Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 159 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| remvanrijn | 2009-03-17 16:19 | |
![]() | kul, både för att ha insikt i vad en måltid består av annat än nåt i en aluform som man tinar, samt att det blir (godare?) och billigare | |
| Agnes89 - Ej medlem längre | 2009-03-17 17:01 | |
![]() | att ungdomar inte skulle kunna laga mat var det dummaste jag hört idag! Jag vill starkt rekomendera chilliconcarne! En favorit bland fattiga ungdomar. En tanke som är viktig när man vill dra ner på matkostnaderna är att man kan förlora viktiga näringsämnen och vitaminer om man tvingas äta för ensidigt en längre tid. Vitkål är till exempel bland den nyttigaste kålen, den är även billig. Pasta och olika laxsåser är en personlig favorit som jag passar på att göra mycket om det finns billig lax just då. | |
| CBP | 2009-03-17 17:16 | |
![]() | Hrm. Jag är student och ibland blir det väl kanske inte den mest näringsrika maten precis. Men jag brukar koka nudlar med biffsmak och göra asiatisk wok till det, då blir det inte riktigt lika onyttigt. Så är makrill i tomatsås, jättegott och rätt billigt. 30 kronor för 3 burkar. Supergott på typ knäckebröd eller något annat bröd. Min mamma brukar vara så snäll att ibland när hon kommer och hälsar på så har hon med sig matdosor som hon frusit ned. Till exempel köttfärssås, korvstroganoff och sådant. Då är det ju bara att koka ris/pasta och värma i micron. | |
| losthuaniel | 2009-03-17 17:20 | |
![]() | Jag knarkar morötter och vitkål den här årstiden. Ett annat mumsigt förslag på billig mat är att köpa torkade bönor, t ex kikärtor, kidneybönor, vita bönor etc, blötlägga och koka. Det man inte använder direkt kan man frysa in, super för snabba måltider senare! Kidneybönor är toppen att göra chilli på, krossade tomater, lök, bladpersilja och kidneybönor som kryddas ordentligt med vitlök, chili, salt och vad man än vill ha i. Ät gärna quinoa till, är smaskens! Eller olika former av grytor med blomkål, potatis och morötter som bas. För att spä ut köttfärssås är det gott att ha i ordentligt med strimlad vitkål och morötter. Blir hungrig bara av att skriva om det! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-17 18:23 | |
![]() | Jag blir ofta förvånad över hur gott det blir då jag använder väldigt få ingredienser. Det kan vara att köpa en fläskkotlett och skära i bitar och steka med lök och lite andra grönsaker och servera antingen med ris eller som en pastasås. Jag vet att jag i "dagens recept"-tråden så har jag postat ett inlägg om hur jag på samma vis gjorde en enkel och god "frutti di mare". Jag köpte i princip bara en påse räkor för under tjugo spänn och fyllde på med saker jag hade hemma. Jag kokade en buljong på skalen och hade den till att vätska upp det hela till en sås och det blev kalasgott. | |
| grinolle1 | 2009-03-17 18:32 | |
![]() | Själv köper jag gärna en stor bit Entrecôte, det blir billigare än att köpa skivor, gärna lite wokade grönsaker till. Googla efter Food For life Moms Enchiladas. Mycket lök/tomatsås tillsammans med kyckling, det är billigt o nyttigt. | |
| remvanrijn | 2009-03-17 18:37 | |
![]() | fast utan MOMS blir det oftast ännu billigara Olle 1 | |
| Spelanu | 2009-03-17 18:40 | |
![]() | En variant på Pasta Carbonara: Stek bacon och häll bort överflödigt fett, rör ner matlagningsgrädde och salta och peppra (mycket svartpeppar). Strö över lite parmesanost och mache-sallad eller ruccolasallad. Billigt och jättegott! :) | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-03-17 18:40 | |
![]() | stek köttfärs, krydda och varva ner i en potatisgratäng. Hur gott som helst. | |
| Angabanga | 2009-03-17 18:45 | |
![]() | Kroppkakor!!! | |
| foxy_1 | 2009-03-17 19:09 | |
![]() | Bryn kvarts kålhuvud och en gul lök i olja, ringla över lite sirap, häll på lite vatten och lägg i en grönsakstärning, låt dra vid sidan av spisen. Koka långkornigt ris till 4 per,vändstek ägg som strimlas, fräs bacon,paprika och lägg i vitkålsfräset. Krydda med curry, lite salt, och joxa ihop allt med ev räkor. Lycka till | |
| foxy_1 | 2009-03-17 19:17 | |
![]() | oj glömde säga att det var recept på Nasi Goreng | |
| 655556 | 2009-03-18 22:46 | |
![]() | Någon sa det, och jag instämmer, blodpudding! Mättande och gott. Äter det helst med lingon och rivna morötter :) | |
| SashaLuna | 2009-03-19 19:17 | |
![]() | Stekte för ett ta sedan blodpudding och märkte först när ja var klar att det inte fans någon lingonsylt hemma. I mitt förvirrade tillstånd prövade jag hallonsylt (den lite nyttigare, syrligare sorten med mindre socker) och fann att jag faktiskt föredrar hallon framför lingon! | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-03-19 19:19 | |
![]() | Radhusbiff = nej tack. | |
| maras | 2009-03-19 19:42 | |
![]() | Tack för alla tips! Har ni några recept till grillperioden oxå? | |
| Maja G | 2009-03-19 19:44 | |
![]() | Jättegott med blodpudding. Gärna med knaperstekt bacon, rårivna morötter och mycket lingon. Radhusbiff:)) annars så är det både gott och enkelt att göra potatisplättar av överbliven mos. Serveras också med bacon, morötter och lingon... | |
| gnill | 2009-03-19 19:50 | |
![]() | grön ärtsoppa = billig snabbmat: påse gröna ärtor, vatten, buljongtärning, grädde, krydda med timjan och mixa den slät. | |
| slånbär | 2009-03-19 19:58 | |
![]() | godaste linssoppan: stek en hackad gul lök och en morot i pyttetärningar i olivolja. Krydda med malen spiskummin paprikapulver en finhackad vitlöksklyfta och peppar. Tillsätt tomatpure mot slutet och stek lite till. Tillsätt lika delar gröna och röda linser ca 5 dl och en bruk tomatkross vatten och buljong(jag använder köttbuljong men det går med grönsaks också) . Nu kommer det lilla extra: lägg ner två skalade vitlöksklyftor(som man innan serveringen kan fiska upp ) och ca två tsk smulad torkad mynta. Man kan ta mer om man gillar mynta. Det blir en annorlunda och riktigt god linssoppa. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-03-19 20:06 | |
![]() | Gör en linsgryta efter ordinarie recept. Smaksätt sedan med lite vinäger för syrans skull och lite socker för sötman. | |