Spelrum
Giraffen28
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 310

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ronny2009-03-30 12:07
Antal inlägg: 518

helt rätt! mer hämnd åt folket tycker jag.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:08
Antal inlägg: 1600

Jag tror det är rädslan och det är bra därför att det förhindrar lidande för kvinnor. Ett otroligt lidande. Alltså skiter jag i om de är rädda eller inte (männen)

Även om de är rädda, är de också rädda för rättsapparaten.
Om rättsapparaten sänder ut att du får straff om du gör det, kanske de kommer börja fundera på om syraattacker och att ta åt sig otroligt mycket när en person bara inte vill gifta sig med en, om en syraattack är en handling som är värd sitt pris. En sekundär vinst kommer bli att deras barn kommer förändra sitt tänkande om rätt och fel.
Kvinnor/tjejer kommer känna " Ingen har rätt att göra såhär bara för att jag säger nej."
Killar kommer tänka "man har ingen rätt att äga någon som inte vill"

mollee - Ej medlem längre2009-03-30 12:09
Antal inlägg: 6087

Du vet att de flesta klyschorna faktiskt är sanna va?

Tänk om alla som skulle utföra hämndaktioner? det blir ju en ond cirkel.
Varför inte införa dödsstraff också? Eller ta bort rättsystemet och införa anarki?

Tror nog inte att denna hämndaktion hjälper kvinnan ett dugg... Kanske att hon mår bättre av att se honom lida ett tag. Men på vilket sätt hjälper det henne fysisk, eller psykiskt??

Bättre att börja från grunden och lära folk (utan våld) att det är fel att hälla syra i sin frus ansikte... Tror du verkligen att denna hämnaktion ändrar männens syn på kvinnor?

Jag må vara klyschig, men jag tror inte på hämnd, våld eller förnedring för att motverka just våld, hämnd och förnedring.

ite khan2009-03-30 12:10
Antal inlägg: 15

Det kan t.o.m. bli något att vara stolt över; om en man har syra ärr i ansiktet kommer han att få respekt och fördelar av de som delar hans barbariska tänkande; "hans ansikte visar att han var beredd att offra det i hederns namn". Räkna med martyrkulturens obstinata tänkande så ser du att den hämnd lösningen du föreslagit inte kommer att funka.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:10

Respekt finns inte i det landet så som vi uppfattar ordet respekt. Det kommer ta hundra år, minst. Det är därför jag är för, i det här fallet. Något som för ett allmänt tänkande om en bättre syn på tjejers rätt, framåt.

mollee - Ej medlem längre2009-03-30 12:15

En fråga, vad gör denna situation mer rättfärdigad till hämnd än andra våldsbrott mot kvinnor?

Tycker det är barnsligt med hämndaktioner, hur jäkla horribla brotten än må vara!

Har jäkla stor sympati för kvinnan, har nämligen haft en mor som var svårt misshandlad av sin man en gång i tiden. Jag önskade honom ofta väldigt illa. Men inser nu att det var av rädsla som gjorde att jag ville se honom död.

Är det inte bättre om kvinnan visar upp sina ärr, är den större människan i sammanhanget och kanske börjar hjälpa andra kvinnor i samma sitation, dvs att hon blir kvinna at se upp till, en kvinna som skänker mod och hopp, en hjälte.
Tror sånt påverkar våldsbrott och kvinnoförnedring mycket positivare och effektivare än hämnd.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-30 12:18
Antal inlägg: 7605

Belugavis, jag kan förstå dina tankar också men tror inte att offrets rätt att straffa gärningsmannen med samma medel, hindrar särskilt många förövare från att syrabespruta, döda, våldta eller utöva sin sedvanliga misshandel av sin partner. I vårt land finns ju män, som återfaller i våldsgärningar, när de slipper ut från sitt straff.
Jag tror inte att jag själv skulle kunna utföra såna handlingar heller. Våld har förekommit i min närhet också men det är motbjudande och känns sjukt att skada en levande varelse. Jag tror aldrig att jag skulle sjunka till den neandertalnivån. Hur skulle samhället se ut som helhet, om vi praktiserade släkternas vedergällning mot varandra? Min by slåss med grannbyn, tills ingen levande finns kvar där?

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:18

ite Khan. Det tror jag faktiskt inte. Jag tror att om rätten verkligen säger att en sak är fel, då kommer landet i stort att förändra, på sikt sitt tänkande. Hederskulturen kommer långsamt börja förvinna.

Mollee. Jag kan bara säga att jag är en person som oftast skriver precis det du säger. Jag håller med dig och jag tänker mycket på ont och gott, vad man gör mot ett barn kommer ut senare i livet, vad upprättelse har för betydlese för personer, traumabarbetning. En massa saker som inte finns i vårt samhälles tänkande. Sånt tänker jag mycket på också. I de flesta fall behöver man hjälp och allt är inte alltid vad man tror att det är (ont/gott). Vårt samhälle är expert på att leta en syndabock och det är normalt inte så jag tänker.

I det här fallet tänker jag brett och långt framåt. Alltså mitt ja till det här straffet har med att jag tror att det kan komma en stor förändring längre fram att göra.
Vad det har för personliga vinter i agg och förlösande för kvinnan med hämnd hör inte ihop...Det är inget som för utvecklingen framåt nej.
Ibland tror jag på radikala saker som gör ett ställningstagande. Det kan bli ett hopp fram i utvecklingen. I det här fallet tro jag det är ett "brett" ställningstagande inför framtida synen på tjejer i Iran.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-30 12:20
Antal inlägg: 1637

beluga: Jag tycker du borde ge bobo flux ord lite mer tanke. Att sätta ett folk under rädsla kan ge enorma konsekvenser.
Sen kan jag inte riktigt förstå ditt resonemang. alltså du berättigar den här typen av tortyr med att "det är för det godas skull, och allt blir bättre senare" precis som man tänkt när man avrättat meningsmotståndare i alla tider. Jag är inte någon att fördöma andras moral men att begå onda handlingar för det godas skull är extremt...

mollee - Ej medlem längre2009-03-30 12:22

Alltså, visst det kan nog öppna ögonen för vissa... men jag är osäker på om det kommer att hjälpa någon över huvudtaget, den där hämndaktionen.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:23

Ja momms jg är helt med på det.

Jag tänker mer en attitydförändring i samhället. Inte att man ska införa hämnd på regelbunden basis. Hur ofta händer det att en tjej får rätt I Iran ???
I och med det stora lidande som finns, de stora orätter som finns, därför måste det till något radikalt i tänkandet.

Själva uppfostran där är kulturellt att man ser en tjej som en mans egendom. Det är ju det som behöver förändras. Hur görs det om inte staten sätter ner en tydlig fot......

ANDERStG2009-03-30 12:24
Antal inlägg: 7560

"Kanske att hon mår bättre av att se honom lida ett tag."
"Alltså, visst det kan nog öppna ögonen för vissa."

Tekniskt sett inte helt korrekt.

mollee - Ej medlem längre2009-03-30 12:25

:S
hahaha.. okej av att höra honom lida då :)

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:26

Viktor Det är ett extremt land med extrema värderingar redan.

Det är därför.

I Sverige om det skedde skulle jag tycka precis som ni.

Här behövs inget radikalt.

Måns_E2009-03-30 12:27
Antal inlägg: 12059

Det finns ingen forskning som tyder på att hårdare straff leder till färre brott, däremot så finns det forskning som visar på motsatsen.

Så nja, hårdare straff eller att utsätta de som utför brott för samma behandling fungerar inte.

Palini2009-03-30 12:29
Antal inlägg: 1381

belugavis... Jag kan förstå hur du tänker, men då tror jag att du har missat att straff i sig, som t.ex. dödsstraff och livstidsstraff och då även ett sånt här "syrastraff" har en väldigt liten, för att inte säga ingen avskräckande effekt. Är man så pass störd/galen/förvirrad/sju k att man tar livet eller misshandlar nån på detta sätt, så skiter man nog fullständigt i straff och påföljder.

Palini2009-03-30 12:30
Antal inlägg: 1381

Måns hann före... =)

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:30

Måns_E Precis, jag vet och jag håller med.
Vi pratar inte om, jag pratar inte om hans eventuella (förövarens) förändring på tjejer och hur han värderar dem av att bli blind...

En förändring av ett samhället syn på tjejer på lång sikt pga att man varit tydlig. Det är vad jag pratar om åtminstone.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:33

Palini Även dig. Jag vet att det inte funkar på personlig nivå. Det funkar inte att straffa bort ett dåligt beteende för en person. Jag vet det och jag är inte för straff i normala fall.
Jag tror på orsak och verkan och hjälp. Till exempel tror jag på att förövare ska träffa offer. Det hör dock inte hit. Jag pratar inte om personliga saker eller individer. Jag pratar om ett lands syn på saker och ting och förändringar som behöver komma i stort. Annars vet jag inte hur de förändringarna ska kunna komma i ett land där män har sån total makt.
Det kommer ta flera hundra år annars.

Måns_E2009-03-30 12:36
Antal inlägg: 12059

Jag tror inte att det fungerar ändå, förmodligen så vill det till utbildning och välstånd, inte hämndaktioner som snarare påminner om 1100-talet än idag.

Det finns inga snabba fixar, vad man än vill uppnå.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?