Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 646 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-04 15:56 | |
![]() | det kan väl hända var som helst, men som risotto varit inne på så har vi åtminstone vapenlagar som inte gör det lika "lätt" att ta ut sin aggression med vapen. Jag hoppas för guds skull att det dröjer innan det händer något i sverige, och att det aldrig händer. Den hysterin som dödsskjutningar på skolor i usa skapat, har fått en för mig otäck utveckling. Jag tror det idag är 40 delstater som tillåter att studenter är beväpnade på universitetsområden. Det tycker jag är vansinne, och händer något så riskerar det att orsaka totalt blodbad (vem skjuter? Varför? Hur skall polisen veta vem som är "the good guy" och vem som är "the bad guy". Vem känner sig tryggare?) | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-02-04 16:32 | |
![]() | Dudeniro: Du har en bra poäng. Jag kommer onekligen att tänka på det omtalade gisslandramat som utspelade sig på en teater (om jag inte minns fel) i Ryssland. Där uppstod ett mindre kaos då poliser började skjuta på varandra i ren förvirring och terrorister sköt på poliser och så vidare. Ett ganska dåligt exempel men man kan tänka sig en sådan situation fast i mycket större skala och med studenter som den mest drabbade gruppen. USA's vapenlagar tåls att ifrågasättas gång på gång. särskillt i delstatspersepktiv. Jag tror hur som helst att den så kallade 21-åringen i detta fall får svårt att komma undan med att hotet var ett skämt hur som helst. | |
| Billan_1985 | 2009-02-04 16:38 | |
![]() | Vilken jävla idiot.. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-04 16:51 | |
![]() | moskva-dramat skall vi inte tala om viktor... en makalös uppvisning i rysk militärstrategi. De använde ju någon nervgas (polisen/militären) som dödade ett par hundra teaterbesökare (samt terrorister). Inte nog med att uppdraget var så "hemligt" att man inte upplyste sjukhusen om att man använt en nervgas, "offren" släpades ut på gatan och fick ligga i snö och regn och vänta på hjälp (många kvävdes av sina egna spyor). Åh, nu gick jag igång... allvarligt talat, så tror många i en del delstater, att beväpnade människro på campus kan avskräcka skolskjutningar. Jag vet inte om jag köper den psykologin, och jag vet inte om folk förstår riktigt vad konsekvensen kan bli om något händer. Man kan ju tänka sig vad som händer om någon drar vapen i en fylld kafeteria på ett universitet, och genast drar fem andra vapen och öppnar eld... och sen dyker polisen upp i paniken och skall försöka avgöra vem som egentligen är den "onde". På många håll i usa fungerar det så att man kör på tills något händer, sedan så blir det en sjujäkla reaktion. Finland reagerade omedelbart efter skolmassakern med att skärpa sina vapenlagar för att förhindra att mindreåriga skulle kunna ha vapen (det var tekniskt möjligt genom medlemskap i skytteklubb), medan reaktionen i usa är att öka vapenarsenalen... | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:05 | |
![]() | Jahaja. Tänkte att det redan har skjutits. | |
| barbi | 2009-02-04 17:07 | |
![]() | Hur fan kan man säga att man bara soja helt sjukt! Fattar inte hur dom kunde släppa honom. Tänk om han går o gör de.. | |
| DennisPlz | 2009-02-04 18:15 | |
![]() | Så länge gärningsmännen blir maximalt exponerade i media så kommer detta intressanta fenomen bara öka. | |
| barbi | 2009-02-04 19:45 | |
![]() | så sant D. Men jag är jätte glad att dom tog de på allvar direkt och gick ut med de som dom nu gjorde! Men deras fel är att släppa den här killen direkt så många som blev helt knäckta av de här.. | |
| Pialina | 2009-02-04 20:19 | |
![]() | Vad skönt att det "bara" var ett hot. Tyvärr finns det ingen garanti för att det inte kan ske en skolmassaker i Sverige någon gång. Jag minns när jag för ca tre år sedan satt och lyssnade på ungdomsförfattaren Mats Wahl på Göteborgs bokmässa. Han berättade om sin bok Kill, som handlar om just skolskjutning i Sverige. Han sade då att det inte hänt i Sverige - ännu, han såg det inte alls omöjligt att det skulle ske. Efter det gick det inte så lång tid innan det hände i Finland. Jag minns det så bra, det var så overkligt. Hemma i trygga Finland. Det är mycket stor skillnad på vapensituationen i USA och FInland. Att det finns mycket vapen i USA vet alla också här, men att det finns mycket vapen i Finland var en nyhet för mig och väldigt många andra. Det var så ofattbart att det kunde hända här. Och man kunde inte när man behandlade det i skolan säga att det som med WTC hände långt borta och att det inte finns någon risk för att det händer här. Nu hände det här. När det sedan hände en gång till efter bara ett knappt år... Efter båda skolskjutningarna och framför allt efter den senare, har det förekommit ett stort antal hot mot skolor. I det totala antalet finns det med allt från en mening någon elev klottrat på ett bord i skolan, till konkreta hot på internet. Det tar mycket resurser, men det värsta är att skolan inte längre självklart är en trygg plats. (vilket det inte tidigare heller varit för mobbningsoffer) Tyvärr tror jag som DennisPlz att fenomenet ökar i och med att det slås upp så stort i media. För självmordsbombare är det en ära att dö för saken och de ses som hjältar i en del kretsar. Hur absurt det än låter, är skolmördarna hjältar i en del ungdomars ögon och de ser upp till dem. Naturligtvis är det ytterst få, men varje person som har sådana ideal är en för mycket och en farlig person. För personerna själva är det en ära att veta att deras bilder och filmer kommer visas otaliga gånger i tv, tidningar och på internet och att folk kommer att minnas dem. Jag hoppas att det aldrig mer sker i Finland och aldrig någonsin kommer att ske i Sverige, inte heller någon annanstans. Snedvridna världsbilder, ideologier och förebilder smittar tyvärr liksom hårdhet och ondska. Det viktiga är att komma ihåg att också vänlighet, värme och leenden gör det. | |
| barbi | 2009-02-04 23:02 | |
![]() | Jätte bra skrivet pialina! | |