Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| grinolle1 | 2009-03-20 02:07 | |
![]() | Håller med dudeniro när det gäller vem som anses vara offer. Ingen funderar något på att det också finns manliga prostituerade... i relativt stor utsträckning. | |
| katten65 - Ej medlem längre | 2009-03-20 02:08 | |
![]() | är vi inte alla det lite till mans eller ....... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-20 02:12 | |
![]() | Det VAR väl så att det fanns många missbrukande gatuprostituerade åtminstone i Stockholm tidigare på malmskillnadsgatan. Det var det stråk som både polis och socialtjänst kunde åka till då och då och kolla läget så att säga. Alltså, de finansierade sitt missbruk med prostiution. Tjack-horor alltså. Dessa försvann spårlöst efter nya lagstiftningen. Frågan är varför... jag tror inte det var för att de plötsligt gick till socialtjänsten och fick hjälp. Jag tror att de antingen raggar kunder på mörkare gator, och många har kanske gett upp som en följd från halickar som skrämt bort dem eftersom de genom sin oprofessionalitet (läs icke riskmedveten narkomanstil) skrämmer bort kunder som vill köpa deras "import-tjejer". Går loss lite här... vad gör man inte för att katten skall få gåshud... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-20 02:32 | |
![]() | okej. så min teori är att efter lagstiftningen så har prostitutionen i sverige mer och mer tagits över av "professionella" som både "tar hand om" de prostituerade samt garanterar skydd från lagens insyn för sina "kunder". Det har antagligen skett en explosion av internetadministrerad prostituion så att säga, samt att "affärer" hanteras på andra ställen än på gatan. Jag kan mycket väl tänka mig att "internationella" affärsrörelser ser till att kvinnor som är lite mindre emanciperade kvinnor (kanske kvinnor från fattigare områden i forna öst europa?) serveras de hågade svenska män som är vill köpa sex. Businessen hålls från borta från insyn och kvinnorna hålls under extrem koll för att de inte skall avslöja det faktum att deras lagliga prostitution enbart är möjligt om de inte är oprofessionella och ser till att klienterna riskerar att åka dit. Det som skulle leda till ökad jämställdhet leder alltså till ökat förtryck av de kvinnor som arbetar som prostituterade. Men, det fina i kråksången för politikerna är att skiten inte syns!!! Gatuprostitutionen och tjackhororna är borta. Istället är det en dold verksamhet där jag misstänker att många är tjejer som t.ex. kommer från estland kanske och vars pass är i säkert förvar hos deras "beskyddare". Till råga på allt, så har åklagare i prostitutionshärvor försökt få dessa kvinnor utvisade ur sverige! Det är klart, det där med jämlikhet och att hjälpa de prostituerade kvinnorna gäller antagligen främst svenska kvinnor. Utvisa hororna tillbaka dit de kom ifrån, rakt tillbaka i den skit varur de togs och skickades till sverige!? Hyckleri. Fast jag spekulerar ganska friskt. Vi får väl se om de vågar sätta en riktigt slipad utvärderare på detta när lagen skall utvärderas nästa år! | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-20 02:34 | |
![]() | dude, jag tror du har helt rätt. Prostitutionen är helt annat än Amsterdam-varianten idag. Den mesta prostitutionen torde vara organiserad. Alltså att försäljningen sker genom kommunikationsmedel som internet. Alltså typ kontaktannonser där det inte nödvändigtvis nämns något om pengar då detta vore väldigt indiskret utan kunderna i själva verket blir bekanta med villkoren efter ett första samtal på telefon. Fast även om man inte haft nya lagstiftningen så tror jag inte att denna varianten skulle försvinna då både kunden och säljaren kan vara väldigt diskret och inte behöver visa sig mitt ute på en gata för att klara av affären. Lagstiftningen är helt okej tycker jag. Det som behövs är bättre koll på köpare och säljare. Själv tycker jag gott att snuten kunde få lite ökade befogenheter vad gäller buggning och sånt, men det ska man väl inte tala högt om. Huvudsaken är väl hur som helst en bra polisbudget och tillräckliga resurser så skulle man nog kunna hejda även prostitution. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-20 02:35 | |
![]() | "kvinnorna är livegna", för att citera stockholmspolisen wwwc.aftonbladet.se/...sl av2.html | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-20 02:38 | |
![]() | viktor, det står väl knappast i proportion till brottets allvarlighet om polisen skulle bugga och ha sig för att komma åt sexköpare?! Som jag ser det så har lagstiftaren bidragit till (kanske hade det skett ändå) att göra prostituion i sverige luckrativt för "professionella" som vet hur man håller de prostituerade på mattan och skapar ett "tryggt" köp för sina kunder. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-20 02:53 | |
![]() | dude, visst borde inte sexköpare ha högsta prio men det är absolut viktigt att även köpare nås av lagens långa arm. Men visst är det så att det finns ett kryphål i lagen som politiker och polis känner till. För politikernas del så är väl lagstiftningen tacksam för precis som du sa så ligger prostitutionen som verksamhet längre från rampljuset nu därför kanske det inte finns så mycket motivation hos vissa politiker. Men för polisens del så ligger verksamheten i allmänna klubbar och även svartklubbar. Mer resurser skulle nog kunna vara en lösning. Mer civilspan, motivera fram anonyma tips och så vidare. Kan inte se att lagen gör det svårare för polisen att agera. Men ärligt talat så känner jag inte till lagstiftningen i sig i detalj och den kan säkert behöva skrivas om. Bara en sån sak som "1,5 års fängelse för grovt koppleri" är ju rena skämtet. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-20 03:04 | |
![]() | Det blir ju svårare för polisen i och med att verksamheten är dold. Det skulle den iofs vara om båda parter (köpare och säljare) begick brott. Det är väl det som är nackdelen med att ha prostitution olagligt, det innebär att man inte kan ha mycket insyn i verksamheten. Jag tror inte på den "lyckliga horan" generellt sett, men nog tror jag att kvinnliga prostituerade i Amersterdam där staden arbetat för att licensiera bordeller med krav på att prostituerade har anställningskontrakt som tydliggör att de inte behöver utföra sexuella tjänster om de inte vill, att de får bestämma hur de vill klä sig själva, som reglerar deras arbetstider och ser till att de får behålla pengarna de tjänar. Det är harm reduction, och jag vet inte vad jag skall tycka. Det är beklämmande, samtidigt så tycker feministen inom mig att den svenska modellen innebär att de kvinnor som faktiskt "är fast" tillåts "försvinna" under jorden och arbeta med slavkontrakt. I Amsterdam har staden "uppsökande team" som besöker prostituerade. I sverige blir problemet att de prostituerade hur mycket de än skulle vilja myndighetskontakt samtidigt måste skydda sina kunder. Om soc skulle dyka upp så har de anmälningsplikt vid brott, vilket skulle i princip innebära att den prostituerade anses ha satt dit sin egen kund. Det blir knas hur man än vrider och vänder på det tycker jag. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-20 03:11 | |
![]() | det som skall sägas i all ärlighet, om det nu är så att gatuprostitutionen har upphört i sverige, är att det ur brottslighetssynpunkt är oerhört positivt. All forskning visar på att det är den mest farliga prostituionen, i bemärkelsen utsatthet för den prostituterade. (Forskningen är dock begränsad till kulturer där man jämför lagliga bordeller/eskorttjejer med gatuprostitution, t.ex. USA) | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-20 03:31 | |
![]() | Mjo, det är inget lätthanterat ämne vilket kanske kan förklara att lagstiftningen lett till något annat än man kanske tänkte sig från början. Amsterdam-modellen ser ju väldigt praktisk och resonlig ut i teorin men jag tror ju inte heller på den "lyckliga horan" som du nämnde. Jag tror att även i Amsterdam så överväger människor att jobba inom branschen just för pengarna, även om de egentligen hade föredragit att inte sälja sin kropp. Könshandeln som tjockpetter hänvisade till tidigare överensstämmer i alla fall bitvis med min tro om prostitution. "Prostitutionskontakterna innebär sexuell utlevelse utan relation, närhet eller krav, i motsats till genuina mänskliga kontakter." Utdrag ur Könshandlingen. Jag tror att det skadar människor psykiskt fast ändå så överväger de att göra det för pengarna liksom en missbrukare överväger sitt intag av narkotika och kanske en mycket farlig och hälsovådlig tillvaro just för kicken. Så jag tycker det är bra att prostitution är olagligt. Men givetvis medför det dessa nackdelar. Och visst är det svårt för polisen att nå denna verksamhet. Men jag tror inte det är omöjligt. Jag tror att det krävs att man kartlägger verksamheten och satsar på att få mer vetskap om dess struktur, samt lägger mer resurser på området. Det är inte omöjligt! Nä nu blev det nog dags att sova för min del. Men som ni säger i Amerikat, dude. To be continued... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-20 03:37 | |
![]() | Jag tycker som sagt om det skall vara olagligt, är det mer logiskt då att ha det vara olagligt för båda parter. Det måste ju vara lite snöpet för prostituerade kvinnor att få höra att lagstiftningen är "på deras sida", men att de får inte göra avdrag t.ex. när de skattar eftersom lagstiftaren inte vill att man skall tolka att det är lagligt att sälja tjänster som att det är ett ok jobb. Det blir bara knas., tycker jag. Det krävs nästan att man är en intellektuell universitetsfeminist för att förstå exakt hur lagstiftaren (läs socialdemokraternas kvinnoförbund) tänkt sig. Signalen till de prostituerade tycker jag är konstig. Jag är villig att ändra mig om regeringen presenterar en seriös handlingsplan för hur man skall hjälpa kvinnor i prostitution, den aspekt av lagstiftningen som man tyckts ha glömt bort (att kvinnor skulle få hjälp). | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-20 03:39 | |
![]() | God natt viktor! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-20 03:42 | |
![]() | Disclaimer för alla morgonläsare av tråden (när jag sover på grund av tidsskillnaden): jag skriver nästan uteslutande om prostituerade som kvinnor av den anledningen att lagstiftningen i princip enbart beaktade kvinnliga prostituerade som offer. Det förekommer naturligtvis andra former av prostitution än manliga köpare och kvinnliga säljare, men dessa var inte de man fokuserade på när lagstiftningen kom till. | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-03-20 03:53 | |
![]() | Tur man är USKA/MSK, men ibland har man tänkt tanken att ta lackväskan och lackskorna och ge sig ut. Förlåt att jag tränger mig på, men jag utgår nu ;) | |
| TPP | 2009-03-20 04:24 | |
![]() | Ja varför inte? Det är ju världens äldsta yrke ända sen romartiden då det blev populärt. Håller med föregående talare, fast ordvalet är "Qvinnan sitter på en guldgruva för en Man"...... Så låt det legaliseras det kommer ju ändå alltid att finnas! | |
| Miss_jk | 2009-03-20 06:52 | |
![]() | "Så låt det legaliseras det kommer ju ändå alltid att finnas!" Usch, tänk om alla tänkte så... *Ryser* | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2009-03-20 08:33 | |
![]() | Jag tror på att legalisera prostitutionen samtidigt som man ska aktivt jobba för att få bort den. För att förtydliga mig. Jag tycker det är vansinnigt att två vuxna människor inte får bestämma över sina egna kroppar och kunna göra det valet att ha sex mot betalning om dom så önskar. Fattar inte varför staten ska ha en åsikt om det öht. Men det bottnar ju helt otvivelaktig i en grundsyn sprungen ur den viktorianska synen på sex, där sex är något "fult". För om man lägger bort den biten, vad är det då för skillnad på att utföra massage mot betalning och sex mot betalning? MEN... Sen vet jag ju att många dras in i prostitution mer eller mindre mot sin vilja, även om jag anser att man iof alltid har en fri vilja. Man ser ju inte alls på samma sätt när folk dras in i kriminalitet tex, vilket i sig kan vara lite intressant. Vad det iaf handlar om är ju att stat/kommun bör aktivt i ett legaliserat läge driva kampanjer som möjliggör det för dom som mår dåligt av prostitution att komma ifrån det. Det är min syn på det hela. | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-03-20 08:40 | |
![]() | Jag tror att vi i Sverige får en ganska vinklad bild som gör att vi tror att prostitution alltid måste se ut på ett specifikt sätt. I Tyskland är inställningen en annan: www.youtube.com/watc...3g JFtXjysY | |
| bbecker - Ej medlem längre | 2009-03-20 08:43 | |
![]() | Viktor är så smart | |