Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 199

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 13:49
Antal inlägg: 3069

MiniLudd, jag ser det du skriver som personliga trakasserier pga. det jag röstar på, vill du vara vänlig och tagga ner den tonen och bidra med substans istället?
Ska du påstå något om Vänsterpartiet så håll dess väljare utanför samt förklara med underbyggda argument vad du menar istället för att bara inisnuera.
Den nationella politiken som förs är givetvis viktig för den här frågan och därför kan den gott få ta plats i tråden, men var saklig och inte bara oförskämd.

Miss_jk2009-03-04 14:11
Antal inlägg: 8941

Men kan du inte byta handläggare då? På ams precis som på alla andra ställen så finns det vettigt folk och mindre vettigt folk. Jag hade en kanon-handläggare, medan mor min hade en riktig surkärring.

foxy_12009-03-04 14:16
Antal inlägg: 140

Har själv stämplat 250 dagar och är snart utstämplad. Söker de få jobb som finns varje vecka, skriver intressebrev och besöker företag. Tyvärr är jobben alldeles för få jämfört med antalet arbetslösa. Att flytta är ju ingen större idé då det ser likadant ut i hela landet.
Även jag har försökt få utbildning eller praktikplatser, bara jag slipper gå hemma. Men inte då. Det var de som började bli utstämplade som skulle få den möjligheten och nu när jag är där har reglerna ändrats igen, och jag får inga svar av AMS om vad som händer nu när mina dagar snart är slut. Ingen rolig sits och absolut inget som jag önskat.
Gilla läget sa min arbetsförmedlare....

Dalkullan2009-03-04 14:21
Antal inlägg: 1256

De hade ju ett bra förslag förut som de tog bort och det var att någon anställd kunde få a-kassa upp till ett år om någon arbetslös fick dennes jobb. Ypperligt för människor med lite arbetslivserfarenhet och kanon för andra som jobbat i många år och kanske vill prova på något annat.

Miss_jk2009-03-04 14:25

Foxy, tyvärr så är det ju lite så just nu. Ekonomiska kristider för ju inte med sig en massa jobb utan tvärtom. Tyvärr kan nog inte ams göra så mycket åt det.

Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 14:28

Miss, hela ams är fundamentalt ovettig, det enda de faller tillbaka på är sina regler och hur de som handläggare inte dikterar reglerna. Visst har du rätt i att det finns bättre och sämre peroner överallt och jag har bytt flera gånger, har även nobbat en anvisad handläggare nu den senaste gången jag anmälde mig. Jag bad om att få en speciell person som jag tyckte var bra en annan gång men kom ihåg fel namn och åkte på en annan som trilskas, det var bara att hålla god min för jag hade ju bett om att få denne.

Ja ja det här är väl inget som ska ta livet av mig tror jag men det är illa att det ska vara såhär med en statlig institution var huvudmål borde vara att vara en aktiv hjälp för folk att hitta ett arbete och inget kontrollorgan för a-kassan, vilket de inte säger emot då man för det på tal som deras huvudsakliga uppgift.
Namnet Arbetsförmedlingen säger mig att det är skapande av kontakter arbetssökande och arbetsgivare emellan som är grejen. Är det inte det så får de ta och byta namn för att inte föra folk bakom ljuset. Det är lika mycket lögn som när Moderaterna la sig till med "det nya arbetarpartiet", att vara en ulv i fåraklädsel kallar jag det för.

Miss_jk2009-03-04 14:35

Självklart är huvuduppgiften att hjälpa folk till jobb, men lika självklart är det väl att de ska "agera kontrollorgan" för a-kassan. Usch, börjar bli fruktansvärt trött på folk som klagar så in i norden på den sittande regeringen. Fler än någonsin jobbade innan lågkonjunkturen. Är det fel? Är felet att han med brutet ben var tvungen att ta ett stillasittande jobb? Eller kanske att hon med blåtiran inte fick sin sjukskrivning godkänd? Fattar inte. Som alltid finns det folk som hamnar mellan stolarna eller blir felbehandlade, men det händer som sagt _alltid_ och är inget unikt för moderaterna.

alfamarie - Ej medlem längre2009-03-04 14:41
Antal inlägg: 1003

Jag röstar också på vänstern, inte på vänsterpartiet dock, utan ännu mer vänster....
Jag tycker att vår arbetsförmedling här uppe i Luleå fungerar alldeles utmärkt och de har hjälpt mig med utbildning, praktikplats och sedan såg jag själv till att göra nästan allt för att bli anställd. Detta lyckades men nu har jag blivit uppsagd igen.
Jag har fixat så att jag har nytt jobb på gång när min nuvarande sjukskrivning förhoppningsvis är över snart plus att jag kör extra som taxichaufför ibland.

Jag fattar inte vad du MiniLudd menar med att jag och mina gelikar skulle vilja sätta mig själv och mina gelikar längst bak i kön? Jag är en jättevanlig arbetare, metallansluten med risk för att minska lönen med 20% och därmed minska a-kassan till 60% av min redan usla lön, nu när jag har blivit uppsagd.

le-lou2009-03-04 15:26
Antal inlägg: 17500

Jag har skaffat mina jobb på egen hand alla gånger och jag tycker arbetsförmedlingen är en förmedling inte värt namnet. Lägg ner skiten eller gör om, gör rätt.
Det de sysslar med verkar ju vara att skicka folk på klipp och klistra med ditt cv-kurs, däremellan ska det tydligen gås på uppföljningsamtal där man får veta exakt samma sak, att en NY kurs startar om två veckor. Och den ska du gå på, tjohej.
Jag var arbetslös i somras och kände mig ungefär lika motarbetad som risotto här i tråden.
Tyvärr är jag med i a-kassan nu igen och den dagen jag blir utan jobb, så får jag sitta där igen med en inkompetent handläggare utan utbildning.

Risotto - Ej medlem längre2009-03-05 14:49

Ja som jag har förstått det så uppfattar de flesta ams så som jag gör det förutom med några få undantag vilket ger ett litet hopp om denna verksamhet ändå.
Man kunde önska att de fraktionerna på de orter där de är bra kunde få vara exempel för arbetsförmedlingarna i övriga landet till att också göra ett bra jobb.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?