Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 264 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-17 19:51 | |
![]() | Vad är en tanke, och hur existerar den? | |
| lamaglama | 2009-03-17 19:53 | |
![]() | En tanke har förstås en fysiologisk, neuronal grund. | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-17 20:02 | |
![]() | I så fall är alla tankar i grund och botten språkfria, om man inte betraktar fältpropagering som ett språk. | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-03-17 20:07 | |
![]() | döva kan väl läsa och skriva så varför skulle inte de tänka i språkform? | |
| mz_lzrd | 2009-03-17 20:07 | |
![]() | Varför då??? | |
| Dyslekso | 2009-03-17 20:08 | |
![]() | Djur måste använda någon slags icke-språkbaserade moduler när de resonerar kring saker. | |
| mz_lzrd | 2009-03-17 20:08 | |
![]() | jag menade ESouls inlägg. | |
| mz_lzrd | 2009-03-17 20:10 | |
![]() | Djur resonerar kanske inte så mkt. Men man brukar anse att de tänker i bilder. | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-17 20:16 | |
![]() | mz_lzrd 2009-03-17 20:10: “Djur resonerar kanske inte så mycket. Men man brukar anse att de tänker i bilder.” Det låter ungefär som de flesta människor jag träffat också. | |
| mrperfect | 2009-03-17 21:43 | |
![]() | det finns exempel på att man tänker utan språk: då man spelar musik så går det automatiskt at spela en ton då man ser notbilden då man gör verkstadsmekaniska ingrepp som är innötta så sker det automatiskt, ex vis ska man skruva i en bult med en nyckel och då går det automatiskt at tta fram rätt storlek som ingenjör händer det att man funderar på ett problem och plötsligt bara sitter lösningen där utan att man ansträngt sig det finns nog fler exempel | |
| Bertil Truck - Ej medlem längre | 2009-03-17 21:47 | |
![]() | en älg kan springa en kilometer efter att man blåst huvet av den, men det är inte tänkande. | |
| LisaE0 - Ej medlem längre | 2009-03-17 22:38 | |
![]() | Hannaroman; "Det borde väl gå. Tror knappast att de döva inte tänker? ;P" /slut citat Jag blir väl alldeles gråhårig på folks okunskap. *l* 2000-talet!! Menar du verkligen Hannaroman, att inte de döva skulle ha något språk *?* - Det förhåller sig nämligen på det viset att teckenspråket är minst lika mycket språk som alla andra språk...OCH alla döva här i landet får lära sig det... Så dags att börja tänka till...liksom, Hannaroman... ;D För övrigt....så borde det väl gå att tänka utan språk...Det påståendet verkar märkligt även för mig, men redan väldigt små spädbarns beteende tyder på att de tänker....de drar slutsatser och agerar/reagerar därefter osv... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-17 22:44 | |
![]() | hur tänker man? hehehe | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-17 23:06 | |
![]() | trashone 2009-03-17 22:44: “hur tänker man? hehehe” Djup fråga det där, men "hehehe" efteråt avslöjar att du kanske inte menade den så djupt som jag tolkade den. ;) Jag tänker då konstigt. | |
| Minta | 2009-03-18 10:28 | |
![]() | De döva har väl ett språk?! | |
| Minta | 2009-03-18 10:31 | |
![]() | Påverkar språket tanken eller tanken språket? | |
| pennyjenny | 2009-03-18 10:32 | |
![]() | Alla har vi väl ett språk, det ser bara olika ut hos olika människor. | |
| vulcan | 2009-03-18 10:39 | |
![]() | Jag tror inte att det är meningsfullt eller ens möjligt att separera ut tänkande och språk från varandra när det gäller den mänskliga hjärnan. Språket är en så intim del av våra mentala processer och vår varseblivning att det finns där hela tiden på olika vis, även när det gäller tankar som kanske domineras mer av andra element. När en krukmakare funderar över nästa kruka hon ska dreja är det troligt att hennes tänkande är mer uppbyggt kring bilder och motoriska processer. Men sannolikt smyger tänkande i ord in sig ändå på olika ställen. Det är en intressant fråga hur mycket man egentligen "tänker i ord" i såna situationer. Så fort man funderar över det har man egentligen förstört förutsättningarna för observation eftersom själva funderingen aktiverar "språkmodulen" i hjärnan. Det blir litegrann som när man börjar tänka över hur man egentligen går när man går istället för att låta tankarna vandra åt annat håll och bara låta rörelsen flyta av sig själv. Svaret på Mintas fråga tror jag hur tråkigt det än må låta är "Båda" | |
| SimonG81 - Ej medlem längre | 2009-03-18 11:01 | |
![]() | Svårare att tänka utan bilder! | |
| majspudding | 2009-03-18 11:08 | |
![]() | jag tror inte att man är beroende av vare sig bilder eller språk vid tanken. om man aldrig varit i kontakt med språk eller syn intryck måste man ju i vilket fall som helst kunna tänka. en sådan tanke formas nog på ett sätt vi inte kan förstå eftersom vi hela vårt liv präglats av syn intryck eller av språk på olika sätt. | |