Spelrum
| Giraffen | 50 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 646 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ässät | 2009-02-04 11:26 | |
![]() | Ja ska iallafall testa.. har hört förut att laddaren inte ska vara kvar i kontakten efter man har laddat färdigt.. jag informerar dig om resultatet när min nästa elräkning kommer *s* :) nu ska ja göra nytta. Ha en bra dag. | |
| Ässät | 2009-02-04 11:27 | |
![]() | Ja dricker inte kaffe..har en perkulator som ja drar ur sladden till :) | |
| odin - Administratör | 2009-02-04 11:27 | |
![]() | Om du ser skillnaden på din elräkning för att du drar ur mobilladdaren skall du få +2000 i ratingpoäng av mig :D | |
| saseråsanti | 2009-02-04 11:28 | |
![]() | jag är föräldraledig... min sambo känner förvisso hyfsat framöver men vi har levt ihop i flera år och han var student, och vi har barn :-P allt går, beror på vad man har för levnadsstandard. vi går väl på jämnt ut med lite pengar för nöje och vi äter vad vi vill och har lite undanstoppat för uppdatering av möbler osv. tror ni klarar er bra om ni håller en budget och ser till att INTE gå efter principen 50/50 utan räkna hellre procentuellt i såna fall! högst inkomst ska lägga mer till hushållskassan anser jag... det gjorde jag när jag tjänade bättre och nu är det min sambo som gör det. | |
| Ässät | 2009-02-04 11:30 | |
![]() | asg!!! De e ju inte bara mobilladdaren ja har dragit ur *s*.. utan alla sladdar ja inte använder *s*.. o ja har en strömbrytare till mitt grenuttag för dator, skärm, högtalare o lampa.. *s*.. rating skulle inte va så dumt.. avslutade mitt EssQ-konto för ja va trött på att ja spelat 9000 matcher men ändå inte kom upp i nån kul rating *s* så nu tar ja nya tag :) | |
| vulcan | 2009-02-04 11:35 | |
![]() | Här kan man se lite vad Konsumentverket rekommenderar: www.konsumentverket....a_ 2008.pdf Ni hamnar nog med er nettoinkomst ganska nära de normer som finns för skälig levnadsnivå och som används vid t ex beräkning av rätt till socialbidrag och om kronofogden kan utmäta något av inkomsten. Det antas ju att man kan leva på den nivån, även på lite längre sikt. Men det kräver nog en del disciplin. En annan fråga är om hyresvärden godkänner era inkomster. Flera hyresvärdar tillämpar regler av den typ som Homeopatrik beskriver. | |
| odin - Administratör | 2009-02-04 11:37 | |
![]() | Min personliga uppfattning är att om inkomsterna inte skiljer så mkt (dvs kanske med 10k) så bör man dela lika och ha gemensamt matkonto och nöjeskonto. Men det är ju väldigt olika hur man tycker och jag har hört både den ena och andra fördelningsmodellen. Hur roligt är det om Mr X springer och köper massa kläder medan Miss Y inte köper några alls för att hon tjänar ett par tusingar mindre och inte har råd. Nej fram för att dela inkomsterna lika! Om man är sambo dvs. Jag har högre inkomst än min sambo men vi delar helt lika. | |
| vulcan | 2009-02-04 11:41 | |
![]() | saseråsanti tar upp en mycket viktig sak: Det rättvisa och rimliga i en samborelation är att bidra till de gemensamma utgifterna EFTER FÖRMÅGA, inte automatiskt 50/50. Det är inte bara tyckande, utan också en princip som tillämpas vid t ex utmätning. Om du har skulder hos kronofogden och bor ihop med en person som tjänar dubbelt så mycket som du så kommer kronofogden att utgå från att du ska stå för en tredjedel av era gemensamma utgifter (hyra, mat etc) och beräkna din utmätning efter det. Jag jobbade med hushållsekonomiska frågor förr och jag har inte minst träffat en hel del tjejer som bott ihop med killar som haft högre inkomst, men ändå betalat max hälften (eller t.o.m. mindre) av det gemensamma. Hur räknar man då ut det här? Säg att du får 5000 netto i månaden och din sambo 8000. Då ska din andel av era gemensamma utgifter vara 5000/13000 = ca 38%. På en hyra på 5000 kr blir det ganska precis så att du tar 2000 av den och din sambo 3000. | |
| vulcan | 2009-02-04 11:42 | |
![]() | haha - såg inte ditt inlägg innan jag postade Odin. Som du ser håller jag INTE med dig :) | |
| vulcan | 2009-02-04 11:44 | |
![]() | Om båda tjänar bra och har mycket pengar över så blir det naturligtvis mindre viktigt med millimeterrättvisa. Köper man sen hus och skaffar ungar så upptäcker man att pengarna försvinner ändå, så då spelar det inte så mycket roll längre :) | |
| Lindalainen | 2009-02-04 11:47 | |
![]() | hört att bostadsbidrag är det värsta man kan ta. eftersom sen är man tydligen skyldig tillbaka alla pengar sen.... | |
| Kummallinen | 2009-02-04 11:49 | |
![]() | Då borde det väl inte kallas bidrag? | |
| Ässät | 2009-02-04 11:49 | |
![]() | Linda..inte alla bara om man har fått för mkt väl? Eller har dom ändrat de nu? När ja fick bostadsbidrag för si sådär 5 år sen så fick ja inte betala tbx | |
| Gilena | 2009-02-04 11:51 | |
![]() | Beror på hur nära sanningen du kommer när du söker om bidrag. Jag justerade inte mitt bostadsbidrag när jag gick från arbetslös till arbetande igen, och fick en fet käftsmäll förra året, då jag fick betala tillbaka 10.000:- . I år blev det bara 3.000:- att betala tillbaka. Jaha, så har man lärt sej den läxan då. Slarv kostar. | |
| Lindalainen | 2009-02-04 11:51 | |
![]() | jag vet inte.. jag ville söka det förut, för jag är arbetslös, så vi tänkte att det kanske underlättar lite. men sen sa svärföräldrarna att dom fick bara massa problem. för så fort ena fick jobb, så ringde dom dit, men dom brydde sig inte och sen blev dom bara skyldiga massa pengar. so i've been told... men kan jag söka bostadsbidrag då? | |
| Mnd | 2009-02-04 11:54 | |
![]() | Jag och min tidigare sambo fick bostadsbidrag på ungefär 1000kr i månaden januari till juli, sen fick min sambo jobb och vi anmälde detta till försäkringskassan som då avslutade vårat bostadsbidrag. Två år senare fick vi ett brev på posten där vi var återbetalningsskyldiga dom första 7 månaderna, altså ungefär 7000kr. Detta berodde på att dom räknat ut sambons lön på hela året och bostadsbidraget då blev för högt/månad. Jag tänker passa mig för att skaffa bostadsbidrag i fortsättningen, speciellt i början på året då man omöjligt vet om man får jobb vid ett senare tillfälle. | |
| Lindalainen | 2009-02-04 11:56 | |
![]() | ja. verkar som alla blir återbetalningsskyldiga här....? | |
| Ässät | 2009-02-04 11:56 | |
![]() | Jag e för gammal för att få bostadsbidrag o har inga barn under 18 längre.. så även om man har skitkass ekonomi så får man inget bostadsbidrag när man e över 29 o utan barn. Pensionärer kan få bostadstillägg om dom e över 65 | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-04 12:03 | |
![]() | Min spontana reflektion är att det går att leva på den ekonomiska kalkyl som är uppställd i början men jag instämmer med föregående talare att det är på marginalen för vad som är roligt. Vulcan lyfter en viktig sak då han pekar mot hur hyresvärdar tänker, det är inte alls säkert att ni får ett hyreskontrakt med den låga inkomsten utan att någon går i borgen för er. Och det är knepigt om ens rätt att någon ska göra för er, självklart är det ett personligt val som inte jag ska säga något om i slutänden. Jag gissar att ni båda har studiemedel för det är ungefär den summan per näsa som er totala budget tillsammans blir. Jag hade studielån när jag skaffade mig min första lägenhet och hyresvärden ville ha en borgernär. Eftersom att jag inte hade någon som kunde det så tog jag till ett knep. Jag hade fått ut studiemedel retoraktivt för föregående termin så jag erbjöd dem att lägga fyra månadshyror i förskott som en buffert och det accepterade de. Nu var inte min hyra så hög som eran är men det är ett tips i alla fall. Det är en skön känsla att flytta hemifrån och jag hoppas att det går bra för er. Tänk ekonomiskt och slugt så kommer ekonomin säkert att fungera tillräckligt i alla fall. Ang. elförbrukning som det skrivs om ovan så var det en elektiker på jobbet som sa till mig vid ett tillfälle att det som egentligen drar någon ström att tala om i ett hushåll är de stora apparaterna som kyl,frys, tvättmaskin, spis etc. sådant som man ändå inte stänger av eller missunnar sig att använda. Lampor, dator och tv var inte så mycket att bry sig om eftersom att det ger ett högst marginellt påslag på räkningen, 200 kr/kvartalet tror jag är en stor överdrift i det resonemanget. Men det är bara vad jag har fått det berättat för mig. | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-02-04 12:05 | |
![]() | allt är billigare när man är 2 iaf | |