Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 640

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Plåtnicklas2009-01-31 15:44
Antal inlägg: 392

vi har en lärare som vi kallar för sadistiska finlandsfröken, men hon är jättebra... fast snurrig

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-31 16:35
Antal inlägg: 7605

Ska det börja nu igen; vad tycker ni om finlandssvenskar, danskar, norskar, holländare, tyskar, muslimer, judar, hundägare, ballongförsäljare...man kan ju inte dra alla över en kam.

hannaroman - Ej medlem längre2009-01-31 16:36
Antal inlägg: 3306

Mommes, jag suckar med dig.

ANDERStG2009-01-31 16:40
Antal inlägg: 7560

sisilisko: Tack för att du sprider disinformation om oss. Det finns lika mycket och lite fler finlandssvenskar i Nyland än i Österbotten. I Sydväst är de också representerade.

TopGun_No12009-01-31 17:00
Antal inlägg: 24

Jag förstår inte riktigt frågan, skulle finlandsvenskar utmärka sig till sitt sätt, eller vara avvikande på nåt sätt som gör att alla skulle ha en åsikt om vad man tycker om dom??
Är inte det fördomsfullt?
Försöker du säga nåt med dig fråga?
Tanken att man skall tycka nåt speciellt om ett folkslag eller ett annat lands befolkning är förkastlig, kan ses som patriotism ungefär. dvs kärlek till sitt eget land (definition från wikipedia, vet att kan förtydligas men hör inte hit) vilket i sin tur inte sällan förväxlas med främlingsfientlighet, eller för den delen, tas som ursäkt till främlingsfientlighet osv.
Du kunde likagärna ställa en fråga som löd: Vad tycker ni om människor med bruna ögon...
Jag menar för det första, vem bryr sig om nån är finlandsvensk eller om nån är norsk, fan dennes skit är lika brun som din...
Sluta kategorisera människor!

ANDERStG2009-01-31 17:08
Antal inlägg: 7560

Topgun: Lite svårt att avgöra vad du tycker om patriotism. Nynazisterna förstörde förstås ordet men på senare tid har jag börjat höra "patriotism" användas som politiskt korrekt uttryck för att gilla sitt hemland.

anitak2009-01-31 17:37
Antal inlägg: 2

Det går väl inte att förneka, att det har funnits och finns en form av kamp mellan de båda språken i Finland. Född av en finskspråkig mor och en svensktalande far, kan jag bara beklaga att båda språken inte användes i mitt hem. Området var svenskspråkigt och det var alltså svenska språket som skulle talas, på den tiden... Idag tror jag (??) att människor förstår bättre. Jag skulle gärna ha kunnat haft en kontakt med min mons släktingar även efter att hon dog, men min finska är för dålig.

trashone - Ej medlem längre2009-01-31 17:42
Antal inlägg: 18678

En till tråd med dra-alla-över-en-kam-stuk .

taru2009-01-31 17:42
Antal inlägg: 286

finlandssvenskar är väl svenskar i Finland, sverigefinskar är vi finnar som bor i sverige/talar finska men bor i sverige

remvanrijn2009-01-31 17:46
Antal inlägg: 16503

A, men Mommes.. Holländare tycker jag ju väldigt mycket om. inget snack om saken

vita_syrener - Ej medlem längre2009-01-31 17:51
Antal inlägg: 22144

En parentes (jag är hälsing) men enligt anorna är jag en utvandrad savolaxare.....

Pialina2009-01-31 18:33
Antal inlägg: 665

Jag gillar inte att bli kallad finne, men inte är det för att jag skulle anse mig vara på något sätt bättre eller finare än dem. Det är bara det att finne betyder finländare med finska som modersmål, så benämningen stämmer inte, då jag har svenska som modersmål. Finländare gäller alla, oberoende av modersmål.

Ja, det stämmer tyvärr att en del finnar tycker finlandssvenskar är fisförnäma. Visst finns det sådana och råkar man känna bara sådana så är det ju lätt att dra en slutsats utifrån det, utan att tänka på att det bara är några få. Större orsaker till den fördomen finns ändå. En är att svenska en gång i tiden var det språk som talades av dem som hade makt, inflytande och pengar. En annan är att svenskan är officiellt språk fast bara 6% av befolkningen talar det som modersmål och att svenska är ett obligatoriskt ämen i skolan i hela Finland, också på områden där det inte bor några svenskspråkiga alls och därifrån det är mycket långt till Sverige och övriga Norden. Sedan ett par år tillbaka är det inte längre nödvändigt att skriva svenskan i studentexamen.

Ässät2009-01-31 18:37
Antal inlägg: 4824

Närmast en finlandsvensk ja kommer va min förra chef.. han heter Bengt

Sotfinger2009-01-31 20:42
Antal inlägg: 22361

Jag är också halvt finlandssvensk eftersom min pappa var det, medan min mamma är rikssvensk, som det heter i Finland.
Finlandsvenskarna härstammar från inflyttade svenskar, de kom nog redan på 1500-talet (rätta mig om jag har fel) och har för det mesta bott på ganska avgränsade områden, där Österbotten är ett.
Att finlandssvenskarna betraktats som lite fisförnäma har att göra med att de i alla fall fram till femtio- sextiotalet har dominerat de högre utbildningarna medan finnarna betraktades som supiga bondlurkar.

BugBig - Ej medlem längre2009-01-31 20:46
Antal inlägg: 200

123 Hopp jag håller med dig! Dom tror dom vet/kan bäst.
Nä, säger bara perkele Hurri´s!

Pialina2009-01-31 21:17
Antal inlägg: 665

Just det där som är så kul att höra som finlandssvensk i Finland (fast vanligtvis med lite fulare ord) medan "jävla finne" i Sverige...

Ibland kan det kännas som att man som finlandssvensk inte hör hemma någonstans. Man är inte svensk, inte finne och finlandssvenskarna är en allt annat än homogen grupp. T.ex. är Österbotten långt borta och ganska annorlunda, fast jag har bott där några år och några av mina bästa vänner är österbottningar. I huvudstadsregionen (där jag bor) finns en del som är just lite fisförnäma och som jag absolut inte känner mig hemma med.

Betydligt oftare känns det ändå som att jag hör hemma på många ställen. Är jag utomlands -utanför Norden- känner jag samhörighet med både finländare och svenskar. Då jag var på charterresa hade det finländska resebolaget samarbete med ett svenskt och både utfärder och guiders tjänster kunde användas fritt av alla - alltså hade jag dubbelt utbud som finlandssvensk. Finland är mitt hemland som jag älskar, men jag trivs också mycket bra i Sverige.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?