Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 495

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sangria2009-02-26 13:04
Antal inlägg: 504

Jag har helt andra saker att vara stolt över som tex den person jag är och mina barn. Jag lägger ingen värdering i om en person sminkar sig eller inte och självklart är inte det en grund för att vara stolt. Det är ju i sig fullständigt meningslöst och skulle ju betyda att jag bryr mig om hur jag ser ut vilket jag inte gör särskilt mycket.

trashone - Ej medlem längre2009-02-26 13:04
Antal inlägg: 18678

Sorry, måste jag hålla med dig nu igen?

Ronny2009-02-26 13:05
Antal inlägg: 518

jag sminkar mej varje dag vad jag än ska göra.
tvättar håret rätt sällan dock.

trashone - Ej medlem längre2009-02-26 13:06

Sangria: Klart du lägger en värdering i om folk sminkar sig eller ej, annars skulle inte ens tråden finnas.

hannaroman - Ej medlem längre2009-02-26 13:06
Antal inlägg: 3306

pennyjenny: Jaså :) Just nu använder jag, som min pappa faktiskt rekomenderade, Head & Soulders mild blabla. Skulle visst hjälpa torr hårbotten med.
Jag har hört talas om torrschampo. Antar att man köper det hos typ frisören, men då kostar det ju med.
Sen finns det ju de som säger att man ska sluta tvätta så ofta, men det är inget alternativ. Jag mår hemskt dåligt om jag har fett hår, känner mig bara äcklig.
Sevorex? Funkar den? Och ungefär hur mycket kostar det?

Mikomela2009-02-26 13:06
Antal inlägg: 3

trashone, jag tycker nog att det är fler som ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig MED smink än tvärt om.
Har aldrig tänkt tanken att "gud, varför har hon inte smink!?"
Jag sminkar mig inte till vardags av den anledningen att jag dels tycker att det är rätt drygt att stå och måla på morgnarna, dels för att jag inte vill lägga 200kr på en mascara som ska få ögonfransarna att se 3meter längre ut.

Däremot sminkar jag mig gärna när jag ska gå ut och vill vara extra fin. Då använder jag det lilla smink jag har som jag köpte någon gång för länge sedan.

trashone - Ej medlem längre2009-02-26 13:08

Smaken är som baken, jag finner nog ändå att det är väldigt många som "växer" av lite mascara t.ex. Oavsett är det nog attityden som stör mig mest. Det är fint att inte sminka sig?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-26 13:10
Antal inlägg: 31064

Trashone, den där attityden läser du själv in, för värderingen (som du tillskriver Sangria) finns hos dig. Jag tror det provocerar dig att folk som inte sminkar sig tycks tro att de duger som de är.

pennyjenny2009-02-26 13:11
Antal inlägg: 528

Vill minnas att det kostade runt 70 kronor. Tyckte att de funkade den korta tid jag använde det. Man ska börja med att tvätta håret några gånger i veckan tills det ger resultat och sen tror jag att man ska använda det en gång i veckan (men jag antar att man använder vanligt schampoo däremellan, för att tvätta håret en gång i veckan är omöjligt om man arbetar). Men jag permanentade mig inte så långt efter att jag börjat med det och det torkade ur rätt fint, så jag behöver inte tvätta varje dag längre. Funkar inte det får du väl ringa till din vårdcentral.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-26 13:12

Nog blir jag kanske finare med mascara men jag duger utan och ser inte som min livsuppgift att vara maximalt vacker för arbetskamrater eller personalen på ICA.

heeting - Ej medlem längre2009-02-26 13:12
Antal inlägg: 442

Jag hatar att vara blek. Jättevackert på vissa.. Helt grymt vackert till och med. Men på mig går det bara inte. Självklart är detta något jag har intalat mig själv, men nu är det som det är. Sminkar mig inte så mycket till vardags dock, lite solpuder räcker.. Försöker skona mina ögonfransar så ofta jag bara kan..

trashone - Ej medlem längre2009-02-26 13:13

Det gäller inte bara i denna tråden det jag skriver om, frågan har ju varit uppe flera ggr innan. Men tro på du.

Mikomela2009-02-26 13:16
Antal inlägg: 3

Visst kan det vara många som "växer" av lite mascara, liksom många "växer" av att ta på sig en fin klänning.
Om jag hade använt smink dagligen hade det ju inte varit samma sak att sminka sig när man väl skulle vilja vara lite extra fin.
Ja, det är fint att inte sminka sig. Det kan man i alla fall inte misslyckas med, till skillnad från hur mycket som kan gå snett med en målad fasad.

Håller med SylviaPlath, det är fint att vara naturlig.

AnnaOlson2009-02-26 13:16
Antal inlägg: 2

Jag tycker att det blir lite läskigt när folk inte ens kan gå ut och köpa mjölk utan att sminka sig och fixa håret. De kan ju inte stå för hur de själva ser ut. Klart det kan vara fint med smink, men man får ju inte överdriva. Själv sminkar jag mig nästan aldrig, och trivs med det. Tycker att jag är fin som jag är och känner mig nöjd så.. Men Visst är det kul att piffa till sig ibland. :p

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-26 13:16

Jo, jag vet att den varit uppe innan. Men du pratar om attityd hos de osminkade och någon sådan har jag inte sett röken av. Attityd har däremot du när du pratar om att osminkade är grå, skrämmer små barn osv...Själv lägger jag ingen värdering i det ena eller det andra. Folk är olika och trivs med att signalera olika saker.

trashone - Ej medlem längre2009-02-26 13:18

Jag hade önskat att fler hade självinsikt.

Miko: Bara för att man vill göra sig "extra" fin betyder det ju inte att man måste se ut som kattspya annars?

trashone - Ej medlem längre2009-02-26 13:19

Sylvia: Du är ju en av de med den attityden.

Satyra2009-02-26 13:20
Antal inlägg: 4561

Sminkar mig inte annat än då jag ska på fest eller stå på scen.
Förutom att jag alltid kletar något ceratliknande på truten.

(Känns som jag svarat på den här frågan förut, i någon äldre tråd, men skitsamma.) ;-)

Att det skulle vara någon statuspryl att INTE sminka sig är ju en mystisk tolkning i mitt tycke. Känns väl mer som tvärtom i så fall, eftersom man inte anses riktigt riktig om man föredrar sitt anlete osminkat eller faktiskt inte bryr sig om att dölja/förhöja det med kosmetika?!?

Tycker däremot att det är skitkul att sminka mig när jag väl gör det och gör det då rejält istället.
Och under en period som yngre sminkade jag mig kraftigt varje dag - det passade just då in i min övriga stil, vilken var lite lik det man idag kallar Goth, (vi hade inget namn på stilen då dock, hehe) bortsett från att jag inte var vitmålad i grunden.

Det verkar störande för många daglig-sminkande-kvinnor att vi som inte sminkar oss dagligdags inte skäms över oss själva så ... jag antar att det - förutom att man inte orkar lägga energi på smink - handlar om självkänsla och därför blir det lte stötande för ... som kvinna ska man tydligen inte få tycka att man ser helt okej ut - med eller utan smink, med eller utan diverse skavanker som livet gett en?!? ... ;-)

Håret då ... hm, är frisör (inte aktiv på salong längre, men var det under dryga 20 års tid) så under många år gjorde jag livet till en pina för den stackars kalufsen. Inga har så vanskött hår som frisörer, sägs det och det stämmer nog kanske. hehe

Idag gör jag inget annat än tvättar det varannan, vart tredje dag. That´s it.

nystan12009-02-26 13:24
Antal inlägg: 3414

Sicken debatt det blev.
Visste inte att folk funderade så mycket kring smink eller inte smink.
Måste det alltid ligga så mycket värderingar i allting?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-26 13:25

Trashone: Jag har bara sagt att höjden av skönhet är att vara vacker osminkad, eftersom det är mkt få som lyckas med det. Sen när är smak attityd? Jag har inte sagt något nedsättande om dem som väljer att sminka sig dagligen. Min egen mamma är en sådan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?