Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 354 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-02-19 03:33 | |
![]() | neta_: du tror att bara det dina sinnen uppfattar finns eller? jag förstår inte vad du är ute efter riktigt. det har spekulerats i sådana teorier tidigare. Att allt som man inte känner, hör eller ser inte existerar. ett ganska extremt synsätt, men kul. | |
| ANDERStG | 2009-02-19 07:03 | |
![]() | "så skulle det inte finnas något ljud utan en fouriertransformation som omvandlade vågorna till frekvensdomänen" Har inte läst på om örats funktion men jag tror inte det är en exakt Fouriertransformation. Sedan tillkommer psykoakustiken som gör att du hör men inte lyssnar. | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-24 01:27 | |
![]() | Det är definitivt inte någon exakt fouriertransformation eftersom en sådan bara är möjlig i en abstrakt idévärld. | |
| kanamana | 2009-02-24 01:33 | |
![]() | nej. eller ja. kanske. | |
| Panikism | 2009-02-24 01:34 | |
![]() | finner det faktiskt hellustigt att så många kan vara så fantastiskt naiva. övertygade om att där trots avsaknad av bevittnelse finns ljud. finns fortfarande inget bra argument för det påståendet. | |
| kanamana | 2009-02-24 01:34 | |
![]() | ingen panik. | |
| bengt_blasé - Ej medlem längre | 2009-02-24 01:36 | |
![]() | jag finner inte ens något behov av att vara naiv gällande denna fråga, eftersom mitt sinne utan förklaring redan vet att det finns ett ljud där | |
| kanamana | 2009-02-24 01:39 | |
![]() | man får inte vara för antropocentrisk. träd faller när de vill och låter när de har lust. ibland känner de för att sorla i vinden, ibland håller de bara käften. människan är oväsentlig i sammanhanget. | |
| kanamana | 2009-02-24 01:41 | |
![]() | och för att svara på en tidigare fråga: ja, jag pratar med en del av mina växter, om de har varit snälla. eller om jag behöver lite ömhet. | |
| Panikism | 2009-02-24 01:42 | |
![]() | bengt, ditt sinne är smittat av förrädisk logik. logik som kanske trots allt inte är så logisk. | |
| bengt_blasé - Ej medlem längre | 2009-02-24 02:15 | |
![]() | det är just logisk den är; logiken (min i fråga) framstår i ett ypperst logiskt skede jämfört med din logik, men bara för att logiken (din i fråga) är mindre logisk än min logik BEHÖVER inte min logik (ologiskt sett) vara den rätta | |
| Panikism | 2009-02-24 08:53 | |
![]() | precis, man vet inte huruvida du eller jag har rätt. däremot är ju mitt antydande mer trovärdigt tills motsatsen är bevisad, vilken den alltså inte är. kommer nog aldrig ske heller för den delen. vi får leva med mystiken helt enkelt. | |
| Mimikryp | 2009-02-24 09:18 | |
![]() | Ja, självklart. | |
| Snoosy | 2009-02-24 10:36 | |
![]() | Klart att ljud existerar. Bara för att inte nån är där, så bevaras ljudet kvar där enligt min mening. Sen kan man fråga sig hur vi uppfattar ljud. Ljudet av det fallande trädet kanske låter på ett helt annat sätt för den lilla ekorren än vad det gör för mig.. ps. Panikism,, du är en blandning av Bob Geldof och Curt Kobain på den där bilden. I positiv mening :) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-02-24 11:02 | |
![]() | Ljud existerar bara när någon hör det, punkt slut... | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-24 11:08 | |
![]() | Tanken att ingentin existerar utom jag, resten är mina förnimmelser kallas solipsism. Filosofiska rummet i P1 hade ett program om det, finns i poddradion. Om solipsism. Söndag 18 januari 2009 kl 17:03 sv.wikipedia.org/wik.../S olipsism | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-24 11:14 | |
![]() | Angående ljud: Man bör skilja på sändare/mottagare. Vi börjar med mottagaren, örat. Örat kan uppfatta regelbundna tryckvariationer, vågrörelser, i luft, och omvandla dem till ett sinnesintryck som hjärnan tolkar som ljud. Frekvensen måste ligga inom ett visst område, som varierar med åldern. (Ungdomen har idag mobilsignaler som inte uppfattas av lärarna). Om vi utvidgar begreppet ljud till alla djur, så finns det frekvensområden som vi inte hör men som andra djur (hundar) kan höra. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-24 11:20 | |
![]() | Sändaren: Tryckvågor i luft kan skapas av olika händelser, t ex ett fallande träd. Sannolikt skapar en sådan händelse ett stort frekvensspektra varav ett mänskligt öra i övre medelåldern bara skulle uppfatta en del av. Om vi då definierar "ljud" som tryckvågor i luft inom alla frekvensområden, och bortser från den solipsistiska tanken, så visst skapar det fallande trädet ljud. Om djur eller mäniskor finns i närheten, kan de höra vissa delar av ljudet, var och en efter sin förmåga. | |
| Snoosy | 2009-02-24 11:23 | |
![]() | Ni pratar som ni vet ;) Men tänk på att det endast är teorier. Jag hävdar att ''tryckvågor'' är ett mänskligt begrepp. | |
| Snoosy | 2009-02-24 11:23 | |
![]() | *som att ni visste | |