Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 19 000 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2009-02-13 00:26 | |
![]() | Det var lite lustigt det här. Jag såg nämligen också på debatt, och jag hörde aldrig att Tirsa sade att "man är straffad av Gud om man hamnar i rullstol". Såg vi samma program?? :-) | |
| Betapater | 2009-02-13 00:34 | |
![]() | Snoosy, Bibeln är inte en bruksanvisning där det står exakt vad man ska göra. Den är snarare en praxis över hur en kristen människa bör leva. Dess texter är väldigt mångfacetterade och därmed öppna för tolkning. Bokstavstroende utgör idag en mindre grupp där de mest ihärdiga (som trots det också gör en tolkning) är mindre fristående församlingar. Att leva i synd är att göra orätt inför GUD men den gängse kristne personen skulle knappast påstå att en rullstolsbunden har straffats av Gud. | |
| mrperfect | 2009-02-13 00:35 | |
![]() | Bibeln är botten, just så man inte skall skriva en bok där det finns utrymme för tolkningar. | |
| Snoosy | 2009-02-13 00:51 | |
![]() | Det låter ju inte klokt det ni säger. Hade faktiskt inte en aning om att kristna tolkade bibeln på sitt sätt och levde därefter. Fattar egentligen inte vad man ska ha bibeln till då. lev istället för f... :) Skit i bibeln. Det låter som att ni som är kristna är hjärntvättade till att ni måste läsa bibeln för att sen gå ''lite'' efter den. Det låter nästan schizofrent.. | |
| bäcker - Ej medlem längre | 2009-02-13 00:53 | |
![]() | Snoosy, Jag är kristen och läser dagligen i bibeln. I predikaren 9:11 sägs det att "tid och oförutsedd händelse drabbar alla". (både olyckor och lotterivinster) I 1 johannes 5:19 sägs det att "hela världen ligger i den ondes våld" alltså Satan, djävulen. Det är inte Gud som rår över världen nu, då skulle det verkligen inte så ut så här. Försöker komma på något bra skriftställe som visar att han inte straffar oss på det sättet, och det som känns mest naturligt är åter igen från 1 johannes, men kapitel 4:8 där det sägs att "Gud ÄR kärlek". Och vad är kärlek? 1 korinthierna kap 13 svarar bra på det. Så självklart är handikapp inte ett straff från Gud och det svaret grundar jag på bibeln. Skriv gärna om du undrar något mer. | |
| Snoosy | 2009-02-13 00:53 | |
![]() | stormvind. Kan jag ha tolkat det så fel ? Ja kanske.. Hökk på med min dotter samtidgt. Men skitsamma, åsikten finns ju där ändå. Den som lever i synd straffas, eller är det inte så ? Hemskt. Stackars människor som råkat ut för olyckor och tänker att det är Guds vilja.. | |
![]() | *höll | |
![]() | ..ska kolla på programmet imorrn, reprisen ;) | |
| Snoosy | 2009-02-13 00:54 | |
![]() | bäcker, ja men tack. Där fick jag svar ? eller Synden, var kommer den in ? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-13 00:55 | |
![]() | Man kan vända på det. Man är med i en olycka, det är Guds vilja men iom denna viljan så finns det ett syfta med olyckan. Den tanken kan man finna styrka i. | |
| Snoosy | 2009-02-13 00:55 | |
![]() | Bäcker,, så satan har tagit över världen menar du ? | |
| Snoosy | 2009-02-13 00:57 | |
![]() | rtashone, men nu säger du ju helt emot det bäcker citerade i bibeln.. Eller menar du att en person som råkar utför en olycka alltid levt i synd, och straffas av gud pga det ? | |
| Snoosy | 2009-02-13 00:57 | |
![]() | *trashone | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2009-02-13 01:01 | |
![]() | På min bibelskola fick jag lära mig att det är inte så att Gud straffar den som lever i synd. Det är så att den som lever i synd vänder sig bort ifrån Guds beskydd, och försöker leva livet på egen hand. Gud kan då inte beskydda mot världens frestelser eller konsekvenserna. Man straffar alltså sig själv om man inte lever sitt liv tillsammans med Gud. :-) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-13 01:02 | |
![]() | Iom att jag inte är ett dugg kristen så kan jag inte svara för vad som sagt. Men man kan ju se på det på flera sätt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-13 01:03 | |
![]() | Att olika tolkar och säger olika är inte ett dugg konstigt. | |
| bäcker - Ej medlem längre | 2009-02-13 01:03 | |
![]() | Snoosy, Jag vet inte hur bekant du är med situationen i Eden, med frukten och grejerna. I alla fall så ifrågasatte Satan då Guds rätt och hans sätt att styra människorna och menade att vi skulle klara oss bättre utan Gud. Du kan läsa om det i 1 moseboken kap 3. Bibelboken Jobs första 3 kapitel kan också vara bra att läsa för att förstå den här biten. Hur som helst låter Gud oss nu visa att vi inte kan klara oss själv, därav det förfall som pågår i världen, under inflytande av Satan. | |
| mrperfect | 2009-02-13 01:04 | |
![]() | Man kan ju inte leva efter bibeln, det är ju bara dravel och sagor som är berättade för 2000 år sedan | |
| Snoosy | 2009-02-13 01:05 | |
![]() | stormvind, Gud måste vara en stor egoist som tar sig själv på så stort allvar. | |
| bäcker - Ej medlem längre | 2009-02-13 01:06 | |
![]() | Jag och mina 7 miljoner bröder och systrar världen över lever efter bibeln, och det går alldeles utmärkt. :) | |