Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 3 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ALFASUD | 2009-03-24 17:28 | |
![]() | Det är intressant att sportfiskare anser att man inte skall plocka upp fisk, för att det är dåligt för beståndet (framförallt stora fiskar), medan folk som inte fiskar påstår att fiskar lider. Naturligtvis så har båda fel :) Själv så fiskar jag inte Gädda så ofta längre, men har gjort (9.85 kg är personligt rekord), men Gössäsongen börjar snart :D | |
| Mange0 | 2009-03-24 17:28 | |
![]() | Djurplågare? Det är fan så mkt mer djurplågeri att ha en Fågel i en bur, eller vilket djur som helst i bur. Jag tar upp fisken, släpper den tillbaka. Får den minsta skada tar jag upp den å ger till nån som vill ha. En fisk´s mun läker direkt. Skulle dom få en krok i sig så fräts den upp inom nån dag pga deras starka magsyra. | |
| Navi_ | 2009-03-24 17:30 | |
![]() | ok tack för info, kan ja vara lugn. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-24 17:31 | |
![]() | Kul mange att du sätter epitetet idiot på dig själv, för ja det finns idioter till allt! sportfiskare är det inom fisket. | |
| E_Cantona | 2009-03-24 17:31 | |
![]() | Fiska är roligt, avkopplande och ofta väldigt spännande:) Mange, testa och fiska i Vättern nån gång, i mina ögon Sveriges finaste fiskevatten:) | |
| ALFASUD | 2009-03-24 17:32 | |
![]() | Tja, man kan diskutera vem som sätter epitetet idiot på sig, när man inte inser skillnaden mellan att lämna ett skadeskjutet djur och släppa tillbaka en fisk. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-24 17:33 | |
![]() | Och vad hänvisar du det till alfa, mig personligen eller jägare i allmänhet? känner vi varandra eller? | |
| bullfest | 2009-03-24 17:35 | |
![]() | alfa...word | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-03-24 17:37 | |
![]() | alfa word | |
| ALFASUD | 2009-03-24 17:37 | |
![]() | Du verkar mest uttala dig väldigt konsekvent om saker som du inte verkar ha så stor koll på, no offense men det är lite magstarkt att jämföra en tillbakasläppt gädda (som förövrigt närapå verkar överleva vilken behandling utan större men som helst) med ett skadeskjutet rådjur, eller att en jägare skulle skjuta lite på villt och sedan inte ta hand om det. Skall jag vara helt ärlig så tror jag att rådjuret som du sedan äter lider mer. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-24 17:44 | |
![]() | Hmm en liten fråga bara alfa; du som sportfiskar vad använder du för hund till att spåra en fisk som har slitit av linan och därför sitter fast med ett drag i munnen och inte kan äta. Vi jägare är lagligt skyldiga till att inkalla en tränad eftersökshund till eftersök senast två timmar efter skadeskjutning. Det är som sagt lagstadgat men också ett moraliskt krav som alla jägare har på sig att kunna hantera. Hur gör ni med en skada som ovan beskriven, ser du till att finna rätt på den på alla sätt du kan finna möjliga eller låter du det hela bara bero och häktar på ett nytt drag och försöker få en ny fisk? Du ser väl förhoppningsvis det uppenbara här att jag som jägare både lagligt och personligen har en betydligt högre moral i mitt "jagande" än vad du har som sportfiskare. Så fimpa tugget om att vi jägare bara låter skadskjutet vilt vara, visst händer det att det inte går att få tag på ett skadat vilt men det konstaterandet sker först efter flera timmars intensivt sökande efter detsamma. | |
| annienilsson | 2009-03-24 17:48 | |
![]() | Jag har fiskat upp 31 gäddor under mitt femtonåriga liv. *stolt* hade som hobby att räkna det när jag var mindre. Nu har jag dock tröttnat och pappa får sitta själv och vänta på gammelgäddan.. | |
| bullfest | 2009-03-24 17:50 | |
![]() | du tar säkert ditt ansvar mycket väl... men nu slutar vi jämföra jakt med gäddor med munsår... | |
| Nunnelunan | 2009-03-24 17:51 | |
![]() | Jag tycker om att fiska. Jag vrider nacken på det jag får upp och tar med mig hem, om det är matfisk. I annat fall ger jag det till fåglar, katter eller annat. Syftet är således att få mat och avkoppling, inte att döda eller plåga. Vilket är syftet med att fästa en krok i ett djur (fisk) och sedan dra ut kroken och släppa den? Sport? Visst, men ta med hem och käka upp det då! Att en fisk inte skulle lida av att fastna på en krok, verkar uppbyggt utifrån samma ideer som att barn kunde opereras utan bedövning förr i världen. Jag kan heller inte se att det skulle vara något fel i att jaga, om man inte lämnar maten kvar ute i skogen? | |
| tuta | 2009-03-24 17:57 | |
![]() | huää, fiskar inte mer än i frysdisken. hela proseduren att eventuellt behöva peta i den slibbiga, ryckande, sprattlande levande fisken ger mej rysningar.. huuuva.. nejnej, ja överlåter de mer än gärna till dom bättre kunnande.. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-03-24 18:04 | |
![]() | bullfest, skyll inte jämförelsen på mig och förringa inte mitt ansvar som jag är skyldig att ta då jag jagar tack. Jag använde jakten som metafor för det plågeri av fiskar som sportfiskare pysslar med. Att medvetet dra upp en fisk för att sedan direkt släppa tillbaka den, ev. efter att ha tagit en bild tillsammans med den om den var stor, är ett enda stort djurplågeri! Ät det ni tar upp annars så kan ni stanna hemma. Själv ser jag fram emot att dra en röding eller öring i fjällen i sommar, men den kommer ögona böj åka i stekpannan och ätas med potatismos och majonäs. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-03-24 18:06 | |
![]() | Så vegeterianer kan inte vara sportfiskare? | |
| Måns_E | 2009-03-24 18:38 | |
![]() | Men Risotto, jag har aldrig påstått att jägarna vill skadeskjuta djur, varför tror du att spårhund är ett krav i det ena fallet, men det är fullt lagligt att "häkta på" en ny krok och låta det hela bero i det andra? Kan det ha att göra med att lidandet i det senare fallet faktiskt inte är lika stort? Eller att vi åtminstone inte har forskning som tyder på att så skulle vara så? Oavsett så är inte min mening att klanka ner på jägare, men jag tycker att din attityd i dina tidigaste inlägg är minst sagt tråkig och onyanserad, och dessutom så anser jag att du har fel. För övrigt så släpper jag bara tillbaka fisk som jag inte har någon nytta av, till exempel Braxen och gädda. Även enstaka småabborrar brukar få åka tillbaka igen, dessa fiskar är inget jag försöker fånga, utan det är snarare tråkiga bifångster. | |
| YamahaJet | 2009-03-24 18:46 | |
![]() | Faktum är att gäddan inte alls överlever vilken behandling som helst, redan när du tar i den och har bort dess kroppsslem så lämnar du den utan ett livsuppehållande medel. Än mindre överlever den mina harpunskott genom ryggraden, som för övrigt är ett mycket roligare sätt att fiska på Mange, gädda såväl som exempelvis plattfisk. | |
| Liisa-Pirjo | 2009-03-24 18:46 | |
![]() | Jag försöker hitta fiskeställen vid Persiska viken. Har hittat ett par ställen där jag lugnt står och metar....har fått upp konstiga fiskar som verkligen luktar fisk. Det är lite marigt att veta vad det är för sorts fisk och om den duger till att äta. Långa smala saker med en näbb. Jag ska ta med mina fiskegrejer hemifrån och pröva mina drag här. Det lustiga är att fiskarna här vrkar mycket mer försiktiga och "smarta". Dom plockar betet hur bra som helst utan att fastna på kroken. Agnar med räkor...det gillar dom. Liisa/Abu Dhabi | |