Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 377

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2009-03-19 00:27
Antal inlägg: 4273

nasty,, det är för många svårt att hålla sig ifrån sött överhuvdtaget.
Det finns i så mycket produkter idag.
Men slutar man helt med det så rasar kilona.

Snoosy2009-03-19 00:28
Antal inlägg: 4273

upa,, man kan ju fråga sig varför du är så hård i alla lägen.

Caligatia2009-03-19 00:28
Antal inlägg: 2187

Vill fortfarande hemskt gärna ha någon form av hänvisning till en objektiv studie som visar att fett skulle vara dåligt.

Snoosy, jag är tyvärr slav under Coca Cola. Slutade förra sommaren och jävlar vad fort jag rasade - cola är min enda sockersynd.
Fett har jag däremot alltid fått i mig i överflöd. Pappas religion går ut på att man dyrkar smör och grädde typ.

Jag tror att ju mer man mixtrar med mat, desto värre blir den. Alltså är margarin något av det värsta som finns.
Samma mjölk av alla slag annan än röd, och helst skall det inte ens vara den, utan ohomogeniserad lantmjölk.

upa - Ej medlem längre2009-03-19 00:28
Antal inlägg: 2565

snoosy, fint att du gått vidare så här på äldre dar :)

Löken Weise2009-03-19 00:31
Antal inlägg: 241

snoosy:jag tyckte bara det kändes lite märkligt att säga att man
"vet svaret" på om mättat fett är skadligt eller ej, efter att enbart ha sig själv att gå efter.

Själv är jag av uppfattningen att en blandning är bäst, men har inte haft tillräckligt lång tid på mig för att bedöma på mig själv.

Caligatia2009-03-19 00:33

Löken, håller med om det. Men har inte sett skymten av en studie som skulle visa på motsatsen heller.

Om man alltså utgår från att man inte vet i endera läget - även om det råder starka meningar - och därefter följer kroppens nedbrytningsmönster logiskt, samtidigt som man utgår från egna erfarenheter så borde det väl inte vara särskilt dumt?

(platta gärna till mig med den där studien som sagt, jag har letat efter en)

upa - Ej medlem längre2009-03-19 00:33

snoosy, jag håller med om att det var lite hårt formulerat. Här kommer ett nytt försök.
Det finns förklaringar till varför du tillfälligt förbättrar dina värden med felaktig kost. Att fortsätta äta som du gör kommer vara ohälsosamt. (kram, hoppas du mår bättre när du börjar äta sunt)

kajix2009-03-19 00:33
Antal inlägg: 7767

Vilka är förklaringarna till att man förbättrar värden med felaktig kost?

Löken Weise2009-03-19 00:34

Caligatia skrev "Jag tror att ju mer man mixtrar med mat, desto värre blir den. Alltså är margarin något av det värsta som finns."

Ja det är absolut något konstigt med margarin och folk som frivilligt äter det. Däremot så kan man ju variera sig och använda oljor till matlagning ibland.

Caligatia2009-03-19 00:34

De förklaringarna vill jag också gärna se. :)

Och vad klassar DU som sunt upa? *nyfiken*

Caligatia2009-03-19 00:37

Smör vs olja: att steka i extra virgin olivolja är en dödssynd. Man förstör de bra ämnena i oljan, samtidigt som den goda smaken.
Jag steker i olja eller smör beroende på hur hett jag vill ha i pannan - och vad jag vill uppnå för resultat med min mat.

Olivolja njuter jag av på lantbröd med lite flingor salt, eller som dressing på en sallad med sällskap av lite citron och kryddor efter behag.

Löken Weise2009-03-19 00:44

Ja man vill inte steka i olivolja, det ska förövrigt vara skadligt (bildas giftiga ämnen vid stark upphettning) men rapsolja däremot funkar bra om man inte vill steka oxfilé, entrecote och liknande kött, då man förstås måste ha smör.

Svårt med det där med källor, det är inte det lättaste att hitta det man letar efter bland vetenskapliga artiklar. Men brukar inte en av argumenten mot för höga halter av fett (och mättat fett i synnerhet) vara att det leder till åderförkalkning, med efterföljande hjärt- och kärlproblem?

Caligatia2009-03-19 00:51

Jo den biten kan jag möjligen köpa, även om jag själv inte riktigt förstår hur det hänger ihop. Frågan är bara vilka intag som skall räknas som överdrivna. Har blivit väldigt intresserad av ämnet, och är mycket besviken på att något som är "allmänt känt" (huvudargument rätt ofta vid diskussioner) faktiskt inte går att finna svart på vitt. Jag har sökt både i vetenskapliga tidsskrifter, på nätet, och i diverse facklitteratur. Nada.

Överhuvudtaget verkar det som man får använda sitt sunda förnuft för att bedöma vad som är ett lagom intag och vad som inte är det.
(Att steka sina köttbitar i smör borde vara tillåtet. Likaså att göra en gräddsås - man behöver ju inte låta maten på tallriken bada i sås.
Att däremot basera sin milkshake på ister är nog ingen helt genomtänkt idé...)

upa - Ej medlem längre2009-03-19 00:57

Nyttig kost enligt vad jag tror är långsamma kolhydrater i inte alltför stor mängd. Den mängden ska anpassas efter hur mycket energi man behöver. Omättade och fleromättade fetter i huvudsak. Proteiner, helst från källor där man slipper det mättade fettet. Naturligtvis rikligt med grönsaker och frukt. Det är inga egentliga konstigheter, helt vanliga kostrekommendationer som man vet att man mår bra av. Jag tror definitivt vi ska äta betydligt mindre portioner och gärna oftare. Jag tror att kroppen fungerar som bäst och mår bra av att ligga på gränsen som vad den uppfattar som svält. Man ska inte svälta sig, men den ska aldrig få ett överflöd.

Caligatia2009-03-19 00:57

En annan sak med fett om man tittar ur strikt viktsynpunkt - det mättar. Således minskar man sitt totala intag. *Sjunger "Jag tror, jag tror på grä-häddsås...*

Caligatia2009-03-19 01:01

Håller med dig om balanserad-kost-tanken upa, även om jag för min mages skull försöker undvika de flesta långsamma kolhydrater i mer än pytteliten dos (min mage får fnatt annars), och använder både mättade och omättade fetter och givetvis protein. Och så grönsaker.

Löken Weise2009-03-19 01:14

Hittade i alla fall en vetenskaplig artikel som styrker sambandet mellan mättat fett och hjärtsjukdomar:

"The Evidence for Dietary Prevention and Treatment of Cardiovascular Disease" LINDA VAN HORN et al ur Journal of the American Dietetic AssociationVolume 108, Issue 2, February 2008, Page 288

Där står bland annat:
"Population studies provide evidence of associations between
diets high in SFA (saturated fatty acids) and increased total cholesterol
(TC) and LDL cholesterol levels, as well as increased risk
of both CHD (Coronary Hart Discease) and CVD (Cardiovascular Discease)."

Å andra sidan är det väldigt skadligt att få i sig för lite mättat fett och kolesterol också, fast den risken är oftast försvinnande liten om man inte är vegan...

Lagom är väl som alltid bäst.

frvib2009-03-19 07:30
Antal inlägg: 431

Studier som pekar på att mättat fett i stora mängder är skadligt:

www.slv.se/templates...ag e=SV#för

kajix2009-03-19 08:24
Antal inlägg: 7767

Studier som pekar emot att mättat fett i stora mängder är skadligt:

www.slv.se/templates...ge =SV#emot

kissed - Ej medlem längre2009-03-19 08:32
Antal inlägg: 3037

Jag tycker man lurar sig själv genom att bara kolla på vågen och grunda sina studier på det om att mättat fett skulle vara ofarligt.

Skulle vara intressant att se insidan av kroppen och då i synnerhet blodådrorna hos en person som äter mycket mättat fett.
Som sagt man tror vad man vill och bara framtiden kan utvisa hur det ligger till.
Jag fortsätter i alla fall att hålla mej ifrån mättat fett så långt det går.

www.suntliv.nu/AFATe...sp x?id=955

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?