Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 479 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| remvanrijn | 2009-02-19 18:37 | |
![]() | men trashie.. om man som brottsling vill komma undan med en flyktbil för att rädda dig från vittne eller en som försöker stoppa dig, och du kör i flykten på en person, då är väl din tanka att själv komma undan UTAN att bry sig hur det kan sluta för andra.? En bankrånare som skjuter vild omkring sig för att få bort vittnen o ingripare och på så vis dödar en människa , även om han inte siktatde rakt på den, gör sig genom sitt beteende väl skyldig till mord genom våldsamt bettende? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-19 18:39 | |
![]() | Man har inte uppsåt att döda, utan att fly. | |
| krutmarie | 2009-02-19 18:44 | |
![]() | Min uppfattning är iaf att om man kör på nån med avsikt eller skjuter omkring sig i båda fallen för att fly så måste man räkna med att det kan bli en annan människas död. Det är inte uppsåtligt för att döda men man måste ju vara medveten om att det kan få den utgången. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-02-19 18:45 | |
![]() | Jag tycker absolut inte att det är ett rimligt straff. Det där straffet är en skymf mot hela mänskligheten då man bevisar i rätten hur lite en människa är värd. det är vad jag tycker i alla fall. enligt lagens ramar är det i och för sig inte omrimligt. "Vållande till annans död, brott i svensk rätt som innebär att man av oaktsamhet varit orsak till en annan persons död. Enligt 3 kap. 7 § brottsbalken döms man till upp till två års fängelse för brottet eller till böter om brottet anses ringa. Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan sex månader och sex år. Försök till vållande av annans död är inte straffbart. Vid bedömande av om brottet är grovt skall enligt lagtexten särskilt beaktas" Sen tycker jag väl snarare att det låter som dråp än vållande till annans död då jag förstått det som att de körde på mannen med flit. Det är nu man bör passa på att granska våra svenska skitlagar. vad är "Försök till vållande av annans död" by the way? trashone: Folk BLIR dömda utan bevis i det här landet. Tomas Quick är ett exempel. Leta fram ett tekniskt bevis från någon av hans rättegångar och jag ska ge dig ett stort beröm. han dömdes enbart på erkännanden. | |
| remvanrijn | 2009-02-19 18:46 | |
![]() | och att fly blev så mkt lättare när personen var död ja.. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-19 18:47 | |
![]() | Viktor: Dåligt exempel, rättsskandaler kan ske. Allt hans ljug måste nästan anses brottsligt :) | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-02-19 18:48 | |
![]() | personen har lite ansvar själv också, det är synnerligen dumt att ställa sig i vägen för ett motorfordon. Han borde ringt polisen och sitt försäkringsbolag istället för att leka medborgargarde. | |
| krylonis | 2009-02-19 18:54 | |
![]() | hur vet vi att olle inte hoppade ut framför bilen i ett försök att stoppa den, men farten var för hög och trots inbromsning blev olle påkörd och dog? | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-02-19 18:56 | |
![]() | olle kanske var trött på livet och såg sin chans att ge sina efterlevande lite cash på kuppen. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-02-19 18:59 | |
![]() | trashone: Det var ett väldigt bra exempel tycker jag. Och rättsskandaler är absolut inte något jag vill acceptera. Ingen ska bli dömd för 33 mord utan teknisk bevisning. Det är bara ännu ett skäl att se rätten som bristfällig. Skulle kunna svära på att 50% av alla våldtäkter till exempel också döms på bara erkännande och möjligtvis vittnesmål. det sistnämnda kan i och för sig väga rätt tungt. Ljuga är inte heller förbjudet så länge man inte talar under ed eller hotar rikets säkerhet. har aldrig hört nåt annat i alla fall. men det borde vara förbjudet :P det har du rätt i. | |
| upa - Ej medlem längre | 2009-02-19 19:01 | |
![]() | Vi dömer inte enligt vedergällningsprincipen i Sverige. Ska det vara så svårt att fatta för folk? | |
| emmsahn | 2009-02-19 19:04 | |
![]() | Rättsystemet i Sverige är inge vidare, alldeles för slappt! | |
| etubrute | 2009-02-19 19:07 | |
![]() | mesig dom... | |
| upa - Ej medlem längre | 2009-02-19 19:08 | |
![]() | Jag tycker straffen är omänskliga. Skulle mycket hellre få piskrapp istället för att bli frihetsberövad. Kostar pengar gör det också. | |
| Limer | 2009-02-19 19:12 | |
![]() | Vore det inte underbart att införa offentligt straff igen, Upa. De kunde få sitta i stocken på allmänt torg, numer med teknikens hjälp kunde det dessutom direktsändas i tv. Kanske vore nåt att ersätta melodifestivalseländet med - förena nytta med nöje, med andra ord. | |
| upa - Ej medlem längre | 2009-02-19 19:14 | |
![]() | Nej, bakom stängda dörrar. | |
| Matten - Ej medlem längre | 2009-02-19 19:17 | |
![]() | Största straffet är nog psykiskt! Att veta med sig att man har tagit en annan människas liv, det får han leva med resten av livet... | |
| -Robson- - Ej medlem längre | 2009-02-19 19:21 | |
![]() | Enligt svensk rättspraxis är det förmodligen en korrekt dom. Men hade jag varit anhörig till den omkomna hade jag givetvis tyckt att straffet var alldeles för milt. Men som sagt, Svea rikes lag är den som följs när man fattar ett domslut - konstigt vore det väl annars. | |
| Minta | 2009-02-19 19:21 | |
![]() | Allt som inte kostar pengar är per definition bra. I kina blir det ett nackskott dagen efter en dödsdom. Rationellt och utan huttlande. Billigt också. | |
| Minta | 2009-02-19 19:22 | |
![]() | Ett straff enligt lagboken är inte den enda påföljd för en person som begått ett brott. Det kan påverka personens liv länge och på många sätt. möjligheter att få jobb, möjligheter att välja yrke, möjligheter att få lån, vänner, nära relationer, anseende..... | |