Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 261 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-06 17:35 | |
![]() | Men hur farligt är det egentligen att bli kallad för "jävla fitta!" eller om det nu gällde mig i mitt kön "jävla kuk!" kontra att nedsättande kalla någon för neger då denne faktiskt är det, eller kanske "hora" som också är klart negativt att mena? Jag kan brista ut i min besvikelse ibland och säga jävla fitta! och funderar då på vad det är som är så illa med en fitta så att jag måste använda det istället för fan!? (gör det bara i min ensamhet, skäms om jag gör det då min tjej hör det). Jag tar då i alla fall inte åt mig så mycket av om jag skulle bli kallad för "jävla kuk" eller "kukhuvud", visst jag har en sådan men där slutar alla likheter och jag skiter väl i om någon saknar ordförmåga till att säga något mer intelligent som "fan vad dum du är!" eller så. Men kränkt? nej, inte som neger eller hora till en invadrare eller tjej i alla fall. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-03-06 17:44 | |
![]() | gillar dig Kissed!du är BRA!<3 | |
| Robbansknop - Ej medlem längre | 2009-03-06 17:45 | |
![]() | Risotto: Kan man då säga "din mörkhyade jävel" med gott samvete? Jag menar, personen i fråga är ju mörkhyad och borde kanske därför inte bli upprörd? | |
| Robbansknop - Ej medlem längre | 2009-03-06 17:50 | |
![]() | Sedan har ju alla olika hög toleranströskel. En del kan ta att bli kallade "kukhuvud", andra inte. Det beror ju lite på i vilket sammanhang det sägs också. Men i grundbotten är det faktiskt en förolämpning som är straffbar. | |
| Kummallinen | 2009-03-06 17:50 | |
![]() | Har aldrig hört någon säga "din vita jävel" Och det är nog av den enkla anledningen att faktumet att man är vit inte har något med att man är en jävel att göra. | |
| Robbansknop - Ej medlem längre | 2009-03-06 17:54 | |
![]() | Vita syrenerjävlar har man ju kläckt ur sig någon gång. *Skoja* :-) Kummalinen: "Vit jävel" torde vara synonymt med "Svenne" i Sverige. Är "Svenne" nedvärderande, kan man fråga sig. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-06 17:59 | |
![]() | Jo jag tycker att "svenne" är kränkande, det är att attakera mig personligen för något jag inte rår för att jag är. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:04 | |
![]() | Jisses vad jag lär mig nya ord av såna här trådar :P | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:07 | |
![]() | Risotto, ett könsord eller liknande är inte kränkande. Men däremot om du som skällsord använder något ord som "bög", eller "negerjävel" så visar det ju på att(eftersom det de facto existerar de som faktiskt tänder på folk av samma kön och att det faktiskt finns det som är mer mörkhyade än oss "normala" svenska människor som trots protestantismen ändå underlyder oss papisternas lagar. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:08 | |
![]() | Svenne är också ett namn, risotto. Svenne har vi svenskar bestämt oss för att vi tycker är kränkande. Det finns ingen historisk förklaring till varför vi skulle känna oss kränkande av att bli kallade "svenne", för det är ju vad man kan kalla en svensk. "jävla svenne" indikerar väl ett visst förakt, ungefär som "Dumme Schwede" gör en jävla skillnad från bara "Schwede" | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:09 | |
![]() | Jag gillar inte att bli kallad svenne för det buntar ihop mig med en massa folk som inte är eller gör som jag. Kan faktiskt tänka mig att det är så alla känner när man tilltalar dem på det sättet. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:10 | |
![]() | rabbit, ja så skulle jag också vilja definiera det, jag håller med. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:10 | |
![]() | Så du tycker risotto att våra barn som exempel ska stå ut med att kallas jävla fitta/hora i skola dagligen och inte ta åt sig av det? | |
| upa - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:11 | |
![]() | Men är det inte syftet med orden som faktiskt spelar någon roll? Jag tror inte man säger negerjävel till nån annat än när man är förbannad och faktiskt vill kränka. Man kan väl knappast rättfärdiga en kränkning genom att säga att det faktiskt stämmer. Att binda kränkningen vid det specifika ordet är lika fånigt det ska tilläggas. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:12 | |
![]() | Tack mysgruppen:-) | |
| Robbansknop - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:12 | |
![]() | Att kalla en kvinna "fittjävel" torde vara en förolämpning som syftar till att kränka henne på grund av hennes könstillhörighet. Det hjälps inte att 50 procent av befolkningen är kvinnor - det är en kränkning ändå. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:19 | |
![]() | kissed, läs lite mer noggrant vad jag har skrivit är du snäll. Men visst självklart så tycker jag att det inte ska accepteras i en skola att barn får ta emot vare sig fitta eller hora, det är mobbning och det ska stävjas. Om inte skolan klarar det så är det din fulla rätt som förälder att gå in och påtala detta för skolan så att det blir ändring. Se även jag kan vara diplomatisk :) Jag resonerar utifrån det perspektivet vad jag personligen kan anse mig bli kränkt av (och jag är vuxen) eller vad jag inte bör säga till andra för att inte kränka dem mer än vad som är acceptabelt. Jag gjorde en blunder för ett tag sen då jag kallade en invadrare för "jävla skitskalle", jag menade att han var en skitstövel men han hörde säkert svartskalle eller något liknande rasistiskt. Jag bad om ursäkt för mitt ordval, inte för att jag inte tyckte att han var en skitstövel utan för att jag förstod att han hade känt sig mer kränkt än vad jag menade att kränka honom genom att han trodde att jag var rasistisk. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:20 | |
![]() | Allitd bättre kalla någon vid deras namn, så klart! Jag ser som sagt en oerhört skillnad dock på att kalla en minoritet för något kränkande (neger, bögjävel, blatte etc) än ett tillmäle gentemot en majoritetsgrupp. Hora är klurigt tycker jag. På svenska är betydelsen glasklar, för många invandrare inte lika enkelt. Hora är också ett namn och också en (rumänsk) dans. Hora är ett ord som jag tycker borde avdramatiseras, då det egentligen betyder en frigjord sexuell kvinna, i kontrast till bibelns "madonna". Vi svenskar har en massa "svordomar" som med religiös ton, typ "jävla" vilket inte skulle väcka särskilt stor uppmärksamhet i sydeuropa t.ex. I många andra länder är det sexualitet och föräldrar som utgör de främsta målgrupperna för tillmälen. Lite av kulturkrock tror jag nog att vi upplever här. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:23 | |
![]() | Nja, kulturkrocken är i Sverige och då är det vår kulturella uppfattning som ska gälla, att kalla någon för hora är en smädelse och ska inte kunna bortförklaras med att det är en kul dans.... | |
| Robbansknop - Ej medlem längre | 2009-03-06 18:23 | |
![]() | "Din mamma..." är "poppis" bland kidsen nu. Att chikanera någons mamma ses tydligen som den yttersta formen av förolämpning. | |