Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 20 219 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gnill | 2009-02-09 20:16 | |
![]() | ja, självklart quelle. JAg menar bara att det är extra viktigt ur njursynpunkt om katten är innekatt och bara äter torrfoder. | |
Ässät | 2009-02-09 20:18 | |
![]() | Ok veterinären sa så iallafall till mig när min katt kastrerades att man ska variera me blöt och torrfoder för att inte njurarna ska ta stryk... | |
Ässät | 2009-02-09 20:18 | |
![]() | Min katt kräks hur som helst av all torrfoder så hon får inget sånt. | |
Miss_jk | 2009-02-09 20:20 | |
![]() | Ja, det där med försäkring har jag fått lära mig av kompisar att det är bäst att ha om man inte vill avliva sin gullplutt om det händer något. Jag struntar i om det är raskatter eller inte, jag kommer älska dem lika mycket ändå. Torrfoder äter alla kompisarnas katter och det har inte vart något problem. De gånger jag varit kattvakt har jag bytt vattnet minst två-tre gånger om dagen. Lådan gör jag rent varje gång jag själv är på toa och sanden har jag bytt med en knapp veckas mellanrum. | |
Quelle | 2009-02-09 20:20 | |
![]() | Jag vet kermis, men som jag skrev så är mina katter utekatter och smittorisken är då större. För att vara på den säkra sidan så vaccinerar jag dem en gång om året mot kattsnuva. Min lilla katt fick det dessutom när hon var liten, så hon är mer mottaglig... Det finns olika teorier om det där med kattmat... | |
Ässät | 2009-02-09 20:21 | |
![]() | jaja ja lämnar den här tråden till er nu hehe.. nu titta på tv | |
Quelle | 2009-02-09 20:23 | |
![]() | Låter jättebra tycker jag Miss_jk :) Du verkar vara en förnuftig människa, så det blir nog kanon. Mina katter kommer också från ett katthem och den lilla har jag fött upp på flaska... | |
DixieChick | 2009-02-09 20:24 | |
![]() | Ässät... 9 år är ingenting. Min bondkatt är 18½ år gammal. Han har visserligen aldrig varit sjuk men han har en tandsjukdom som heter FORL som är väldigt vanlig.. Det är mkt plågsamt för katten men min katt åt och hade gott hull ändå.. Så det märktes ju egentligen inte.. Men vår veterinär är expert på just FORL så det upptäcktes. Har lett till några operationer för att dra ut tänder. Vi försäkrade honom inte när han var liten vilket vi ångrade senare för så mycket som man älskar ett husdjur, så skulle oturen vara framme eller något drabba honom vill jag inte ha behövat avliva honom pga att kostnaderna skulle blivit för höga annars? Han har fått mat som säljs hos veterinären i princip hela sitt liv, speciell diet för att spara njurarna när han blev äldre. Han dricker bra så aldrig behövts komplettera något för att han ska få i sig vätska. | |
Lindalainen | 2009-02-09 20:26 | |
![]() | våran katt blev knäpp en månad efter att vi fått den. räkningen blev 3000:- hos veterinären som sen sa "hon behöver vila och dricka vatten". kattfan. | |
Miss_jk | 2009-02-09 20:27 | |
![]() | Håller som sagt på att funderar på allt angående detta. Hur gör man under semestern? Vi brukar åka ner till en husvagn under två-tre veckor. Vad gör man med katterna då? | |
Quelle | 2009-02-09 20:29 | |
![]() | Ibland kan katthemmet ha hand om katterna under semestern, men det kan ju innebära ett stressmoment. Det bästa är kanske om man har ngn som kan ta hand om dem. Annars finns det ju även kattpensionat... :) | |
TopGun_No1 | 2009-02-09 20:34 | |
![]() | hmm, kostnade rent ekonomiskt för katter är väl inget att hänga upp sig på, det är snarare tålamodet man behöver ha större än plånboken... Mysig värmande kattpäls överallt, inte minst i näsan och munnen när hon väcker dig kl tre på natten genom att stryka sig mot ditt ansikte på ett kärleksfullt sätt, doftandes ljuvligt efter ett nattligt akutbesök i kattlådan.. Hon får även ditt hem att se mer rustikt ut, då dina nya fina möbler snabbt ser klassiska ut med repor och skavanker här och var. Puss på dig... | |
gnill | 2009-02-09 20:39 | |
![]() | miss jk om någon av dina kattägande vänner vill så kan ni utbyta tjänster och passa varandras katter under semestern. När ni ska vänja katterna vid varadnra använd då detta tricks (och pröva inte utan att göra det, utan ta till trickset första gången katterna ska träffas. Det funkar!): Du samlar lite färskt kiss (sand med kiss på) ur kattlådan hos dig och stoppar snabbt i plastpåse och knyter igen så det håller sig fuktigt och fint. Din vän gö likadant. Dagen innan katterna ska träffas första gången ses du och vännen och byter påsar. Samma dag de ska träffas gnider vännen in sin katt med den fuktiga sanden från din katts låda och du gör samma sak (fast med sanden från hennes katt/er). Och när de träffas, så det första de gör är att vara lite fräsiga och avvaktande och sen går de fram och luktar, och voila! Den luktar ju som hemma och är alltså okej! | |
gnill | 2009-02-09 20:43 | |
![]() | ah, apråopå tidigare inlägg, ytterligare ett tips, ha enklösbräda i varje rum och lyft helt konsekvent över katten till klösbrädan varje gång han/hon ens antyder att vässa klorna på andra ställen. Alltid, helt konsekvent, efter ett par månader så gör de det ingen annanstans. Samma sak med nattlig väckning, går du upp och ger din katt mat mitt i natten så vet vi vem som äger vem :) och om man är okej med det så varför inte. SJälv vill jag sova på natten och har därför lyft/föst ner katten ur sängen så fort den försökt väcka mig (får däremot såklart gärna ligga i sängen men inte försöka väcka mig). Och efter ett tag kom katterna aldrig på tanken att försöka med det. | |
gnill | 2009-02-09 20:44 | |
![]() | åh nu saknar jag katt.... jag vill ha katt igen... men jag har ingen lösning för semestrar och liknande.... suck :( | |
Quelle | 2009-02-09 20:45 | |
![]() | Smart tips med kattsanden :D Angående at bli väckt... min stora katt skrapar alltid på garderobsdörren när han vill ha mat på morgonen... alltid en sådär 15-30min innan klockan ska ringa... jag jagar ut honom varje gång men han är envis...haha | |
raisingirl | 2009-02-09 20:49 | |
![]() | Kermis: Jag skulle vilja veta vilket vaccin det är som funkar i tre år mot kattsnuva? På dom jag känner till så rekommenderar tillverkaren varje år mot kattsnuva men vart tredje mot kattpest. Och det är dessa vaccin som finns att tillgå i Sverige... Nyfiken! =) | |
I love mummy | 2009-02-09 20:55 | |
![]() | Asså lyssna inte på Ässät..... Självklart ska man försäkra även bondkatter. Ja menar, om din katt blir sjuk vill du väl att den ska få bästa tänkara vård. Har du då ingen försäkring på den blir det SVIN DYRT!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag har en blandras bondkatt/norsk skogskatt det kostar ca:80kr/ mån på AGRIA. Katter e underbart | |
kermis | 2009-02-09 20:55 | |
![]() | veterinären jag samarbetar med har sånt i alla fall.... och pga den här tråden ville jag bli säker så jag googlade och de skriver samma på bland annat www.kattsjukdomar.se...ac cination som jag ser som en bra sida... | |
kermis | 2009-02-09 20:58 | |
![]() | Glömde säga att jag inte vet namnet men kan ta reda på det nästa måndag. | |