att någon vet hur man vill ha för begravning, kremering eller kista osv... Att man har lite koll på sina papper så att boupptecknaren har det han/hon behöver. Kan också vara bra att fler vet var man förvarar grejer eller att man skrivit någonstans (där anhöriga kan läsa efter ens död) så att ingen behöver fundera. | |
| CHL | 2009-01-31 23:41 | |
![]() | sånt kan man väl prata om tess08? Det har vi gjort i vår familj iaf. Vi vet hur den andre vill :) | |
| Aurora Aurum | 2009-02-01 22:07 | |
![]() | det är ganska bra att i alla fall skriva hur man vill ha det, det kan faktiskt bli bråk om en sån sak också om det inte finns nedskrivet som att du t ex inte vill ha en kyrklig begravning och du har sagt det till 'alla' tror du, och din man säger att nej Lisa vill inte ha en begravningsgudstjänst utan vi ska bara läsa dikter och komma ihåg henne och dina föräldrar får spader och anser att din man gör fel och att de minsann vill ha den där kyrkliga begravningen och så blir de osams om inte tycker jag också att man måste skriva testamente och prata med barnen om man har särkullsbarn min man o jag har skrivit testamente för jag har barn från tidigare han har inga, han vill att mina barn ska ärva honom efter mig och jag vill att han ska bo kvar i bostadsrätten om jag dör före honom, så vi har testamenterat att barnen bara ska ha sin laglott och en önskan att de låter honom bo kvar, plus att eftersom jag har barnbarn hur arvet ska fördelas på barnbarnen och att det ska vara enskild ägo så att inte mamman eller ev flick/pojkvänner kan roffa åt sig det bästa är att ta hjälp av en jurist så att formuleringarna blir rätt | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-02-01 22:15 | |
![]() | Finns ingen anledning att skriva något testamente, dom som kommer att få ta över mina skulder kommer nog att märka det. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-02-01 22:21 | |
![]() | Har inget testamente,nej. Jag hoppas väl att allt ska lösa sig i alla fall. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-02-01 22:53 | |
![]() | Pensionären: Vad menar du med "ett testamente som begränsar barnens arvslott"?? Om barnen är era gemensamma så får dom ju ändå ingenting förens båda gått bort, då makar sitter kvar i orubbat bo, och är något av dem särkullsbarn så ska den ju ha ut sin laglott direkt, utan hinder..väl? Fast ni kanske inte är gifta? Då är det ju en annan sak.. | |
| Gilena | 2009-02-07 22:20 | |
![]() | Jag är skild med en dotter på 11. Ponera att jag dör imorgon. Då ärver min dotter mej fullt ut - men eftersom hon inte är myndig, så kommer allt att förvaltas fram till hennes 18-årsdag av - gissa vem; jo min exman, eftersom ju han då är hennes förmyndare. Han har alltså fritt fram att göra vad han vill med min kvarlåtenskap fram tills dess. Jag har tänkt på detta, och är inte bekväm med tanken. Visst litar jag på att han ser till vår dotters bästa, men det känns ändå avigt med tanke på att vi ju är skilda. Funderar på att skriva ett testamente, och sätta t.ex någon av mina bröder som förvaltare av min dotters arv. Unddrar hur många som har tänkt på att detta blir konsekvensen. Menar, det finns så många spruckna förhållanden idag där de två parterna inte alls kommer överens. Eller tolkas inte reglerna såhär? Någon som vet? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-02-07 22:29 | |
![]() | Kan det vara så, att den andra föräldern kan försnilla hela morsarvet? Jag känner en pojke vars far dog och en pojken som fick en hög försäkringsutbetalning. Båda fick sina pengar på ett konto som förvaltades av kommunens gode man. Vid fyllda 18 fick de själva ta ansvar för pengarna. | |
| Gilena | 2009-02-07 22:31 | |
![]() | Jag hoppas att det är så, mommes! | |
| raisingirl | 2009-02-07 23:13 | |
![]() | Jag skulle vilja tipsa om att också ta en titt på vem som är förmånstagare för de försäkringar man har, dom har sina egna regler och regleras inte alls av arsrätten. Om det inte finns nåt skrivet testamente så är det ju ev barn som ärver (om man inte är gift), men vissa försäkringsbolag jämställer sambo med make och då kan det bli så att barnen blir utan. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-02-07 23:27 | |
![]() | Nu verkar jag säkert oseriös, men sedan 1 år tillbaks ungefär så har jag drömt om att efter min död skickas ut i på en sjö i ett brinnande vikingaskepp. Det ska vara ett handgjort fyrtionmannaskepp med en galjonsfigur längst fram föreställande en hund. Båten ska skickas ut vackert brinnande av ekologisk tändvätska och tio kanoner ska avfyras från hamnen 10 gånger. Efter detta ska tio man lyfta sina basuner och blåsa 10 gånger för att utlysa en sorgens dag. Och i solnedgången så kommer man se det halvbrända skeppet sakta sjunka ner i djupet. Är det någon som vet om detta är möjligt att utföra vid till exempel Mälaren, Vänern eller Gottlands kust? | |
| dragabol | 2009-02-07 23:33 | |
![]() | Gilena, gå till en advokat eller jurist, jag kostade på mig ett testamente för 1000:- mina unga och andras ungar viktigt att skriva så allt blir rätt, jag inbillar mig att man kan skriva/kräva att överförmyndaren träder in i detta exempel men att det ska stå i testamentet. Hade jag inte haft något skrivet o dött hade exet supit upp rubb o stubb, köpt bilar o levt loppan för varenda krona. Nu är barnen skyddade och allt de får blir dessutom giftorätt | |
| Gilena | 2009-02-07 23:50 | |
![]() | Ja, jag känner att jag måste ta reda på ordentligt vad som gäller i mitt exempel ovan... Det är svårt och snårigt! Får nog kontakta proffs! Hallå - inga jurister här? | |
| söt gilliv - Ej medlem längre | 2009-02-07 23:50 | |
![]() | Inget testamente, men har redan planerat sånger och självklart vart jag ska begravas då jag inte är medlem i kyrkan längre. Låter kanske skumt, men jag tycker det är viktigt för mina nära att veta. Skall absolut bli kremerad, och organdonator om det finns något att plocka där :p Vad gäller ekonomiska tillgångar kan jag gladeligen testamentera mina skulder om någon vill ha dem. =) | |
| söt gilliv - Ej medlem längre | 2009-02-07 23:52 | |
![]() | Gilena - Man kan upprätta en fond som betalar ut pengar den dagen barnen fyller 18 år. Man kan även avgöra om man ska ge allt på en gång eller varje månad. Ganska smart tycker jag. | |