Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 738

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blue_moon2010-11-27 16:40
Antal inlägg: 9713

Vägarna!

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 16:40
Antal inlägg: 11661

Ingen ska kunna klaga på att jag skapar en tråd om något som redan finns i en tråd. Även om den är flera år gammal och alla som skrev i den inte är medlemmar längre ^^

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 16:43

Jag känner såhär att man kanske bör åka ut varannan timme och röja om det nu snöar så mycket. Men nää, det hinns inte. Hellre att folk kör av vägen än att betala för ordentlig skottning, mycket billigare!

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 16:44

+ salt och sand och hela baletten.

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 16:46

Eller att kärringarna ramlar och bryter lårbenen trots spikskor, skidstavar och hjälm.

nettan232010-11-27 16:48
Antal inlägg: 4086

Haha vilken bild jag fick i huvet...e det inte bättre för tanterna med hockeyutrustning med alla tillbehör

YamahaJet2010-11-27 16:50
Antal inlägg: 2239

Suck, lilla flicka. Om du ändå visste hur snöröjning fungerar och hur mycket kommunerna redan betalar för det...

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 16:51

Och det vet du eller? Jag känner en snöröjare så attee.. Du är väl nöjd så länge du kommer fram med din Honda

blue_moon2010-11-27 16:56
Antal inlägg: 9713

På Söderslätt och Österlen räcker det inte med snöröjning varannan timme. Ska man ta sig fram där när snön fyker som värst så måste man köra (några stycken i karavan) tätt efter plogbilen!

Voldemort782010-11-27 17:25
Antal inlägg: 346

Fråga bara skåningarna om vad de tyckte vintern 1978-1979 då de lamslogs av en rasande snöstorm! Den första vid nyår 1978 då det blåste ostlig orkan, 35 m/s ute på Hanö innan mätaren gick sönder... Samtidigt var det -48.9 i Hemavan i Lappland, köldrekord för december.... Nästa snöstorm drabbade Skåne i februari 1979 som var nästan lika jobbig...

krill_master - Ej medlem längre2010-11-27 18:14
Antal inlägg: 1576

så fort det kommer massa snö skriker media KAOS!! fattar inte det, varje höst är det snökaos, till våren är det epedemier och influensa, till sommaren är det fästingar och "här stannar värmeböljan"

vad är nytt och oförutsägbart med att vi har olika årstider?

det är bara snö, än sen.........

YamahaJet2010-11-27 18:26

"Och det vet du eller? Jag känner en snöröjare så attee.. Du är väl nöjd så länge du kommer fram med din Honda"

Ja, det vet jag, jag har arbetat med snöröjning. Och nej, jag har ingen Honda.

Förra vintern slukade Stockholm alla traktorer och hjullastare inom en radie om hundra kilometer för snöröjningen. Jag såg även bandlastare medverka i röjningen. Mellan 100-200 dumperlastbilar körde snön, ibland i treskift, från december till mars. Man fullkomligt dammsög Stockholm på arbetskraft vad avsåg röjning med spade på tak och framför entreer.

Med andra ord fanns det ingen kapacitet till ytterligare röjning än det som redan pågick. Och var befann du dig någonstans när det var som värst? Jo, du satt hemma i värmen och gnällde på internetforum att snöröjningen inte fungerar och att ditt CSN-bidrag borde höjas.

Tinna2010-11-27 18:28
Antal inlägg: 20250

Här i Skåne kör folk av vägarna så fort det kommer två, tre snöflingor. :P

Men nu har vi faktiskt upp emot en decimeter här, och det är fan inte kul. :(

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 18:32

You see right through me

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 18:45

YJ, Det plogas bra på bilvägarna vad jag har sett på söder. Vet dock inte om du såg gångvägarna förra året? Det var stora isklumpar som en jäkla puckelpist, modd över dessa som man halkade på och dessutom blev trottoaren ungefär hälften så bred eftersom plogsnön körs in mot trottoaren. Man får gå i lemmeltåg. Går man ut på morgonen (runt 07) gäller det att ha täckbyxor och höga vinterkängor för då få man ploga upp gatorna själv.
Snöplogaren jag känner åker ut vid 05 och plogar. Tyvärr är det inte i sthlm utan i norrland där folk är mycket mer vana vid snö än sthlmare. Men dom accepterar inte att dom ska behöva ploga sig själva fram till jobbet/skolan.

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 18:48

Ska skaffa mig en snökanon och ta med ut på morgonen

YamahaJet2010-11-27 18:55

Men lilla gumman, bilvägarna såg faktiskt likadana ut större delen av vintern, två körfält fick bli ett och så vidare. Om det snöar hela natten är det väl självklart att du får vada i snön på gatan, tycker du det ska stå folk utanför varenda port i Stockholm dygnet runt och vänta på att snön faller för att omedelbart skotta bort den? Jag tror att jag hänvisat till dig som inbillad prinsessa förut, och du förnekar knappast dig. Alla i världens samtliga nordnationer går också ut i höga vinterkängor för att inte bli blöta och kalla om vintern, varför tycker du något annat ska gälla dig?

Tss, kräva att alla gator ska vara färdigplogade kl 07 på morgonen. Har dom inte gjort nåt TV-program om såna som dig nu? Ung & Bortskämd eller nåt?

lolinonek2010-11-27 18:57
Antal inlägg: 416

Här har det idag kommit nästan en halvmeter inatt och under dagen, Hade ryggskott i veckan så detta verkade inte bli kul tills jag skottade bort vallen ute vid vägen och det kör förbi en plogbil, Han saktar in och backar tillbaka till min väg och säger : det ser lite tungt ut, vill du att jag skall köra en sväng? Helt fantastiskt snällt!! Jag har vart glad hela eftermiddagen tack vare honom. Det han gjorde på 2 min hade tagit mig 2 timmar, och jag hade nog fått tillbaka mitt ryggskott.

Lillstölla2010-11-27 19:08
Antal inlägg: 23831

Och vad kallades det där programmet de skulle göra om onödigt överlägsna och nedlåtande personer, hmm om jag bara kunde komma ihåg det.

Ja just det ja, "Korkad och dryg" var det ju......

Måste ju hålla med Delicoius, snöröjare verkar inte tänka det minsta på att även gångvägar ska vara framkomliga.
Barnvagnar, äldre med rollatorer och så jag som har grymt dålig balans och ännu sämre känsel i mina ben. Är pest och pina att ta sig fram.
Är dock medveten om att det är långt från ett lätt jobb att hinna med när det snöar mycket men tycker ändå att man kan tänka lite bredare, inte enbart på att bilar ska kunna ta sig fram.

YamahaJet2010-11-27 19:21

Problemet är att om man tar resurser från vägplogningen för att få fram sommarväglag utanför era portar, så kommer istället era bussar inte komma i tid. Om alls. Och sen kommer ni gnälla på att "SL minsann blir överraskade av snön varenda vinter!".

Annars kan ni ju köpa bil och ha den i garaget. Då gör man så här

-Addera den tid du gnäller på företagare, moderater, SL osv osv.

-Byt ut tiden mot ett arbete.

-Bit ihop och fullfölj.

-Nu kommer ni se att det kommer in lite mer pengar än vanligt på kontot. Det kommer stå något annat än "CSN" eller "Försäkringskassan", men försök att inte bli alltför exhalterade.

-Gå in på www.blocket.se och välj ut något lämpligt.

-Öh just det. Ta körkort.

-Tala med din bostadsrättsförening...er m, hyresvärd menar jag, angående plats i garaget.

-Tada! Ni behöver aldrig mer kliva utanför porten, såvida inte soprummet råkar ligga precis utanför. Be isåfall en granne hjälpa till.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?