Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 171 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pennyjenny | 2009-02-21 10:48 | |
![]() | Jag gillar inte heller alla kötträtter jag bjuds på, och smakar av det som bjuds. Men det verkar vara ok för vegetarianer att vägra servera kött åt köttätare, när köttätare måste laga vegetariskt. Jag kan inte förstå det. | |
| ANDERStG | 2009-02-21 10:53 | |
![]() | "Du måste servera en rätt med mjölkprodukter, för jag äter sådant" "Du måste servera en rätt med ägg, det äter jag varje dag" "Du måste servera en rätt med potatis, ris är för asiater" "Du måste servera en rätt med kött, trots att det är mot din etiska övertygelse att ens handskas med det" | |
| pennyjenny | 2009-02-21 10:55 | |
![]() | Det var inte så jag menade. Men man får väl äta det som bjuds, eller låta bli. Intolerans och allergi är annat. | |
| ANDERStG | 2009-02-21 10:58 | |
![]() | pennyjenny: Japp, fläskfilé åt judar och muslimer. Till detta rekommenderar vi rödvin åt muslimen och mjölk åt juden. Passar det inte kan de vara med bara för sällskaps skull. :P | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-02-21 11:03 | |
![]() | Hela den här uppbragdheten bland bjuda-på-kött ivrarna (som finns i en annan tråd f.ö.) baseras på den enkla statistiska sanningen att det oftast är veganer som blir bjudna på mat snarare än bjuder på det. Varför? För att skillnaden i snittålder mellan veganer och köttätare är ungefär 45 år, löneskillnaden är ungefär 300 tusen/år, och skillnaden i privat ägande av kök är ungefär 90 procent. Hade trenden bland kidsen varit att äta kött hade frågan varit ''Varför måste jag hela tiden tillgodose ungdomarnas köttbehov!?". | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:04 | |
![]() | Okej, att man serverar nått annat när de inte kan äta pga religion, det accepterar jag. Men jag har svårt för folk som tycker att jag är en dålig människa för att jag äter kött. Muslimer äter kött, judar äter kött, så det var inte det det handlade om. Du kan ju fortfarande servera kött till dem. Jag kan väl visst servera nått av quorn eller nått annat i den stilen, men jag tänker inte ställa mig och göra nått från grunden. Den här tanten jag retade mig på på TV var bara fööör mycket. Hon klagade på allt. | |
| __SaNnIs__ | 2009-02-21 11:05 | |
![]() | Tycker de är grymt hur vi människor behandlar våra djur. Men jag skulle aldrig kunna sluta äta god flinta stek en mysig sommarkväll, de är för gott helt enkelt!!! | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2009-02-21 11:07 | |
![]() | håller med dig missjk.låt oss äta kött om vi vill | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:07 | |
![]() | Men strikta hinduer då? Är de likadana gnällspikar som "svenska vegetarianer"? Eller är religion en godtagbar ursäkt att inte servera dig kött? Vilka religioner accepteras? Måste de ha en gud eller kan vi tänka oss även mer filosofiska rörelser? Vegetarianer? | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:10 | |
![]() | Jag tycker att religion är en godtagbar ursäkt, även om jag inte delar religionen. Fast jag är iofs kluven i frågan.. | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:13 | |
![]() | Jag kräver inte att andra som bjuder mig på middag ska laga maten efter min lista som sitter på kylskåpet med vad man kan äta mycket, mindre resp. knappt av. Bjuder någon på potatis så äter jag det, även om vi inte serverar det hemma speciellt ofta längre. | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:13 | |
![]() | Då kommer vi nån vart. Måste rörelsen ifråga ha skapelseberättelser och teorier om livet efter detta. Eller kan vi acceptera övertygelser som bara handlar om vad som är moraliskt/etiskt rätt och fel? Vegetarianer hör till den senare. | |
| mekonium | 2009-02-21 11:14 | |
![]() | Oj vad du jagar upp dig Penny. Bjud inte hem några vegetarianer i så fall. Skulle en köttätare inte uppskatta min matlagning skulle jag aldrig bjuda den. Själv tackar jag ofta nej om jag misstänker att det inte serveras vettig mat. Det är väl inte så jävla svårt? Skulle aldrig försöka laga en kötträtt till en militant karnivor för jag vet helt enkelt inte hur man gör. Jag bjuder hellre inte på nånting än på något som är dåligt tillagat och jag blir hellre inte bjuden alls än på något som smakar skit. Vidare skulle jag aldrig bjuda hem några allergiker och absolut inga intoleranta. Jag hatar intolerans. | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:17 | |
![]() | "jag blir hellre inte bjuden alls än på något som smakar skit." Respect! :) | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:18 | |
![]() | mekonium: Och även den sista principen. Man borde misshandla alla intoleranta. | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:21 | |
![]() | Men kolla i skolan, där är det också lite lustigt vissa dagar. När det serveras blodpudding serveras också potatisbullar. Varför måste man dessa dagar även servera muslimmat och vegetarisk mat? Vad är det ovegetariska i potatisbullar? | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:23 | |
![]() | Näringslära är väl också relevant i sammanhanget? Möjligen? Kanske? | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:25 | |
![]() | Klart att näringslära är relevant. Kött är bra. | |
| AnneHag | 2009-02-21 11:26 | |
![]() | men snälla-låt vegetarianerna vara vegetarianer och köttätarna vara köttätare. Hur svårt är det att låta bli att hacka på varandra hela tiden..??? Bara för att man äter kött eller inte gör det?! Visst ni kanske tycker jag är en gammal surkärring på 18 år som inte borde skriva detta inlägg men jag blir så trött på allt tjat jämt. Jag är ½veg ½köttätare och jämt fått höra att jag e konstig men det är mitt val. Så är det-och ingen kan ändra på vad jag vill eller inte vill äta. De som är intoleranta kan väl inte hjälpa det...? eller? Du kan ju inte själv styra att du blir allergisk mot något eller? | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:27 | |
![]() | Du förbigick min uppmaning att specificera övertygelserna du accepterar. | |