Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 895

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2009-03-05 16:26
Antal inlägg: 4273

dude, vilken sasha cohen är han lik menar du ? :D

Suenami - Ej medlem längre2009-03-05 16:33
Antal inlägg: 206

Ja DudeN.. Nu är du sannerligen ute och skidar...i fädrens spår...

Suenami - Ej medlem längre2009-03-05 16:34
Antal inlägg: 206

assint nå lik... *leksandsmålar*

canvas2009-03-05 17:06
Antal inlägg: 282

jag kan rätta texten :)

monkan562009-03-05 18:51
Antal inlägg: 910

Självklart är det inte fusk... korrekturläsning är inte det. Jag kan också hjälpa till om det behövs.

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 19:04
Antal inlägg: 525

Jag kan inte rätta texten eftersom jag bara översätter från engelska till svenska. Men den normala taxan brukar vara ca 30 öre per ord. Kolla på SFO.se så kan du hitta en lämplig facköversättare.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-05 19:07
Antal inlägg: 6214

dubbel-mäh! till tsunami och snoosy. Sen´t ni att han ä lik den där filmmasen!?

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 19:08

Dessutom tror jag inte ett dugg på att någon av dessa själutnämnda "I can English" granskare här kan rätta din text. Du behöver en native speaker som korrläsare, och det finns nog ingen sådan här. Prova på ProZ:
www.proz.com/kudoz/

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 19:10

Och: Om det är en skoluppgift, så är det definitivt fel att använda en korrekturläsare. Det är fusk. Så om du gör det, bör du tala om för läraren att du använt korrekturläsare, och lämna kontaktuppgifter om den personen. Det är dock troligt att läraren inte godkänner förfarandet.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-05 19:10

Snälla Salthatten. Det är ett skolarbete!!! Liiiiite overkill kanske att blanda in en professionell översättare!

Sen går det alldeles utmärkt att korr-läsa på engelska utan att vara native speaker som du så fint säger. (Utan att vara bördig säger man ju på svenska! ;))

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 19:14

"Det är väl inte fusk. Att be någon korrläsa är väl en naturlig del av en skrivprocess?"
Ja, det är helt riktigt, så arbetar vi alla i branschen. Men i så fall ska man naturligtvis *redovisa* det för läraren, eller fråga i förhand om metoden är acceptabel i just det här fallet.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-05 19:18

man kanske kan ge trådskaparen så pass mycket förtroende att man kan anta att hon inte skulle be om hjälp i ett publikt forum för att fuska med en inlämningsuppgift i skolan?

Som utgångspunkt åtminstone Salthatten. Eller?

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 19:19

"Snälla Salthatten. Det är ett skolarbete!!! Liiiiite overkill kanske att blanda in en professionell översättare!"
Det var ett lite ironiskt inlägg, faktiskt, men alla kanske inte uppfattade det.

"Sen går det alldeles utmärkt att korr-läsa på engelska utan att vara native speaker som du så fint säger. (Utan att vara bördig säger man ju på svenska! ;))"
Nej, det är det som inte går. Jag är själv relativt "fluent" på engelska efter 18 år i branschen, men skulle aldrig drömma om att påstå, att jag kan skriva (eller korrläsa) engelska så att en native speaker inte direkt ser, att det är en utlänning som skrivit.
Thats the hard facts, man! Gimme five on that!

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-05 19:23

det beror väl på vad man översätter salthatten och ens arbetssätt. Sen beror det naturligtvis på ens språkbegåvning och vad man har för erfarenhet av att använda språket i praktiken, och inte bara som en skrivbordsprodukt.

ok. high five saltkatten. high five.

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 19:26

Dudenito: Ja "high five" det är en av varianterna:
en.wikipedia.org/wik.../H igh_five

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 19:27

The common procedure for a "Too Slow High Five" may involve the following dialog before hand:
Issuer says "Gimme Five" and holds hand at shoulder length for slap reception (slap occurs).
Issuer says "Up high" and holds hand up high for slap reception (slap occurs).
Issuer says "Down low" and holds hand down below for slap reception.
Issuer pulls hand away at the last second (Victim swings and misses).
Issuer then points and laughs at victim and says "Too Slow!".
Step two: "Up high"
Step three: "Down low"
Step four: Victim misses
Step five: "Too slow"

_yes_2009-03-05 19:31
Antal inlägg: 22

Oh My God!
Salthatten, ge dig någon gång, besserwisser till 100%....
Leta upp något barn att terrorisera...

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 19:32

En amerikansk tjej jag mailväxlade med för några år sen tyckte att jag skrev som en "educated englishman", troligen för att det ju är brittish english som lärs ut i skolan. Det är ju lite skillnader. Grabben var i Australien ett år, och kom hem ned ett ganska kul uttal. Däremot dissar han naturligtvis mitt mycket ovana uttal, jag skriver ju, pratar nästan aldrig språket.

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 19:34

yes:
Jag är ju översittare till yrket, flåt översättare:-)

Lasse19782009-03-05 20:15
Antal inlägg: 130

Salthatten: haha, du är kul du. Jag skriver oftast bättre på engelska än de amerikanare jag känner och de är ganska många. :D Men okej, de hade nog genast märkt om det var en "utlänning" som korrekturläst en novel. ;D

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?