Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 213

Forumkategorier

Användare Inlägg  
katta_strof2009-03-22 02:38
Antal inlägg: 39

såklart vi gör ;)

hw65igen2009-03-22 02:40

Hur som helst, det är där jag hittar min musik,,,,

le-lou2009-03-22 02:56
Antal inlägg: 17500

nämen winnerbäcks husgud är lundell och det hörs. låter kopia. Men han är inte dålig den gode lars, bara att lundell är bättre.
Thåström är alltid bra dock.

hw65igen2009-03-22 06:24

ok..

hw65igen2009-03-22 06:57

Jag har lite svår för den mer pretantiösa lundell (och han har snott låtar och skivnamn från amerikanska författare, som kerouak). Hur som oavsett dom intertextuella referensena är han otvetydligt bättre musiker än författare, den gode Lundell.

hw65igen2009-03-22 07:07

Det roliga med dokumentären var väl att vi fick se en bit av snubben. Han är ju inte direkt media kåt... Förlåt om tråden svajade lite... Tebax till ämnet

hw65igen2009-03-22 07:14

Kan dock inte låta bli att retas med Lundell fans... Jack... Var det ngn som såg filmen. Jack Kerouak var för övrigt en stor inspirationskälla till liundell. Gjorde han inte en skiva som hette riffraff? Samma titel som Lawrence Ferlinggettis diktsamling. Ulf Lundell Är en kopia av sina idoler och det är vi alla...

PowerYoga2009-03-22 07:53
Antal inlägg: 713

Håller med föregående talare och visst hette en av hans album Riffraff. Han koppar för övrigt en annan förebild performance mässigt, nämligen den fantastiske Bob Dylan som också är en husgud för Lundell. Mao, så originell är inte Lundell heller, så Winnerbäck har inget att skämmas över och jag tycker för övrigt inte han är en kopia av Lundell...men bra är han.

le-lou2009-03-22 11:26

hehe ja lundell är en snattare av hög rang.
Han i sin tur försöker vara nån del dylan och nån del springsteen. Vete tusan om han lyckas.
Och visst är han pretantiös så det skriker om det hehe..en del texter blir lite för mycket och skrattet ligger är nära till hands då och då.
Däremot - se lundell live. De där fåniga stora orden blir plötsligt på riktigt och man köper honom. Rakt av :)
Jag har flängt runt på många konserter, och lundells är inte perfekta någonstans men shit vad bra han är live. Hans låtar är som gjorda för en varm sommarkväll.
Winnerbäck känns lite stel och tråkig jämfört med lundell (har sett de båda live).

le-lou2009-03-22 11:27

nu ska jag inte hacka på winnerbäck och kapa tråden dock.
Bägge är helt ok.

hw65igen2009-03-22 11:30

OK, Ska försöka övervinna mina fördomar mut lundell, men det känns också som risky business... Var det inte han som efter en fylla myntade uttrycket " Även en missad spelning är en spelning". Men det är iofs en sjuk bra ursäkt. Respekt!

kissed - Ej medlem längre2009-03-22 11:31
Antal inlägg: 3037

Jag älskar Winnerbäck och har hans filmer och skivor i min favvosamling.
Kastar på skivorna med jämna mellanrum till kaninens förtret.
Men åt andra sidan så får jag stå ut med hans musik ibland:-)

Men att jämföra Winnerbäck med Lundell är retligt. Tycker inte Lundell når upp till Winnerbäcks storhet:-)

hw65igen2009-03-22 11:35

Det roliga var att det var ett par år sedan jag lyssnade på Winnerbäck, och jag blev glad av det jag hörde igår... Men roligast av allt är ju när man får en ny förälskelse... så kom gärna med förslag (vi skippar ulf lundell, men tack ändå) Ron Sexsmith gillar jag, vad gillar du? (Snälla forumvärdad, stäng ingte tråden och kicka mig nu för att vi har fel musiksmak). Kom med förslag, gör mig överraskad, förvånad och glad...

hw65igen2009-03-22 11:43

Ja, skicka gärna en spotify playlist om du har möjlighet... (ja, jag vet att det finns en sådan tråd) men jag blir alltid glad när jag hittar ny musik jag kan ta till mig...

Maradona19862009-03-22 12:09
Antal inlägg: 1801

Lite off topic, men Lundells skiva heter inte Riffraff. Den heter Ripp Rapp och innehåller Rom i Regnet - en av hans bästa låtar.

Förstår inte riktigt varför man måste jämföra Lundell och Winnerbäck. Visst finns det likheter men nog är väl Winnerbäck mer tillgängligt och lättsmält medan Lundell är klart rockigare. I vilket fall som helst så är det två av Sveriges absolut främsta musikpoeter. Gillar ni dem ska ni också lyssna på Toni Holgersson. Fantastisk!

mjukispuffe - Ej medlem längre2009-03-22 14:17
Antal inlägg: 100

Är det positivt eller negativt att vara lättsmält? På vilket sätt är Lundell otillgängligare? Han om någon har likt Kerouac strävat efter att damma bort litteratursnobbismspråket i sitt författande, och inte kan jag tycka att han sjunger svåra texter heller. Eller är det faktumet att texterna berör som gör de otillgängliga? Vill vi bara ha Alcazar och dansband?

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-03-22 14:19
Antal inlägg: 2032

Texterna berör min kräkreflex

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-22 14:22
Antal inlägg: 7605

Hehe, jag mår lite lätt illa av Winnerbäck också, faktiskt. Dissade honom på Gatufesten och gick på Hammerfall istället :)

Maja G2009-03-22 14:29
Antal inlägg: 10730

Visst gör både Winnerbäck och Lundell bra musik. Lundell har jag lyssnat till på några konserter i min ungdom, och Winnerbäck har jag inte lyssnat på riktigt mycket måste jag väl erkänna...
Det är väl låtarna som spelas mycket på radio som jag vet om, och speciellt den med MissLi ( heter hon så?:) som jag vet om..

Winnerbäck faller väl de lite yngre på smaken. Min son och hans flickvän spelar ständigt hans låtar...

mjukispuffe - Ej medlem längre2009-03-22 14:53
Antal inlägg: 100

Vad intressant det är med människor som talar om vad de hatar, spyr av osv.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?