Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 432

Forumkategorier

Användare Inlägg  
veggie_d2009-02-18 19:49
Antal inlägg: 1187

Salthatten igen: det kommer alltid att finnas en marknad för stora bilar. Stora bilar är bekvämare, säkrare och lastar mer än små bilar, så den dagen vår batteriteknik eller bränslecellsdito tillåter det kommer de stora bilarna att komma tillbaka på bred front. Fast de kommer inte försvinna innan dess.. som sagt, det är i Europa man kan sälja små bilar, det går nästan ingen annanstans.
Som sagt: inse hur verkligheten ser ut. Tips: den ser INTE ut som i miljöpartisternas våta drömmar.

Salthatten - Ej medlem längre2009-02-18 19:51
Antal inlägg: 525

Inte undra på att Saab konkar om veggie är representativ för värderingarna där. Herregud vilka drömmar:-)

Salthatten - Ej medlem längre2009-02-18 19:53

Jag pratar inte som miljöpartist i första hand utan utvecklingsingenjör.

eloffe2009-02-18 19:53
Antal inlägg: 335

Volvo och SAAB är faktiskt ganska ok på miljöbilar, även om de liksom alla andra företag har en lång bit kvar.

En ökad miljöbilspremie skulle vara ett rimligt stöd i nuläget. Istället avskaffar regeringen miljöbilspremien.

veggie_d2009-02-18 19:54

Hehe, bara dig jag svarar här märker jag.. du verkar inte vara medveten om det, så jag får upplysa dig: Saab hade en plug-in-hybrid klar att visa för flera år sedan, alltså långt innan någon annan ens nämnt att de funderade på att bygga sådana. Den finns på Saabmuséet i Trollhättan, bara att åka dit och kolla om du har lust. Det är en vanlig 9-3 cabriolet, men om man viker upp Saab-emblemet så sitter laddkontakten där under (fast det går inte att göra eftersom någon från GM påpassligt limmade fast emblemet och gav Saab-folket munkavle just innan de skulle visa bilen på Las Vegas-mässan tror jag det var.. anledningen? Att GM just börjat tänka på att göra Chevrolet Volt, och eftersom Chevy är deras stora märke vore det inte så kul om någon annan kom före. Inte ens ett litet märke från samma stall.)

Du får ta och läsa på lite, Salthatten, släppa de grönfärgade glasögonen och skåda verkligheten i vitögat.

veggie_d2009-02-18 19:55

Jag drömmer inte, jag berättar hur det ligger till eftersom du inte har förstått det. Drömma verkar du vara bra på själv, så det överlåter jag med varm hand åt dig :)

Salthatten - Ej medlem längre2009-02-18 19:58

Så du menar att egentilgen har Saab länge haft jättebra produkter, men de har inte slåppt ut dem på marknaden?
Då är dom ju inte bara misslyckade på saab, de är ju fullständigt knäppa.
På den tiden vi utcevklade IRB 90 (jag gjorde prototypen till överarmen) så stod ju SAAB-folket och röck i produkterna nästan innan de var färdigritade. Så där kan man ju snacka om att utveckla produkter till en marknad som vill köpa dem, och så ska det ju vara.
Hade det funnits säljbara produkter på Saab så hade de väl sålt dem.

Salthatten - Ej medlem längre2009-02-18 20:00

Nå, IRB 90 står ju numera också på museum, men det efter en ganska framgångsrik karriär som punktsvetsrobot i Saabs karosserimontering.

veggie_d2009-02-18 20:00

Läs mitt första inlägg. GM har inte låtit Saab serieproducera dem, simple as that. Om du på fullaste allvar tror att vi inte hade velat bygga de här modellerna, så kan jag inte hjälpa dig tyvärr..

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2009-02-18 20:01
Antal inlägg: 2979

Ja så är det till stora delar.
SAAB får ej släppa sina bilar som de har klara. Bland annat plug-in cabben de hade klar, ej heller E100 bilen de har klar sen länge. Viktiga bilar skall släppas av cadillac eller chevrolet först inom GM.

Salthatten - Ej medlem längre2009-02-18 20:04

Elbilar och hybridbilar är ju bra, men man kan nog inte leva på att tillverka dem ännu. det saknas elstolpar kring våra vägar ännu. Så om staten går in och ger Saab konstjord andning i 10 år, till hybridbilarna rullar i stor skala, så kanske. Men det har vi nog inte råd med, tror nog att företagen branschen måste kunna finansiera sig själv. Kan de inte det så är en snabb avveckling att föredra.

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-18 20:13
Antal inlägg: 6214

tycker det är klurigt, i slutändan kommer ju vi skattebetalare att få betala en del av det här hur man än vrider och vänder på det. En del kommer naturligtvis att få arbete, medan andra kommer att vara arbetslösa (samhällskostnad) eller gå in i olika typer av program (inklusive utbildning) som finansieras med skattemedel. Jag tycker GM agerat logiskt, och har faktiskt skapat tid för både SAAB, svenska staten och andra aktörer att fundera och möjligen erbjuda en lösning för SAAB.

Veggie d, att stora bilar säljer bra i usa säger mer något om hur korkat GM och Ford skött sin marknadsföring. När bensinpriserna gick upp stod folk där och hade inte råd att köra. När bensinpriserna nu gått ner är landet inne i en djup ekonomisk kris, och GM och Ford kan inte sälja sina stora och dyra bilar. Så om du säge veggie att försäljningen av bilar gick upp efter att bensinpriset gick ner så vill jag gärna se bevis för det. Sanningen är att bilhandlarna konkade en efter en här under hösten, problemet var delvis att folk inte har råd men ironiskt nog också att det i princip har varit omöjligt för folk att få bilfinansiering via bankerna trots att bilhandlarna dumpat sina säljpriser.

Biltillverkarna i usa har inte arbetat långsiktigt i linje med samhällsutvecklingen, vilket är ökad hushållning med resurser även i usa. De har tillverkat bilar med bristfällig kvalité och blivit utkonkurrerade av japanska tillverkarna i de södra delstaterna som erbjuder bättre bilar, bredare utbud och mer effektiv (billig) produktion.

Det är klart - vem styr efterfrågan? Många säger kunderna, jag säger att det är marknaden i stor utsträckning. Anledningen till att många tror att man måste ha en pick-up truck med fyrhjulsdrift för att kunna ta sig fram i snö eller för att kunna frakta sina verktyg är för att biltillverkarna har inte presenterat några alternativ i usa.

thofor - Ej medlem längre2009-02-18 20:23
Antal inlägg: 20

Salthatten, du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar i ett moder-/dotterbolagsförhål lande, men det lämnar jag öppet. SAAB har ett offensivt tänkande men får man inte finansiering/tillstånd till produktion av moderbolaget så är det bara att rätta in sig i ledet...rätt eller fel kan vi tvista om i evighet.

Sedan tycker jag inte att staten (oavsett regeringsfärg) ska gå in och subventionera svensk industri, kan den inte stå på egna ben nu är risken stor att den inte kan göra det i framtiden heller...Visst var det det röda regeringen som pumpade in miljarder i varvsindustrin? Hur står sig de svenska varven idag?

vuk2009-02-18 20:41
Antal inlägg: 489

Tror dock vi kommer att ha goda möjligheter att ha en bilindustri efter krisen. I sig livsdugliga företag kan få det svårt i kristider så är det. Det är inte så enkelt som att ingen vill ha bilarna. Om då företaget har stor effekt på människors liv och välstånd kanske det kan vara välinvesterade pengar?

Blind ideoligisk idioti har jag aldrig haft mycket för vare sig när det leder till kommunism i öst eller nyliberalism i väst. Om vi bistår saab kan det då överleva? om ja så kör, och kräv tillbaka pengarna under en lång tid sedan.

veggie_d2009-02-18 20:47

dudeniro, du ville se bevis. Jag har inga, men du behöver inte googla ihjäl dig för att hitta dem.. en artikel i ämnet:
www.usatoday.com/mon...ca rs_N.htm
(Det finns fina grafer över försäljningen också, men exakt var man hittar dem vet jag inte, får dem på jobbet).

En sak man ska ha klart för sig också, är att begreppet "liten bil" är relativt. När amerikanerna börjar se sig om efter små bilar för att bensinpriset stiger, så är det inga Nissan Micra vi pratar om direkt.. men så är det väl med det mesta, allt ska vara så stort som möjligt där borta. Det är bara så det är, oavsett om Salthatten gillar det eller ej.

mrperfect2009-02-18 21:10
Antal inlägg: 11437

Större bilar klarar krockar bättre, jag vågar inte sätta mig i en Micra

veggie_d2009-02-18 21:39

Nej, det är det jag menar med att det alltid kommer finnas en marknad för större bilar. De är som sagt säkrare, bekvämare och lastar mer (både passagerare och bagage). Dessutom ska man aldrig underskatta _känslan_ när man pratar om bilköpare och vilka objekt de tittar på. Långt ifrån alla väljer en mindre bil som drar 5 cl mindre per mil än en större som de upplever som snyggare eller bekvämare eller helt enkelt ger en bättre känsla när de sitter i den. Det kommer dröja säkert 20-30 år till innan fossila bränslen är i minoritet, och under den tiden kanske fler och fler väljer något mindre bilar, speciellt om bensinen går upp mycket i pris, men förr eller senare kommer den trenden i så fall att vända. Det är, oavsett vad Salthatten fått för sig, fullständigt solklart.

veggie_d2009-02-18 21:47

Och en sak till till Dudeniro: marknadsförarna på GM och Ford (och alla andra bolag med någon form av självbevarelsedrift) vet vad folk vill ha och rättar sig därefter. Stora bilar har alltid varit i kraftig majoritet i USA, så det är inte märkligt att tillverkarna byggt sådana. Det gäller alla, även Toyota och liknande bolag som folk här borta gärna vill tro är så himla medvetna och vill att alla ska köpa Priusar och Aygos.

För övrigt är det där med bristfällig kvalitet en gammal sanning, den gäller inte längre. Kolla JD Powers och andra liknande undersökningar, Chevrolet, Cadillac, Ford och andra amerikanska märken slår numera japanerna på fingrarna när det gäller kvalitet.
Och att Toyota, Honda, BMW och Nissan har billigare produktion i USA har inget med att de är effektivare att göra, utan med att de inte funnits där särskilt länge. När GM, Ford och Chrysler betalar ett par hundra tusen anställda lön så betalar de samtidigt ut pensioner och sjukvård åt någon miljon pensionärer (det är dessa åtaganden de nu försöker bli av med). Eftersom de utländska tillverkarna i USA inte funnits där särskilt länge har de en försvinnande liten del pensionärer, så deras personalkostnader inskränker sig till de som faktiskt jobbar i fabrikerna. Ge det 50 år så har de samma problem.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-02-18 21:53
Antal inlägg: 1788

Självklart skall inte svenska staten gå in och rädda SAAB. Jag vill inte äga ett dåligt företag.

Logiken är enkel: hade SAAB varit värt att rädda hade det inte behövts rädda.

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-18 22:10
Antal inlägg: 6214

veggie: ok, lite olika sätt att se på det rent statistiskt. Andelen "stora" bilar återtog sina marknadsandelar, men det artikeln inte handlar om är det faktum att bilförsäljningen totalt sett gått ned. Procentandelen SUV:s i artikeln handlar om andelen av totalt antal sålda, men handlar inte om det faktum att det totalt sett inte så många bilar.

I juni dippade nybilsmarknaden i usa med 18 procent (GM:s nybilsförsäljning minskade ännu något mer). År 2007 såldes över 16 000 bilar/SUVS/Pick-ups i USA, och 2008 - den totala minskade nybilsförsäljningen år 2008 någonstans mellan 23-33 procent skulle jag tro bero på fordonstyp.

Oavsett om SUV tagit fler marknadsandelar sedan bensinpriset gått ned så har även dess försäljning minskat, inte ökat. Det är alltså en fråga om vad det är för siffror man använder och hur.

se bland annat!
www.greencarcongress...es -do.html

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?