Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 294 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-02-23 14:56 | |
![]() | pepparkaka12: Har mycket svårt att tro att det är skillnad i smak. Det är resetiden i så fall som kan ge smakskillnad. Ju färskare desto bättre brukar ju gälla den mesta maten enligt min erfarenhet. Men visst är det bra med lokalproducerat, ekologiskt kött. Man får hoppas att hela köttmarknaden någon gång tar sig till det planet. Fast jag ser fortfarande bara fördelar för min del att fortsätta min vegetariska kost. Ekologiskt kött är svindyrt, och samma näring kan jag få genom min vegetariska kost, billigare, lika gott och med färre liv på mitt samvete. Nu känns det som du försöker övertyga folk att det är bättre att äta kött än att inte göra det? Exakt vad du tyckte att veganer brukar göra, fast vice versa. så förstår jag det. Sen är det väl högst tveksamt om våra föregångare i primatsläktet faktiskt åt kött. | |
| ylleylle75 | 2009-02-23 15:00 | |
![]() | varför måste det bli en sån hätsk stämning? Tycker att var och en bestämmer själva vad de vill äta, deras samvete får tala för de själva. Man kan inte pracka på andra sitt eget samvete - det är nått man får komma fram till själv. Ät det du tycker är bäst för dig själv och skit i andra... enkelt.. gillar du kött - ät! Gillar du grönsaker - ät! Gillar du båda - ät! För äta måste man oavsett köttätare som vegan/vegetarian | |
| 1stclassriot | 2009-02-23 15:03 | |
![]() | jag håller med helt och hållet med den som startade denna tråd | |
| olgaviktoria | 2009-02-23 15:10 | |
![]() | Man måste äta vad som finns. Är det knappt om mat, då kan man inte vara fin i kanten och välja bort kött eller grönsaker. Det är för att människan är allätare som vi har kunnat överleva som art. Att välja bort viss mat av moraliska skäl är en rikemanslyx. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-02-23 15:12 | |
![]() | Så dinosaurierna åt växter och därför dog de ut...eller hur var det nu. Haha vissa vill grillas direkt | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-02-23 15:43 | |
![]() | Som vego sedan trettio år tillbaka börjar jag nu ställa mig frågande till varför här uppstår lika många trådar i detta ämne som antal år jag varit vego......väldigt tjatigt. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-02-23 15:45 | |
![]() | Det är för alla är arbetslösa härinne. Jag skulle bli galen om jag var det. Sitta här och bråka varje dag. Huga. Jag gillar i alla fall Olga | |
| Kaguya | 2009-02-23 17:37 | |
![]() | Men herregud vad är det för veganer ni stöter på, som får er att hopa alla i en obehaglig bunt? Jag är inte vegan själv men känner en hel del och det är, tro det eller ej, individer. Somliga av dessa tror så hårt på sin sak att de ibland vill upplysa andra om den, precis som de flesta som de flesta som brinner för något. Som exempel kan vi ta vissa småbarnsföräldrar som tror att alla är lika intresserade av deras tråkiga ungar som de själva är. Helt fel. De är inte otrevliga, bara tråkiga att lyssna på. Sen har vi de andra veganerna som inte pratar om det men ändå måste stå ut med den tröga typen av köttätare; nämligen den som inte kan motivera för själv varför han/hon äter kött och därför blir hotade av dem som inte gör det. Dumma påståenden som att alla veganer är militanta brukar komma från den här sorgliga hopen människor. Den militanta typen av vegan har jag sett väldigt lite av. Den militanta köttätaren har jag däremot stött på fler gånger än vad jag kan räkna. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-23 17:44 | |
![]() | Jag tycker det finns få saker som är mer patetiskt än de grova generaliseingar kring "veganer" och "köttätare" som förekommer här. Varför skall någon behöva motivera ett val att inte äta kött eller vice versa över huvud taget. "varför? vadårå? Är inte människan köttätare?!" osv och det är så patetiskt. Jag skulle lätt kunna motivera att inte äta kött utifrån det faktum att "normalköttet" är snabbproducerat under förhållanden som vi som svenskar naturligtvis hyllar som jysta men vilka samtidigt är ljusår från "normala" i bemärkelsen vad som står för en sund, uthållig och human djurhållning. Det handlar om pengar, och så länge jag som köttätare blir smålycklig över att köttfärsen kostar bara 39.90 per kilo så har jag inget att komma med i en moralfilosofisk debatt gentemot den som valt att inte äta kött. Vi får vad vi betalar för, och vi vill ha billigt kött. Det är okej att äta kött, men jag tror vi har lite att komma med mot dem som faktiskt väljer att säga "nej tack" av moraliska skäl om inte annat. Less is more dudeniro | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-23 17:48 | |
![]() | mitt argument MOT köttätande handlar alltså om hur "industrin" fungerar alltså. Läs köttindustrins facktidningar och titta på språkbruket så förstår ni vad jag menar. Det talas om hur kött produceras, hur man kan effektivisera för att få ökad effektivitet och producera fler "köttenheter" (vilket betyder t.ex. "grisar"). Så håller man upp svensk standard som något fantastiskt mycket bättre än allt annat, inklusive småskalig produktion på kontinenten. "Atlernativa" bönder motarbetas med både lagstiftning, krav samt prisdumpningar så att vi i köttdisken gör ett rationellt val baserat på pris istället för kvalitet. | |
| upa - Ej medlem längre | 2009-02-23 18:08 | |
![]() | Även om jag har en del att invända mot i dudeniros inlägg är jag mycket tacksam över ett äntligen nyanserat inlägg från "motståndarsidan". Jag förstår inte heller varför man envisas med att verkligen få sina motdebattörer att fullkomligt tappa respekten för en med idiotkommentarer och helt irrelevanta argument. Tack dudeniro. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-23 18:40 | |
![]() | tack själv du upa! | |
| eeistan | 2009-02-23 18:41 | |
![]() | bananer i pyjamas... | |
| eeistan | 2009-02-23 18:44 | |
![]() | ... trodde det var den klassiska kostcirkeln som gällde ;/) | |
| eeistan | 2009-02-23 18:44 | |
![]() | dvs om människan ska må riktigt bra ! | |
| eeistan | 2009-02-23 18:45 | |
![]() | många olika mat skolor och folk som svälter i Afrika om inte annat | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2009-02-23 18:46 | |
![]() | GE UPP FFS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-23 18:46 | |
![]() | Den klassiska kostcirkeln... låt mig se om jag minns ;) Grönsaker Frukt Rotfrukter Mejeriprodukter Kött, fisk och ägg Bröd och spannmål Matfett från 1965 and still going strong! | |
| eeistan | 2009-02-23 18:51 | |
![]() | Ja hur så svårt kan det va att inse vad människan behöver... vegetariani är ett västerländskt lyxproblem tror jag... | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-02-23 18:51 | |
![]() | Nu är ju inte allt bra bara för att det är gammalt och/eller traditionellt | |