Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 285 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| katten65 - Ej medlem längre | 2009-03-22 22:09 | |
![]() | vilka betalar era resor från sverige till bryssel. osv | |
| katten65 - Ej medlem längre | 2009-03-22 22:09 | |
![]() | för ni åker ju till eu parlamentet i bryssel | |
| katten65 - Ej medlem längre | 2009-03-22 22:10 | |
![]() | ja tror inte det är reinfelt själv precis ... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-22 22:14 | |
![]() | Men om allt är politik så är det ändå inte alla som ägnar sig åt det som får vara med och dela på kakan. Sverige kan inte försvara sig självt militärt vid ett anfall från främmande makt men det finns enskillda personer som hämtar ut astronomiska summor i pesion och bonusar. Summor som den vanlige svensken knappt kan räkna till och skulle den försöka så skulle den få hålla på till sin egen pension, det är skruvat. Det finns människor i vårat land som inte har tak över huvudet och en säng att sova i och så finns det sossar som hämtar ut miljonbonusar, är det lojalitet det? Att en moderat eller annan kapitalist gör det kan jag förstå, de hymlar i alla fall inte med att de värderar människor olika och anser att mycket ska ha mer. Det är en annan diskussion men de är i alla fall ärliga. | |
| Bitte - Administratör | 2009-03-22 22:17 | |
![]() | Men vilka sossar kvitterar ut mljoner,, ?? Det du har läst handlar om att Wanja Lundby/wedin som sitter i AMF´s styrlese har varit med om att fatta ett beslut .. och hon är LO´s ordförande Men om man använder politiker på det sättet du gjjorde så, inbegriper det alla,, politiker, på alla nivåer,, Bitte | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-22 22:24 | |
![]() | Nej Bitte det är inte så jag har skrivit det. Visst du kan förstå det så om du vill känna dig personligen träffad men du borde förstå att det är specifika sossar i partitoppen som jag syftar på. Man läser som man har lust att förstå, du väljer men jag tar inget ansvar för det. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-03-22 22:34 | |
![]() | Det skulle va intressant och se hur Göran Persson har finansierat sin lilla herrgård. | |
| Keiward | 2009-03-22 22:37 | |
![]() | Jag anser att den senaste tidens enorma drev mot dessa enskilda individer har förstorats till absurdum och satts ur sitt perspektiv. Att exempelvis jämföra med amer toppdirektörer där man verkligen kan snacka om överbetalda girigbukar. Det går t ex inte att jämföra AIG-ledningens bonus på 325 miljoner som dessutom kommer direkt från statens kapitaltillskott. Mot Falkengren i SEB som alltså "höjde" lönen med 1,5M (totallönen sänktes). Visst håller jag med om att vissa direktörers löner kan ifrågasättas men vi måste ändå komma ihåg att rörlig lön i grund och botten är bra. Istället för att ha en fast lön på låt säga 10M kan alt vara att ha en fast lön på 8M men en rörlig del som kan variera mellan 0-4. Detta är ett viktigt verktyg från ägarens sida att ha kontroll på agenten som ska agera i ägarnas intresse. Jag säger inte jag står bakom alla bonusar som faller ut i dessa kristider utan snarare att ett system utan bonus är ineffektivt. Dagens VD:ar har stort inflytande på bolagets resultat. Ta Ericsson som exempel som gjorde en vinst på 26 miljarder. En årslön på 13m motsvarar alltså en halv promille. Det kan anses vara värt att investera en halv promille på individen som leder hela skutan när efterfrågan helt plötsligt kan sjunka 60% (SAAB). | |
| Keiward | 2009-03-22 22:40 | |
![]() | Frågan handlar snarare om vad bonusen ska knytas till. Lämpligast t ex så att inte bonusar faller ut i lågkonkunkturer när tiderna é kärva. | |
| Nemi | 2009-03-22 22:47 | |
![]() | Keiward: Tråden handlar om politiker som tar ut stora bonusar och löner, inte vd:ar i privata företag. | |
| Keiward | 2009-03-22 22:50 | |
![]() | Förvisso sant, men kritiken är väl mot politiker som sitter i företagens styrelser och godkänner dessa bonusar. Därmed känns det väl relevant att även diskutera bonusens vara eller icke vara. | |
| Nemi | 2009-03-22 22:53 | |
![]() | Ok. Du har nog rätt i det, jag tänkte bara att det inte skulle bli två olika diskussioner men de hör nog ihop i vissa fall, precis som du nämnde. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-03-22 22:54 | |
![]() | Kul att se dig,Nemi! | |
| hw65igen | 2009-03-22 23:37 | |
![]() | Hur drar man politiker över en kant Bitte? Jobbar du med utbildningsfrågor? | |
| hw65igen | 2009-03-22 23:44 | |
![]() | Då är du överbetald... | |
| Zapatista | 2009-03-22 23:56 | |
![]() | Politiker är parasiter och bör utrotas omedelbart. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-03-23 02:05 | |
![]() | Zapatista, om jag har för mig rätt så är du en vänstervriden aktivist som värnar om humanistiska värderingar, hoppas du då inser att kalla politiker för parasiter är dehumanisering. Dumt och falla på eget grepp tänkte jag. | |
| remvanrijn | 2009-03-23 03:00 | |
![]() | Politiker är en drös folk som man snart kan vara utan. Dagens utlåtande av Illmar Rep (s) Malmö, som sitter med i styrelsen för en AP fond och röstade för en fet bonus till ledningen trots att fonden gick rejält back 2008. Motivering; det borde vara bättre att ha låga fasta lönekostnader och en högre rörlig del. På frågan om han visste vilka fasta löner de hade svarade han att han inte visste det, ( 100_130tusen/mån enligt reportern) Då svarade han att han INTE VAR INSATT I VAD SOM ÄR NORMALA LÖNER I DENNA BRANSCH.....Va..?? där sitter han som fet avlönad styrelseledamot och bestämmer om hur skattebetalarnas pengar skall spenderas UTAN att vara insatt .. Man tar sig för pannan. Nu gör riksdagsledamöter och statsråden en NOBEL GEST och vill avstå från sin lönehöjning på 20 %.. Vem i hela friden får en 20%tig lönehöjning? ( även om detta skulle avse över mer än 1 år) Nu bestämmer de inte själv över storleken av den, det gör en statsrådslönenämnd, men hur OBEROENDE är den? Där sitter väl bara gamla politikervänner som har fått sitt jobb( och ersättningen som följer) av just riksdagen eller regeringen... Kan knappast tänka att de skulle vara illojala eller att de är objektiva i sin lönesättning mot dem som gav dem födkroken..! Läste faktiskt ett väldigt klokt inlägg av Nobody: ge dem etn lönehöjning av vad svenska arbetar får! | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-03-23 03:13 | |
![]() | "Läste faktiskt ett väldigt klokt inlägg av Nobody: ge dem etn lönehöjning av vad svenska arbetar får!" Så man skulle alltså inte använda sig utav utbildade personer för att sköta förhandlingar mellan fack och arbetsgivare? Då dom har lite för hög lön. Och om medelinkomsten i Sverige sjunker drastiskt så ska vi låta ven förhandla fram nya avtal, Stoffe kanske? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-03-23 03:14 | |
![]() | *vem* såklart inte ven, men det kanske skulle passa Stoffe bättre. | |