Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 218 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-10 18:52 | |
![]() | Musikalerna | |
| Legobiten | 2009-03-10 19:04 | |
![]() | I vilket avseende? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-10 19:05 | |
![]() | Sångkvalitén. Iaf i mina öron. | |
| Legobiten | 2009-03-10 19:10 | |
![]() | Hehe, jo så kan man se det. Lite mer äpplen och päron än bygdedans och SM tycker jag isf. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-10 19:13 | |
![]() | måste faktiskt hålla med trash litegrann. Nog för att musikal har en jävla charm och det finns enastående musikalsångare. Men opera är ändå orginalet. Större, mer prestigefyllt. Jättejättemycket sångteknik (håller på själv en del och känner till helvetet) samt att det är generellt högre och jobbigare sångregister i opera. Fast jag vill fortfarande hålla med Lego om det sistnämnda. man ska inte dömma konst. | |
| Legobiten | 2009-03-10 19:28 | |
![]() | Håller med, men ändå inte. Opera är sjukt svårbemästrat. Men det är fanimej musikal också om man ska göra det bra. Tyvärr görs det för mycket dålig musikal och musikal där fel personer är på scen. Ofta bara för att de har varit med i idol eller melodifestivalen. Opera kräver mycket rent sångtekniskt. Men det är bara sång. Kan sträcka mig till lite lite teater. Musikal är teater med sång och dans för mig. Det lär man sig inte heller på en kafferast även om många tror det. | |
| Skugga | 2009-03-10 19:38 | |
![]() | Opera är underbart, första gången jag var på en opera höll jag faktiskt på att brista i gråt, jaja, Pretty Woman-varning, jag vet, men det var så. Får gåshud av riktigt härlig underbar musik. Musikaler, njaee... | |
| pensionären | 2009-03-10 19:51 | |
![]() | Pucicinis turandot och miss saigon, underbara musikstycken. | |
| Yazzman | 2009-03-10 20:38 | |
![]() | Har aldrig sett eller hört en hel opera, jag pallar inte med sättet att sjunga så värst länge. Däremot så har jag en hypotes om att musikal är en fejk: Jag tror på fullt allvar att "vem som helst" som kan skriva en låt hjälpligt kan skriva en musikal, i alla fall musiken till den, genom att bara lyssna och analysera redan skrivna musikaler. Med detta menar jag att musikal är lite som kejsarens nya kläder - det är inte som att kunna skriva en konsert, en känslig ballad, eller et "vanligt" pianostycke. Bara genom marknadsföring och i viss mån följa en mall så tror jag att man kan få en musikal uppförd och "godkänd" av publiken. Nån som tänkt på sånt här mer än jag? | |
| Legobiten | 2009-03-10 21:06 | |
![]() | Hmm, det är nog möjligt. Men det skulle nog inte bli mer än en "hjälplig" musikal. Om nu musikal är bara en valfri liten story med några låtar. Vilket det faktiskt skulle kunna vara. Därav godkännandet som genre (?). Att sen "godkänd" skulle vara betyget godkänt på själva musikalen betvivlar jag starkt. Kanske har du bara sett en halv musikal också? Eller bara nån "hjälplig"... | |
| helejnaa | 2009-03-10 22:22 | |
![]() | Numera verkar det vara lätt att göra musikal: välj ett band som hade sin guldålder mellan femtio- och åttiotalet (viktigt är att de största anhängarna är vid liv och nu har en mer stabil ekonomi än under bandets aktiva år). Välj ut ett de låtar som rönte de största framgångarna och välj ur dessa ut ett antal ord, kring vilka en story byggs (OBS! storyn behöver inte hänga ihop alls). Jag älskar egentligen musikaler, men det är nåt med alla dessa Mamma Mia-kopior som får mig att vilja kräkas. Mamma Mia inte undantaget. | |
| Yazzman | 2009-03-12 09:52 | |
![]() | Legobiten: Jag har aldrig sett en hel musikal, men spelat (musiken ur)några få och därtill flertalet låtar (utdrag) ur musikaler - helt tagna från sitt sammanhang givetvis, och jag ser nästan alltid ett mönster och avsaknaden av en kvalité som i alla fall jag värdesätter när det gäller musik. Har spelat med några få musikalartister, och det känns på nåt sätt lite schlagerfestival över alltihop - som att det inte är på riktigt på nåt sätt. Detta är självklart bara min egna åsikt och ingen absolut sanning. Vill mest bara höra om det är nån mer som tänkt på det på det här sättet. Om jag får tid och ork nån gång så ska jag nog banne mig sätta mig och försöka rita ihop nånting, bara för att se om det går. | |
| Legobiten | 2009-03-12 19:23 | |
![]() | Intressant. Vilka kvalitéer är det som du saknar som finns "vanlig" musik? Jag tycker ofta tvärtom. Eller kanske inte rent musikaliskt, men jag gillar berättandet i musikallåtar. Det gillar jag iofs i den vanliga musiken också. Gillar helt enkelt låtar som har nåt att berätta oavsett om det är musikal eller inte. Det finns såklart massor av skit i musikalmusikvärlden precis som det finns i popmusikvärlden men jag kan inte se att musikallåtar överlag skulle vara ett sämre hantverk. Kanske tycker du så eftersom musikallåtar ofta kan bli lite småkonstiga när de är tagna ur sitt sammanhang? Känns det inte på riktigt är det nog kassa musikalartister du haft att göra med, hehe. Men gränsen är tyvärr ibland hårfin mellan musikal och schlager. Har att göra med vad som säljer tror jag. Mamma Mia vs. Into The Woods 1-0. | |