Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 354 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Limer | 2009-02-22 20:55 | |
![]() | Du måste nog först berätta för oss vilken sorts bil du har för att ge oss en ärlig chans att berätta om vi tycker den är bra eller inte, MrP. | |
| nella35649 | 2009-02-22 21:03 | |
![]() | mrperfect: Jag tittade på kejsaren när den gick som serie på Svt för inte så länge sen, den va bra tyckte ja :) | |
| Tess 08 | 2009-02-22 21:14 | |
![]() | Sektbarn, funderar jag på att beställa faktiskt. Har inte läst den, men den verkar himla bra | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-22 21:19 | |
![]() | Jag gick till biblioteket häromdagen och lånade böcker om C# och MS SQL Server 2005. Tänkte att jag skulle lära mig lite data. Få jobb och bli tät. Det är metal...Ja? | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-02-23 09:08 | |
![]() | Mr Perfect - Selma Lagerlöf Jag har ganska nyligen tvingats, genom en skola, läsa böcker jag annars inte skulle orka låna; Kejsaren av Portugallien är ju jättebra skriven. Man får redan i början i boken vibbarna av att den där pappan kommer förlora sin dotter eller redan har gjort det. Det är ett avstånd där och det subtila att han är sämre än sin dotter psykiskt. Man får en känsla av annalkande ångest, vilket hon har beskrivit sjukt bra tycker jag. En annan bok vi tvingades läsa var Candide. Även om jag läst den förut så hade jag inte fattat den. Den är en parodi på bibeln och den är jättecool! Även idag! Coolt med böcker som förändrar världen. Jag är annars som TS, vill bara läsa böcker baserade på fakta. ...Men egentligen vill jag gå en skola och tvingas läsa böcker för det ger en mer egentligen...det gav mig mer än det jag själv läser (Kalle anka) | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-02-23 09:14 | |
![]() | Om du vill läsa bok baserad på fakta så läser jag Janusz Korczak och barnens värld. Han levde i Polen, var barnläkare och drev barnhem. Han blev deporterad under andra världskriget till treblinka, tillsammans med alla barn. Boken är inte så bra skriven, som om en torr rektor skrivit den.. men en massa citat han sagt rörande hur man bör tänka kring barn eller hur han tänkte är så bra och. Bland annat har han sagt "Bara i Guds och lagens ögon är äppelblom likamycket värda som äpplen" "Barn är inte barn imorgon, barn är barn nu" Barnen hade en barndomstol i barnhemmet och en tidning som drevs av dem själva. Janusz Korczak syn och hans ideer var verkligen före sin tid och det är en intressant bok. | |
| akz | 2009-02-23 09:46 | |
![]() | "Mitt namn är Luz" av Elsa Osorio. Jättebra bok till skillnad från Graaf,Rosing o Gynnings självbiografier. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-02-23 09:54 | |
![]() | Vad handlar den om? | |
| mrperfect | 2009-02-23 10:53 | |
![]() | Selmas Kejsaren av Portugallien Jag tycker inte alls att den är bra just för att man fattar från början hur det är ställt med förståndet hos Jan Andersson i Skolycka och att man kan räkna ut resten, dessutom är den ganska ospännande. den största behållningen är att ta del av gammalmodiga uttryck och vissa uttryck som är direkt felaktiga som till exempel: -hade måst ( måste kan man inte böja. man måste säga: var tvungen att...) -ju större ju bättre ( det heter ju större desto bättre ) | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-02-23 11:24 | |
![]() | Mr perfekt. Enda anledningen till att man fattar detärför att man sett Svt:s version på tv av boken innan när man var liten. Den är inte alls övertydlig från början. Håller inte ett dugg med dig. Så det så. Selma är bäst | |
| mrperfect | 2009-02-23 11:33 | |
![]() | Jag har inte sett den versionen på TV men fattade i alla fall det. kanske du också är en verklighetsfrånvänd drömmare som tycket att Jan i Skrolycka är en naturlig människa ? :) PS jag tycker inte Selma är värd mer än 20 spänn DS :D | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-02-23 11:35 | |
![]() | Jag gillar varken boken eller filmen. Jag gillar inte Jan som karaktär heller. Whatever. Jag tycker Selma Lagerlöf är bra på att skriva. | |
| Evakuera - Ej medlem längre | 2009-02-23 12:53 | |
![]() | "mrperfect", jag hoppas du skojar när du pratar om "direkt felaktiga uttryck". Kejsaren av Portugallien publicerades 1914. Språket är inte statiskt och det är inte fråga om en uppsats på gymnasiet som någon klåfingring svensklärare utan större litterär begåvning ska sitta och peta i. I litteratur, särskilt som handlar om folk som pratar dialekt, finns det väl ingen anledning att leta "fel" med förstoringsglas. Formen "måst" har för övrigt använts och används i många svenska dialekter och man kan väl tänka sig att det var vanligt att folk använde "ju...ju..". Liksom många fortfarande gör, för övrigt. Sedan kan man förstås tycka boken är trist för det. | |
| mrperfect | 2009-02-23 13:14 | |
![]() | Evakuera Ja det vet jag väl, men "hade måst" är fel och har införlivats i svenskan på senare år, men även Selma kunde synda. dessa uttryck används i den berättande texten så det är Selmas egna ord. Letar inte med förstoringsglas men håller på att köra i diket så fort jag upptäcker konstigheter ty sådant är mitt språksinne. :> | |
| Evakuera - Ej medlem längre | 2009-02-23 14:04 | |
![]() | Jag förstår. Fast "måst" finns faktiskt belagt i svenska dialekter sedan lång tid tillbaka även om det kanske sprider sig i skriftspråket nu. Det kanske kan bero på att många känner att det fyller en funktion. Och jag menar att också Selma själv hade ett annorlunda språk än dagens, även om Gustav Vasas bibel förvisso hade kommit ut, om än inte den klassiska versionen från 1917. Inte ens språknämndens (inrättad 1944) rekommendationer hade stackars Selma att gå efter. Du får lyssna på modernare litteratur när du kör bil för säkerhets skull. :-) | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2009-02-23 14:26 | |
![]() | mrperfect: visst är det jobbigt när författare tar sig friheter med språket. särskilt stötande är poesin - extremt bristfällig interpunktion, stora bokstäver mitt i meningar, onomatopoetiska bastardationer, you name it. man kunde önska att dessa s k "konstnärer" tog sig en titt i SAOL då och då för att se att t ex måste inte kan böjas....eller hm...det kan det visst... | |
| Evakuera - Ej medlem längre | 2009-02-23 14:41 | |
![]() | Sjysst! Jag har fått bassning för "hade måst". Men nu är det alltså officiellt sanktionerat. | |
| mrperfect | 2009-02-23 17:28 | |
![]() | jag är tydligen tvungen att se efter :) | |
| Pluttisen | 2009-02-23 18:30 | |
![]() | Jag håller på och läser "otryggare kan ingen vara" i skolan nu. Vi ska ha den till våran första seminarieuppgift. Den är riktigt bra... | |
| Evisaur | 2009-02-23 18:47 | |
![]() | vill också tipsa om äventyrsförfattarna. Som tex Ola Skinnarmo, Göran Kropp och Milo Dahlman. Oftast står de på Geografihyllan (N) eller på Idrott (R). Speciellt Skinnarmos tre böcker kan jag rekomendera. Roliga, bildande och intressanta. | |