Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 354

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2009-02-18 23:08
Antal inlägg: 4590

kermis- om du har lust kan du kolla upp www.maryomalley.com/

Hon har skrivit en bok som heter "the gift of our compulsions", tror att den är översatt till svenska också.

jag har bra erfarenheter av den.

Tess 082009-02-18 23:12
Antal inlägg: 18003

Jag tröstäter. Jag vet att jag gör det och borde alltså kunna göra något åt det...

Ja, så långt har jag kommit. Jag VET varför jag äter... grattis!

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-18 23:16
Antal inlägg: 31064

Det är lite knivigt att ens separera arv och livsstil. Även förutsättningarna för vår livsstil finns ju i vårt arv: Benägenheten att utveckla (mat-)missbruk, förmågan att känna mättnad osv.

Tess 082009-02-18 23:24
Antal inlägg: 18003

Som jag skrivit tidigare:
Det är nog någon form av kombination mellan arv och livsstil.
Dessutom ärver man ju lätt sin livvstil av sina föräldrar

Kanske inte det genetiska arvet direkt... men det är ju ett arv

Maad Max2009-02-18 23:28
Antal inlägg: 1123

Vad jag menade med meningen "hur kan ett helt folk bli så dumt?" var mest att de inte verkar förstå varför de är så överviktiga.
Om det var någon som tog illa vid sig av mitt lite plumpiga sätt att uttrycka mig.

Jag lägger också på mig väldigt lätt och jag är mycket väl medveten att det beror på att jag äter alldeles för sällan och när jag äter så är det inte alltid nyttigt och jag är inte så noga med att "tänka på figuren" i alla lägen.

kermis2009-02-18 23:34
Antal inlägg: 1323

du baserade det uttalandet på en människa i ett program... Jag kan bara hålla med. _Hon_ verkade inte så där jättesmart. Men i princip alla andra människor de visat i programmet har varit väldigt medvetna om att det är överätandet som gör dem feta. Kanske lite överdrivet att därför kalla "ett helt folk" dumma..

upa - Ej medlem längre2009-02-18 23:43
Antal inlägg: 2565

Man borde kunna lägga in sig på avgiftning, smärtsamt men förmodligen effektivt.

mrperfect2009-02-18 23:45
Antal inlägg: 11437

Eftersom mina dåliga knän stoppar mej från att hårdträna så är jag förbannat trött på slöfockar som inte ens orkar gå en promenad på en timme tre ggr i veckan, det behövs inte mer.

kermis2009-02-18 23:48

mrperfect: vilka menar du?

likadant som att det inte handlar om att man inte vet att man inte ska äta 6000kcal per dag men ändå gör det, så handlar det nog sällan om att man inte _orkar_ gå.

Safflor - Ej medlem längre2009-02-19 00:04
Antal inlägg: 832

Vi är tre syskon. Jag, som är 50, syrran, 47 och brorsan 45. Helsyskon. Jag och brorsan äter lagom, jag vego och han varierad kost, vi äter båda mycket men är också väldigt rörliga, jag går 1-2 mil per dag med hundarna samt rör mig större delen av min arbetstid, brorsan har motsvarande liv ungefär. Vi är smala och smidiga med rätt snygga kroppar faktiskt.
Syrran har alltid käkat för mycket, mer kött, potatis och sås samt skitmat och godis, rör sig inte på samma sätt som vi. Hon är fet och har varit de sista 20 åren.

Har för mig att man brukar räkna att arv = 30% och miljö = 70%, give or take a few.
Förutsatt att man inte bär på någon sjukdom.Men det lär vara mindre än 1% som har sjukdomar som gör att de inte KAN gå ned i vikt.

Vi gör alla våra val här i livet.

kermis2009-02-19 00:13

Frågan är varför.

mrperfect2009-02-19 00:16

kermis

man måste inte vara träningsfreak med två pass om dagen...men min egen erfarenhet är at då man väl kommit igång så saknar man motionen om man inte får det, om man som jag varit kollosalt vältränad så saknar man det....så jag måste hålla igen så inte kroppen gör ont....inne i mitt huvud så vill jag träna 2 ggr om dagen....i så fall hade jag nog gjort av med 6000 kcal per dag

Budalv - Ej medlem längre2009-02-19 00:24
Antal inlägg: 2199

Jag kommer aldrig att förstå mig på motionärer. Jag tycker man ska göra något vettigt om man orkar röra på sig, som att bygga ett hus eller gå ut med en hund. Jag blir arg när jag tänker på såna som du, mrperfect ;)

kermis2009-02-19 00:25

mrperfect: jag syftade mer på att det inte alltid handlar om ren lathet att man inte går på promenader. Du har ont i knät - fysisk hälsa hindrar dig. Men även psykisk ohälsa kan vara ett hinder.

Jag har också hört att man blir beroende av träning osv osv osv. Jag tränade på gym 2-4 ggr i veckan i nästan ett år. Tyvärr saknade jag det inte ett dugg efter att jag slutade. Jag försöker minnas tillfredställelsen efter avslutade pass men nej... jag kan ändå inte "ta mig i kragen" och bara göra det.

rufs2009-02-19 00:30
Antal inlägg: 312

Jag måste säga att jag varit den lataste personen i fråga vad det gäller träning, men inte i o röra på mig:) älskar godis mc donalds pizza o allt annat som är gott.... har varit med i viktväktarna flertalet ggr men alltid slutat på ngr kilo extra. Alla ggr jag varit med i vv har jag förundrats över alla feta människor som aldrig äter ngt onyttigt och har undrat hur dessa människor blivit sååå feta utan o äta:) sen ett halvår tillbaka tränar jag 3 ggr i veckan och sedan 1,5 år jobbar jag dagtid och har på så sätt tvingats in i regelbundna mattider... Har kastat ut allt vad lightprodukter heter , använder bara ren grädde o riktigt smör ,äter allt så även godis när lusten faller på ( fast suget är inte så stort när man förser kroppen med energi på jämna tider) och på 1,5 år har jag gått ner 25 kg :) Och nu känns det som jag äter jämt :) båda mina föräldrar är feta o lata :) men trenden kan brytas

mrperfect2009-02-19 00:31

Budalv

Men man kan aldrig få samma kondition om man bara jobbar, möjligen om man jobbar i skogen med motorsåg fast nuförtiden har man ju maskiner som gör 5 mans arbete.

Det är faktiskt ganska bra att ha den orken ifall man skall gräva eller bygga, på sommaren orkar jag stå och gräva i 5 timmar men inte grannen, han är opererad för lungcancer..........och har aldrig motionerat men han rökte visst förr,...

kermis2009-02-19 00:31

Jag vill också säga att jag inte försöker rättfärdiga min fetma eller så. Jag blir bara störd över att folk verkar tro att alla är stöpta i samma form. Du har ingen aning om varför den där feta människan är fet eller för den delen, varför den smala människan är smal. Vill man göra det lätt för sig så häver man ur sig saker om kost och motion men jag vill påstå att det extremt sällan är så enkelt.

En alkoholist slutar inte supa bara för att den förstår vad spriten gör med honom/henne. En anorektiker börjar inte äta sunt bara för att den plötsligt får höra att "ät så blir du hälsosammare!".

Likadant funkar det för de flesta feta. Vi har kunskapen. Vårt beteende är bara lite mer komplicerad än så.

mrperfect2009-02-19 00:34

Jag bara tycker att förnuftet borde råda, mer än så är det inte :D

Budalv - Ej medlem längre2009-02-19 00:36
Antal inlägg: 2199

kermis: Ja. Och även om man har kunskap så beror det nog lite på hur man har fått den. Det är nog lättare att komma tillbaka om man har varit inne i sunda rutiner sedan uppväxten än om man aldrig har varit det.

kermis2009-02-19 00:36

Ser din verklighet sådan ut så är det bara att gratulera.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?