Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade68
Mobilspel
Pågående18 941

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Quelle2009-02-25 19:15
Antal inlägg: 2121

Jag måste erkänna att jag bara läser på svenska... Jag läser för fort för att orka läsa på engelska...

Xe132009-02-25 19:20
Antal inlägg: 37

Robert Jordan
Ursula K LeGuin (t ex böckerna om Övärlden, Gifts...)
Stephen Kings "Det Mörka Tornet"-serie
Charles DeLint
Neil Gaiman (börja med Neverwhere!)

...till exempel .)

Melindor_2009-02-25 19:46
Antal inlägg: 31

Kan rekommendera Katherine Kerrs serie om Deverry - full av inkarnationer, så det krävs att man hänger med, men den är helt underbar!

grönmoped - Ej medlem längre2009-02-25 21:44
Antal inlägg: 35

Det bästa jag läst är:
The death Gate cycle (Weiss o hickman), väldigt intressant o annorlunda
Wheel of Time, Robert Jordan. Väldigt bra på engelska.
Sedan böckerna om eragon.

Har även läst Katherine Kerr, samt böckerna med Terry Brooks. Också bra, men ovanstående är mina favortiter. Naomi Novik har även skrivit en serie, men har bara hunnit med första delen i denna.

katalias - Ej medlem längre2009-02-25 21:54
Antal inlägg: 2032

Robin Hobbs böcker. Serien om Fjärrskådarna var fantastiskt bra, men serien om Själskeppen bedövande vansinnigt superbra! Tredje serien om Narren har jag inte läst än men ska snart dyka ner i den.

Serien om klanen Otori av Ian Hearn sägs vara fantastisk också, men jag har inte hunnit med den.

Annars blev jag riktigt förtjust i Elizabeth Moons serie om Paksenarrion. Men första halva boken var ganska trist. Först därefter tog berättelsen fart.

Läs gärna Avalons Dimmor av Marion Zimmer Bradley. Det är arthursagan i en annorlunda tappning. En synnerligen trovärdig tappning. Av alla varianter jag sett/läst är detta den klart bästa. Det finns även en tv-miniserie gjorde efter boken, men den missar så många facetter av berättelsen att jag inte rekommenderar den.

Tad Willimas serie om Simon var ganska hygglig. Otherland-serien har jag inte gett mig på än.

Min sambo är synnerligen förtjust i Terry Goodkinds serie.

Annan trevlig läsning är förstås böckerna om Narnia. Stiftelseböckerna av Isaac Asimov är legendariska. Och vampyrkrönikan av Anne Rice gav mig många timmars sträckläsning.

De fantasyserier jag inte uppskattat var Terry Brooks Shannaraböcker, Maggie Fureys serie och Andreas Romans knäppa trilogi. Bortkastad tid.

Eddings böcker om tjuven Anthalus likaså. Sicken besvikelse med tanke på hur mycket jag gillade serierna om Belgarion och även de med Spjuthök och gänget.

katalias - Ej medlem längre2009-02-25 21:55

Ska för övrigt börja läsa serien om Jurastavens vandring av Saga Borg (som är en pseudonym för ett svenskt författarkollektiv). Har hört mycket gott om denna serie.

katalias - Ej medlem längre2009-02-25 21:59

Lite korrektur för det långa inlägget:
Det är alltså halva första boken i TRILOGIN om Paksenarrion som är trist.
Och författaren till serien om Simon och serien Otherland heter förstås Tad WILLIAMS.

grönmoped - Ej medlem längre2009-02-25 22:07
Antal inlägg: 35

katalias nämnde Otherland av Williams...väldigt bra. Inte fantasy på det vanliga sättet dock... Paksenarrion har jag också läst, väldigt bra den med

Incognito2009-02-25 22:14
Antal inlägg: 133

Några bra länkar:
www.vulkan.se/Presen...it emid=596
www.vulkan.se/Presen...te mid=1122

Polly Juice2009-02-25 22:57
Antal inlägg: 395

www.amazon.com/Birds...B0 0190VF2M

"Walk's End: Birds of Prey" - en fantasydeckare på engelska. Finns att ladda ner som e-book.

Polly Juice2009-02-25 22:57
Antal inlägg: 395

Och vilket SAMMANTRÄFFANDE att det råkar vara jag som har skrivit den! XD

HumbleBug2009-02-25 23:09
Antal inlägg: 1836

"jag tycker det är lite synd att så mkt av det 'bra' försvinner i översättningarna av böckerna. Jag läser oftast hellre på engelska än svenska (mest av gammal vana kanske)"

Jag har jämfört texter bl.a av Stephen King och Harry Potter serien. Snacka om skillnad. Stephen King blir vulgariserad och Harry Potter banaliserad. De behandlas i det ena fallet som skräplitteratur och i det andra fallet barnlitteratur. Svenska översättningar är för det mesta en sann styggelse och det finns riktigt få bra översättare. Nix pix, nu förtiden läser jag alltid engelska böcker i original.

Brasved - Ej medlem längre2009-02-25 23:21
Antal inlägg: 77

Jag rekommenderar också Robin Hobb samt Ramond E Fiest.. de har båda skrivit många härliga böcker

Peddape2011-06-11 13:52
Antal inlägg: 647

Angående Robert Jordan. Det sägs att det skall finnas en prolog till "Wheel of time" i tre delar. Jag hittar bara en,del ett Begynnelsen. Betyder det att han bara hann skriva en innan han dog?

grönöga - Ej medlem längre2011-06-11 13:58
Antal inlägg: 5570

sv.wikipedia.org/wik...er t_Jordan

_nelliee - Ej medlem längre2011-06-11 13:59
Antal inlägg: 896

Livet är en jävla fantasy

Peddape2011-06-11 15:00

Tack Grönöga. Men det står ju inte så mycket om prologtriologin... Men jag antar att del 2 och 3 inte existerar... Synd, del ett tycker jag var riktigt bra och hade gärna läst vidare :(

Peddape2011-06-11 15:03

:) Nu hittade jag själv svaret på min fråga.
en.wikipedia.org/wik...Ne w_Spring

apajävel2011-06-11 21:37
Antal inlägg: 572

Jag håller faktiskt på med Eddingsmaraton nu :) Är på andra delen i Belgarath Besvärjaren efter att ha läst Belgarion och Mallorea-böckerna.

Jag vill iallafall tipsa om Stephen Donaldsons böcker om Thomas Covenant. Riktigt bra och alternativ fantasy där hjälten är väldigt mycket av en anti-hjälte.

Råkade också på en bok som heter "På Falkens Vingar" av Cynthia Voigt, det är en fristående bok som var så bra så jag rös när jag läste den.

I övrigt finns den sjukt långa serien om Deverry (Katharine Kerr) och Terry Prathett är alltid topp!

slånbär2011-06-11 23:17
Antal inlägg: 5539

Jag är en storläsare men har aldrig läst fantasy själv. Min artonårige son hade inte läst en enda bok frivilligt, endast i skolan då han var tvungen att läsa och recensera nån bok. I vintras skulle han läsa en bok i svenskan och fick välja fritt och fick tips av någon om Robert Jordans böcker. Jag lyckades hitta dom första böckerna på ett antikvariat och tänkte att det räcker med dom två för han läser ändå bara den första.
Han har inte slutat läsa sedan dess......Nu är han inne på bok nr tolv och jag är så tacksam över att dom finns på biblioteket för i början köpte jag dom från antikvariat över nätet men nu längre in i serien han kom desto dyrare blev dom så nu lånar han. Så jag kan nog lugnt rekommendera den serien (drakens återkomst) även för någon som inte har läst så mycket.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?