Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 368

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zorrro - Ej medlem längre2009-02-22 23:16
Antal inlägg: 1064

ok, **håller tummarna att du får ett jobb du trivs med**

pennyjenny2009-02-22 23:21
Antal inlägg: 528

Det är ju inte så ljust just nu. Har inte sökt ett enda jobb sedan jag rapporterade i början på februari, för det finns inga. Och finns det så är det krav på både det ena och det andra.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-22 23:23
Antal inlägg: 1637

jobbcoacher behöver ingen utbildning utöver grundläggande gymnasieexamen så vitt jag vet. men man kan ju tänka sig att arbetslivserfarenhet är.. ja av vikt, så att säga

Mikael2009-02-22 23:25
Antal inlägg: 207

Zorro: Tackar, tackar :)

pennyjenny: Hoppas på praktik. Det är bästa vägen till ett nytt jobb. Även om det är mycket svårare även den vägen idag.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-22 23:32

pennyjenny: jag går själv på jobbgaranti för ungdommar. Jag antar att det var det du syftade på tidigare. Vänta dig ingenting, de har ingen särskilt bra coaching och praktikplatser är ungefär lika svåra att få som jobb. det är min erfarenhet. Visst blir det vad man gör det till, man måste söka mycket jobb oavsett vad, men i grunden så är det ett strukturproblem det här med arbetsbristen. Vi sitter i samma båt verkar det som. Jag vet själv hur det är. man söker och söker, sen tappar man motivationen och det blir lite mindre jobbsökande. Jobben är få, men när man ser något eller hör något så gäller det att ta tag direkt. utlandsjobb är tipset jag får från jobbgaranti nu. Norge, Island typ.

pennyjenny2009-02-22 23:38

Jag skulle gått ut på praktik förra gången jag var arbetslös, men då kom jag in på en kanonutbildning och alla man träffade på talade gott om framtiden pga alla 40-talister som ska gå i pension. Menen när vi väl var klara, hur var det då? Jo, då ska omsorgen spara 31 miljoner och inte tillsätta lediga tjänster. Känns inte så kul just nu, men det blir väl bättre antar jag.

HumbleBug2009-02-22 23:39
Antal inlägg: 1836

Det var en jävligt skön motvikt till AFs gnat o tjafs.

Exempel:
1. sök bara sånt som du tror du tycker om och skulle trivas med. Du får inget jobb som du verkar ointresserad av. Sökande efter AFs rekommendationer är slöseri med tid.

2. Nej, sök inte i hela landet om det inte är praktiskt möjligt för dig att flytta dit.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-22 23:57

pennyjenny: Jasså, du är inne på omsorg. i så fall tycker jag att du ska satsa på semestervikariat till sommaren om det inte löser sig innan dess. Det brukar alltid finnas gott om tjänster över sommaren. fast det beror ju på om man jobbar inom vård, äldrevård eller barnomsorg iofs. ett bra jobb under semstervikariatet kan leda till anställning. bara man jobbar lika bra eller bättre än de andra på platsen. I dagens läge kan vad som helst hända. Helt plötsligt vill man satsa på vård igen och lediga tjänster kommer att tillsättas. kanske optimistisk tro men, man får hoppas i alla fall.^^

pennyjenny2009-02-23 00:03

Yes, omsorg it is. Vill ut i "handikappomsorgen". Har en timanställning (efter förra årets sommarjobb) på ett boende för demenssjuka för tillfället, men då jag inte jobbat sedan i december (jobbade tre dagar då) ses jag ändå som arbetslös.

Hillegnu2009-02-23 00:29
Antal inlägg: 710

Det är drendigt med coacher. De är outbildade på området och är antagligen inte så dyra då. Det är väl ett sätt slippa anställa studie och yrkesvägledare som har en trårig högskoleutbildning. De flesta som arbetar på jobbtorg stockholm är utbildade studie och yrkesvägledare. de har en lön på ca 30 000.

ewaleena - Ej medlem längre2009-02-23 15:41
Antal inlägg: 1977

Visst är det en motvikt Humble, men oftast så är man tvungen att söka allt om man vill behålla den ersättningen man uppbär!! Det är ju lätt för en coach att säga att du slipper söka ditt och datt medans sen AF och din ev. A-kassa kräver att du ska söka allt, annars drar dom in pengarna!

pennyjenny2009-02-23 15:51

Vi som inte har a-kassa behöver inte söka ihjäl oss på jobb vi inte vill ha, för de kan inte stänga av oss.

HumbleBug2009-02-23 17:55
Antal inlägg: 1836

Inte riktigt Ewalena. Jobbcoachning räknas som en aktivitet och du ska arbeta/söka efter din jobbcoach.

Och det där med utbildning ja... Många coacher har riktigt lång utbildning inom sociology, psykologi, beteendevetenskap m.m. Dessutom brukar de som AF hyr in ha rätt lång erfarenhet och kan uppvisa goda resultat i sitt arbete.

What the heck, hur som helst ska man ge både dom och sig själv en chans. Det är alltid bra att ha folk som kollar på det man gör och ger synpunkter. Man snöar lätt in sig i sig själv. ;)

blankomblank2009-02-23 18:14
Antal inlägg: 1403

Förmodligen en typ av karriärcoach, företagsutvecklare, socionom eller liknande får man åtminstone hoppas!
Typiskt svenskt, snart ska vi väl ha någon som håller oss i handen också när vi går till doktorn, en handhållare till alla svenskar!
Lite sunt förnuft, jävlar anamma och drivkraft kanske skulle göra jobbcoachen arbetslös?
De enda jag tror kan dra nytta av det är de som idag diskrimineras på arbetsmarknaden. Vi andra slösar nog bara tid med jobbcoachen...
Man bör ju använda lika mycket arbetslös tid åt att söka jobb som när man jobbade minst, undrar hur många som gör det.
Arbetsförmedlingen förmedlar ju bara a-kassa och inga jobb, de får man förmedla sig själv.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?