Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 211

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kissed - Ej medlem längre2009-03-23 23:30
Antal inlägg: 3037

Taskig syn katten på människor som verkligen behöver uppbära socialbidrag.

vulcan2009-03-23 23:31
Antal inlägg: 7666

Nej för du har redan sjunkit betydligt lägre.

katten65 - Ej medlem längre2009-03-23 23:33
Antal inlägg: 1231

va för ja inte vill gå till socialen
skärp er
ge mej en anledning för att ja ska gå dit kissed, vulcan

Linn79 - Ej medlem längre2009-03-23 23:33
Antal inlägg: 4279

Med hårdare krav för sjukskrivning och försämrade villkor för a-kassa är jag inte alls förvånad.

Cement - Ej medlem längre2009-03-23 23:34
Antal inlägg: 710

Det existensminimun man får är verkligen ett minimun. En gång fick jag leva utan bidrag i hela tre månader. Detta efter att jag sa upp mig från ett jobb som jag just då, inte klarade av.
Jag såg bara två utvägar - att stanna hemma eller hoppa ner från det tak som jag utförde arbetet på. Jag valde det första alternativet.
Innan den anställningen fick jag pengar från alfa-kassan, vilket jag naturligtvis inte kunde fortsätta få efter att jag sagt upp mig utan några uppenbart motiverade skäl.
Något annat jobb kunde jag inte hitta just då och jag hade inga pengar så jag gick till socialen men dom ville inte heller ge mig några pengar pga min omotiverade uppsägning. Dom tog då beslutet att jag skulle nekas pengar i tre månader framåt som straff.
Det ledde till att jag lånade pengar av min mor som jag fortfarande inte har kunnat betala igen pengarna till, och det har jag ju naturligtvis dåligt samvete över - tur dock att någon jag kände hade pengar och var villig att hjälpa mig, annars hade jag kanske gjort något kriminellt :)
En annan gång, då jag hade lyckats bli försörjd av socialen fick jag dessvärre reducerad normbelopp en månad som straff för att jag missat att söka ett jobb. Från existensminimun, som då låg på ca 3300, fick jag i stället ca 2000.
Jag vet inte varför jag delar med mig av det här, men jag antar att jag tycker att socialen ibland inte verkar kunna sätta sig in i människors liv riktigt, vilket jag tycker att dom borde kunna betydligt bättre än dom gör. Man tycker ju att deras människosyn borde vara uppbyggd på nyanserad kunskap om hur människor kan ha det i olika perioder i sina liv.

katten65 - Ej medlem längre2009-03-23 23:34

var människa får väl välja själv vad ja vet ...

katten65 - Ej medlem längre2009-03-23 23:36

ja sa jag inte andra ja skiter väl var andra går eller inte går

pennyjenny2009-03-23 23:37
Antal inlägg: 528

Det handlar inte om att sjunka "så lågt", katten. Det kan vara ens enda chans till pengar, därför att det verkligen inte funkar på annat sätt. Tro mig, det är inte roligt att höra att ens enda chans att få pengar är att gå till soc. Men det är verkligheten för många. Allt för många.

Cement - Ej medlem längre2009-03-23 23:37
Antal inlägg: 710

Den kommun jag lever i blev tvungen att ta ett lån på 20(tror jag minns rätt) miljoner så att dom kunde betala ut lönerna.
Dom investerade i nån jävla boll som kostade väldigt många tusen kronor som nu står bredvid det nya shoppingcentrumet, som dom tänkt, ska locka folk att slösa sina pengar i just den här kommunen, i stället för grannkommunerna, för det är hårda bud, det gäller att hänga med i utvecklingen, och kokurrera ut motståndarna, livet är en kamp.
Är det inte ohållbart med den här tävlingsinstinkten egentligen ? Är det det enda sättet ?
Jag vet inte, jag tycker det är galet så som vi håller på och konkurrerar om allt, både på individnivå och politiskt på alla nivåer.
Jag tycker vi behöver en fundamental förändring.

katten65 - Ej medlem längre2009-03-23 23:38

ja förstår men ja har en egen vilja att göra vad ja vill eller

vulcan2009-03-23 23:41
Antal inlägg: 7666

grabben, jag har jobbat både på socialen och kronofogden. Jag har träffat massvis med människor som aldrig för sitt liv trodde att de nånsin skulle hamna i den situationen. Och så gjorde de det ändå. Det stämmer till en viss ödmjukhet inför saken. Vad du har för erfarenheter vet jag inte, än mindre om du har förmågan att dra några slutsatser från dem.

Möjligheten finns naturligtvis också att du är ett troll...

kissed - Ej medlem längre2009-03-23 23:41
Antal inlägg: 3037

Jag har aldrig behövt gå på socialen och det är jag givetvis glad för. Eftersom man mår bäst av att kunna försörja sig själv.
Men jag skulle aldrig skämmas eller tveka att be om hjälp om jag hamnar i det läget nån gång.
Och jag ser absolut inte ner på människor som tyvärr måste få sin försörjning därifrån.
Det är ett fantastiskt skyddsnät.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-03-23 23:42
Antal inlägg: 1788

Cement: När man är deprimerad (självmordbenägen) har man rätt att sjukskriva sig. Det låter lite drastiskt att säga upp sig från jobbet. Då får man inga pengar.

Socialen kanske borde kunna göra mer för att sätta sig in i människors liv ibland, som du skriver, men hur svårt är det att sätta sig in i reglementet? De två problem du tar upp tycks ju härstamma från att du inte följt några ganska enkla regler (sagt upp dig pga depression istället för sjukskrivit dig och missat vilka jobb som anvisats).

katten65 - Ej medlem längre2009-03-23 23:43

mycket kul vulcan

katten65 - Ej medlem längre2009-03-23 23:44

ja kan gärna vara ett troll för dej
vulcan

katten65 - Ej medlem längre2009-03-23 23:45

ohhh vad ja blev uppretad nu

Snoosy2009-03-23 23:47
Antal inlägg: 4273

Miss_JK,, du som är höger.
Förklara gärna vad du menar med, ''Förvånar mig inte ett dugg om det är så... Tyvärr.''

katten65 - Ej medlem längre2009-03-23 23:48

vulcan ska du inte föregå med gott exempel att kalla folk troll är väl påhopp vad ja kan se

Snoosy2009-03-23 23:50
Antal inlägg: 4273

Men katten. Får du hjälp från annat håll så behöver du ju inte gå dit.
Du menar väl så förmodar jag ?

Nemi2009-03-23 23:51
Antal inlägg: 5952

katten65: Låt bli att skriva nedlåtande kommentarer såsom "jag skulle aldrig sjunka så lågt". Dvs, du implicerade att socialbidragstagande är att "sjunka lågt".

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?