Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 218

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carola_612009-03-12 10:15
Antal inlägg: 5

Gjorde en sån Lasikoperation för snart 10 år sedan, hade -6,5 på båda ögonen samt brytningsfel. Inte ångrat det en sekund. Synen har dock ändrats tillbaka till -1,0 men det kan man lätt leva med ! Lycka till!

Anden_88 - Ej medlem längre2009-03-12 13:46
Antal inlägg: 313

En fysikprofessor(eller han kanske var lektor eller nårt, whatever) tog upp ögonlaserbehandlingar på en föreläsning jag var på lite i farten sådär. Själva grejen med synfelen, är att ljuset som kommer in bryts "fel" och hamnar på "fel" fläck i bakre delen av ögat(ja, detta är inte så vetenskapligt förklarat, men ni kanske förstår bättre). Detta åtgärdas då genom att ändra på hornhinnans form genom att skala bort lite av den.

Vissa människor har redan en så tunn hornhinna att de inte kan genomföra operationen.. eler ja, det skulle vara typiskt dåligt om de skulle vilja fortsätta se då liksom. Andra har en så tunn att de kan genomföra operationen, men kanske max 2-3 gånger.

Det är själva kruxet med dessa behandlingar, då han berättade att synen kan förändras rätt snabbt, speciellt med ökande ålder(vilket många av er kanske märkt), vilket medför att en ny operation relativt snabbt blir nödvändigt igen. Ungefär var sjätte år i snitt tror jag han sa för nån i medelåldern, dock kan det ju gå mycket snabbare också, sen för de som är äldre, eller blir äldre behövs det oftare.

Med andra ord finns risken att en 50-åring som gjort sin första ögonlaseroperation vid kanske 35-årsåldern står där med en väldigt tunn felbrytande honrnhinna, och inte får göra någon mer operation.. inte särskilt kul för resten av livet med fortsatt försämrande syn.

Han gav oss alltså ett varningens finger, ögonlaseroperation är inget man bara ska göra sådär för att det låter bra, de som utfgör den vill trots allt tjäna pengar på att folk genomgår deras behandling. Så kolla upp mycket fakta innan ni genomgår detta, om ni nu bestämt er för att göra det. Läs om det på internet, ta reda på hur tjock eran hornhinna är, fråga de som ska utföra det, var lite skeptiska då ni får svar etc.

Att gå med blindhet i tidig ålder pga en opertion som ska förbättra synen är nog inget särskilt många vill vara med om. Dock finns det självklart de vars syn knappt förändras, som har en tjock hornhinna etc, och klarar genomgå dessa behandlingar finfint.

Rönnbybo2009-03-12 17:31
Antal inlägg: 279

Jag har kollat hornhinnans tjocklek och den var tillräcklig. Jag kommer inte göra något åt ålderns synnedsättning utan kommer i framtiden att behöva läsglasögon. Men att kunna se "normalt" på långt avstånd är en dröm med tanke på att jag varit närsynt i ca 35 år.

KittyHawk2009-03-12 17:38
Antal inlägg: 11

jag o min sambo har bada gjort det för ca 6 ar sedan.
BÄSTA vi gjort nansin. Def att rekomendera.

Skjutarn2009-03-12 17:44
Antal inlägg: 5

Vad kostar kalaset?

KittyHawk2009-03-12 17:49
Antal inlägg: 11

jag tror vi betalade ca $3500 per person

elle74 - Ej medlem längre2009-03-12 17:51
Antal inlägg: 9

Jag har gjort det för 5 år sedan ser knivskarpt!!! BÄSTA investeringen i mitt liv!

midas2009-03-12 18:00
Antal inlägg: 21

Jag gjorde en för snart tre år sedan och har ständigt torra ögon, dömd till ett liv med ögondroppar - varvat med rinnande ögon så fort jag går ut. De varnade för detta, men inte gissade jag att det skulle bli så jävligt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?