Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Caligatia2009-02-27 00:25
Antal inlägg: 2187

Häromnatten hade jag en helt fruktansvärd mardröm; jag drömde att jag hade en svan, och den var mitt allt i drömmen. Det var nån gång i början av 1800-talet och vi bodde på landet. Jag bad brorsan gå och hämta svanen i hönsgården, för en gångs skull gjorde han som jag sade istället för att käfta emot.

Då blir jag plötsligt uppfylld av onda aningar, och rusar efter honom. Kommer fram precis när han knäcker svanens nacke, och jag uppfylldes av en fruktansvärt stark sorg. Tårarna bara sprutade. Då insåg brorsan plötsligt att han inte skulle ha dödat svanen, varpå han börjar gråta och tigga om förlåtelse. Allting var så fruktansvärt, och så fylldes jag av ett glödande hat mitt i all sorg. Sedan vaknade jag - hade gråtit floder i sömnen.

För ett par veckor sedan hade jag en annan hemsk mardröm; drömde att min katt sprang ut framför min pojkväns bil, pojkvännen panikväjde, krockade med ett träd och dog. Vaknade med saknad och en sugande känsla av att precis ALLT dåligt i världen var mitt fel.

Safflor - Ej medlem längre2009-02-27 01:26
Antal inlägg: 832

Jag hade en riktigt ruggig dröm häromnatten. Jag kunde läsa Trash tankar. Jag sprang och sprang men hennes tankebubblor växte sig allt större ocoh blev bara fler och fler...som i Stonesvideon med alla såpbubblorna i tältet...paniken spred sig och jag vaknade skrikande insnärjd i dyngsura lakan

trashone - Ej medlem längre2009-02-27 01:28
Antal inlägg: 18678

:D

Orm2009-02-27 01:54
Antal inlägg: 172

Har inte drömt mardrömmar på säkert fem år. Nu drömmer jag ibland makabra eller våldsamma drömmar som efteråt kan kännas hemska om de hade varit på riktigt, men jag har alltid en skön distans till det otäcka i drömmen och allt blir till ett äventyr.

Min värsta mardröm har jag drömt flera gånger när jag var liten.
Jag svävar, utan min kropp, i ett osynligt universum och det enda jag vet är att ALLT är borta och att det är mitt fel.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-27 19:29
Antal inlägg: 1637

Caligatia: Den första drömmen du berättade om är ungefär i stil med vad drömtydare blir byxblöta av exaltering av. Jag tvivlar inte en sekund på att det var en hemsk dröm men svanen har haft olika betydelser och varit rätt omnämnd i symbolernas och sagornas värld. Jag tänker automatiskt: Varför just en svan? mycket intressant om du frågar mig.
------------------------

jag drömde en både kuslig och makaber dröm för ett år sen ungefär. Jag sammanställde denna dröm tillsammans med andra i en novell som jag började med. naturligtvis baserad på vad jag själv kände, såg och upplevde under drömmen. Jag klipper därför in en bit av den.

"Han ser en mörk dunge framför sig och i mitten av dungen står den stora eken fast förankrad i jorden med ett stort tomt, lövtäckt fält runt sig och eken utstrålar en otrygghet och en annalkande ondska växer runt dess grenar. Plötsligt dunkar hjärtat till när han ser ett grovt rep som lindats runt stammen han följer förbrillt repet tills han ser en kvinna som ligger med den andra repändan runt halsen. Hon är avatt dömma utan medvetande, om ens det. Det är omöjligt att bedömma. Hon ser blek och sliten ut. Plötsligt knakar trädet och kvinnan lyfts av en kraft som kunnat vara självaste djävulens och börjar under repets eget begär snurra runt träden. Centrifugalförmågan blir så kraftig att hud och kroppsdelar långsamt slits av den maktlösa skrikande kvinnan. Tom skriker och han önskar han kunde göra något, men oförmögen att något göra ser han på hur kvinnan förlorar i stort sätt varje kroppsdel medan hennes röst fortfarande ekar i den Enorma massan av träd som bleknar bort i en svart dimma tillsammans med människornas klagoskrik och den friska skogsluften. Det enda som består är eken och den rolösa ondska som ligger i den råa skogsluften."

Caligatia2009-02-28 00:56

Kan jag mycket väl tänka mig ja, var först lite sugen på att slå upp betydelsen av den, men den var ändå såpass olustig att jag valde att låta bli.

Tror ändå lite grand på det där med drömtydning, och hade länge haft en oro i kroppen, var väldigt rastlös och retlig, utan att riktigt kunna identifiera orsaken. Drömde en mardröm, tolkade den enligt drömlexikon, och det var en ahaupplevelse utan dess like.
Somliga menar att drömtyderi skulle vara något övernaturligt, men det är ju bara ens egna undermedvetna som använder symboler för att skapa en mening av en diffus känsla. Typ... ^^

(Min första tanke om din dröm var att Freud hade gillat den, lät som en riktigt otäck dröm)

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-28 01:17

Drömtydning är väldigt intressant och jag tror att man kan lära sig mycket av det. Jag är väldigt dålig på det själv men Freud och Jung snackade nog inte skit när de presenterade sina respektive uppfattningar om drömsymboler och sk. arketyper.
jag tror att vårat undermedvetna försöker "hjälpa" eller varna oss för saker, om inte annat uppmärksamma oss om saker som vi inte kommit fram till i medvetandet än. Och det undermedvetna använder dessa arketyper och symboler för att kommunicera. därför är det viktigt att kunna tyda drömmarna.

Tappa tänder till exempel har de allra flesta drömt att de gör tror jag. Det betyder i alla fall förändring i livet, har jag för mig.
För mig känns drömtydning helt naturligt, men sanndrömmar och sånt känns väl mer övernaturligt.

Caligatia2009-02-28 01:32

Fan var tvungen till sist...
"SWAN In folklore and mythology people turn into a swan, or God takes the form of a swan. The swan represents the soul, or sometimes the spirit. It may represent the parts of your inner life that are not understood, or are hurt by your environment or others; the loving parts of the self that are killed or unloved, and turn into a swan leaving us with a sense of terrible loss."

dreamhawk.com/dyd-w.htm#w

Caligatia2009-02-28 01:34

(brorsan knäckte alltså min själ i drömmen då, och det är inte helt fel ute om man säger så, det är faktiskt först nu han har börjat fatta hur mkt han sårat mig, och han försöker faktiskt ställa allt till rätta nu)

falafelibröd2009-02-28 01:43
Antal inlägg: 782

Jag drömmer ca 2-3 gånger om året att jag antingen blir jagad, dödad eller infekterad av Aliens. (alltså Aliens som i filmen Aliens).
Senaste gången hade jag fått en sådan i bröstkorgen och visste att jag skulle dö, men jag ville inte att alla i min omgivning också skulle bli dödade, så jag bad min pojkvän att skjuta mig i bröstkorgen. Det gjorde han, och innan jag vaknade hann jag se mig själv död uppifrån.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-28 02:14

Caligatia: Jo, jag förstod att en sån där dröm betyder definitivt något. Tack för länken förresten. Grymt intressant läsning. Blir nog inte så mycket sova inatt som jag tänkt mig. :)

Caligatia2009-02-28 02:19

Ingen fara, finns en massa skrot om drömmar här och var, men det där är den bästa - och mest omfattande - sidan jag hittat i alla fall. Annars har man nog bättre tur med böcker skulle jag tro, men det kanske inte är prio ett att skaffa en drömtydningsbok. ^^

-Nephelia-2009-02-28 02:35
Antal inlägg: 1217

Jag har ofta drömt att jag gått på "flygskola", att jag alltså haft vingar, och gått i skola för att lära mig använda dem. Efter hård träning har jag sedan lyckats ta flygturer över städer, hus, skogar, människor.. Oftast är denna dröm trevlig, men ibland har den varit en hemsk mardröm, när omgivningarna legat i ruiner och helt öde, eller över krigsdrabbad zon.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-28 03:17

Caligatia: Jo, en drömtydningsbok borde finnas i varje hem! Har nån bok själv faktiskt som jag inte förstått så mycket av men..

Nephelia: Återkommande drömmar brukar jag alltid lägga stor vikt på. För mig känns de som påminnelser.
Skolan till exempel borde kanske betyda att det är nåt du ska lära dig eller ändra på. Ja de flesta kopplar väl skola till lärdom. Så rimligtvis skulle skolan kunna fungera som symbol för lärdom. och flyga kopplar väl de flesta till frihet. Ditt undermedvetna kanske vill upplysa dig om att du borde finna någon sorts frihet, lära dig att leva fritt eller nåt åt det hållet.
Öde fält och ruiner skulle kunna betyda död. tomma hus och stannade klockor och sånt sägs ju betyda död i drömtydning.
Ursäkta att jag analyserar din dröm. Blev så insatt i ämnet för en stund sen bara. försöker förstå.

anktejp - Ej medlem längre2009-03-01 11:09
Antal inlägg: 695

Många säger att dom har drömmar där dom plöstligt faller ner mot marken från en hög höjd och vaknar innan de slår i marken. Jag har en som är samma fast tvärtom, har drömt några gånger att jag hänger mig fast vid något som lyfts upp av en lyftkran, och när jag tittar ner så är jag 30-40 meter ovanför marken och börjar bli trött i armarna, och den plötsliga höjdrädslan väcker mig.

blackrat2009-03-01 15:54
Antal inlägg: 919

Jag minns en gång när jag och några till var på medeltidsfestivalen i Visby. En eftermiddag så gick vi och åt glass, och en tjej beställde en som hette Mardröm (antagligen en kortare variant av marängdröm). Den kommande morgonen så fick vi veta att hon hade haft en rejäl mardröm under natten. Spooky.

Jaap2009-03-01 18:09
Antal inlägg: 170

En gång drömde jag att jag var på rockkonsert, mötte Afva Attling i vimlet. Hon sträckte ut sin hand för att ge mig något. Jag sträckte fram min hand, långsamt la hon något i den. När jag tittade låg det en tuss avklippt hår där. Jag visste precis vad det innebar och blev livrädd!
Vaknade fullständigt panikslagen, min absolut värsta mardröm genom
tiderna.
Finns det någon som vet vad att få avklippt hår betyder?
( lite gul kanariefågelkänsla :) )

JaapConrad - Ej medlem längre2009-03-01 20:14
Antal inlägg: 1788

Hade en riktig mardröm nyss. Jag drömde att någon hade snott mitt nick på betapet. Så gick jag in och kollade hur länge personen hade varit medlem, och det visade sig att det var JAG som hade snott hennes! Vaknade kallsvettig.

Mouche - Administratör2009-05-23 16:23
Antal inlägg: 24193

*bump*

mrperfect2009-05-23 19:12
Antal inlägg: 11437

Jag drömmer sällanmardrömmar, det är mer obehagliga drömmar som t ex att någon stulit motorn på min bil.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?