Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 339 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2009-04-01 22:38 | |
![]() | Jag har själv hund och jag möter denna rädsla hela tiden. Man möter en kamphund och personen man promenerar med blir livrädd och håller in sin hund och säger att hon aldrig skulle låta sin hund leka med en "sådan". Av denna anledning (bland annat) skulle jag inte vilja ha en sådan ras. För att en hund ska bli bra måste den få leka och umgås med andra hundar anser jag. Får de de någon gång? | |
| sosse | 2009-04-01 22:39 | |
![]() | Förbjud vissa hundraser, men förbjud vissa agresiva mäniskoraser samtidigt, eller rättare sakt människor som är agresiva. Då det är som med hundar att det inte är alla individer av ett släkte som är agresiva. Mycket handlar om hur individens uppväktmiljö är och ja, även vissa genetiska drag har det att göra med också. | |
| Minta | 2009-04-01 22:42 | |
![]() | En kaukasisk ovtjarka blir ju extremt stor och tung. Då ställs det nog krav på att ha kontroll på den. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:42 | |
![]() | Jag tycker att det är helknasigt att debattera en hundras lämplighet och beteende utefter hur den ser ut, beteendet har inget alls med utseendet att göra. Jag tycker att de människor som inte har vett nog att betrakta vilken hund som helst, söt som ful, liten som stor, med tillbörlig respekt och avstånd får skylla sig själv om den blir attakerad. Regel nummer 1 är att inte gå fram till en okänd hund utan att ha frågat ägaren om lov innan, gör man det ändå så har man bara sig själv att skylla om man åker på stryk av hunden och där med basta. Att just den här hundrasen må ha ett lite annat syfte än de flesta andra hundraser borde ändå inte utgöra något större problem så länge som hundägaren sköter sin uppgift rätt och så länge som övriga människor som inte har med hunden att göra låter den vara. Att hundar har vak ti sig är väl egentligen inget konstigt och jag ser det heller inte som något konstigt om en hund övermannar en inbrottstjuv inom hemmets gränser, dum får skylla sig själv hel enkelt. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:43 | |
![]() | Det är bra att det fortfarande finns raser som kan arbeta självständigt. Men som sällskapshundar passar dom inte. Så ja, kanske förbud. Eller iaf bör man kunna ange vilka skälen skulle vara att ha en sådan hund med dom egenskaperna. Förr (väldigt förr) hade bl.a rotweiler, som ju använts på samma vis, som boskapshund, liknande egenskaper. Selektiv avel har givit sociala hundar idag. Att bara 'jobba' med generationers nedärvda egenskaper räcker inte. | |
| Delight2002 | 2009-04-01 22:43 | |
![]() | Subventionera kastrationer av hundar och katter. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:45 | |
![]() | "Regel nummer 1 är att inte gå fram till en okänd hund utan att ha frågat ägaren om lov innan, gör man det ändå så har man bara sig själv att skylla om man åker på stryk av hunden och där med basta." Så ett barn som har dåligt omdöme och hälsar på en arg hund får skylla sig själv? | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-01 22:46 | |
![]() | Jag har följt länken och sett filmen , och säger detta är en ras som vi inte ska ha i detta land,, Bitte | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:47 | |
![]() | Jag fattar inte grejen, en ratfull som kör över ett barn finns det ingen som helst förståelse för(med all rätt) men en ouppfostrad farlig hund har ett existensberättigande? | |
| bujum | 2009-04-01 22:47 | |
![]() | Jag tycker absolut att vissa hundraser ska förbjudas. Det är ju oftast på det viset att det är fel sorts folk som skaffar dessa här hundarna, och de skaffar dem av fel anledning. Att några få människor som är ansvarsfulla hundägare ocså skaffar de här raserna är oviktigt i sammanhanget för konsekvensena kan bli alltför stora. De seriösa hundägarna kan faktiskt skaffa andra raser istället, för de skaffar ju hund för att de vill "leva med hund" och inte för en massa andra suspekta orsaker. Hela den här kamphunds"kulturen" går ut över seriösa hundägare. Det här blandraspratet tycker jag också börjar spåra ur totalt. Det står i tidningsartiklar bara blandras, men inte vad för sort. Det är ju faktiskt stor skillnad på blandraser också. Ta en blandning mellan pekingeser och pudel och jämför den med en blandning av pitbull och rottweiler. Det är viss skillnad eller hur? Undersökningar har visat att tax faktiskt är den ras som biter oftast i Sverige, men en tax är en liten hund som sällan kan ställa till någon större skada. Själv har jag fyra hundar; bl a border collie som kommer på 6:e plats när det gäller bitligan. Men den rasen blir aggressiv och nervös när den inte får arbeta eller får stimulans på annat vis... Det här är en komplicerad fråga för det finns ju alltid någon som kommer i kläm som inte förtjänar det, men något måste göras, för det är helt klart ett problem. T. ex arrangeras det bland det oseriösa klientelet hundkamper, och till träning av dessa hundar används stulna oskyldiga snälla familjehundar. Jag säger bara FY FAN!!! | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:48 | |
![]() | Bitte, i detta land? Går det bra i Danmark då? Eller menar du att rasen inte ska finnas som sällskap (husdjur) någonstans alls, utan endast handhavas av kunniga proffs som använder hunden som vakt? Så tycker i alla fall jag. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:51 | |
![]() | Risotto,,i programmet så var det de som tog in hundrasen i Sverige som själva är vana hundhanterare och fullvuxna karlar som erkände att de inte hade en suck när det gällde dessa hundar,,,jag tycker det känns som att om vi ska släppa in denna ras så ska den lämnas i fred och ska få gå omkring och bestämma själv hur den ska leva,,,för så fungerar den rasen enligt de som kan. dessutom så finns det fler i ett samhälle som ska känna sig trygga förutom just den hundägaren som äger denna hund. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-01 22:51 | |
![]() | vi kan väl bara stifta lagar i sverige eller hur Bitte | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:53 | |
![]() | Basta, jag förutsätter att en hund är åtföljd av sin ägare och barnet av sin förälder. Resonerar man som du gör nu så kan vi förbjuda alla hundar istället. Jag förstår att det är vad du skulle vilja, med tanke på ditt inlägg ovan, men så kommer det aldig att bli. Om ett barn går fram till en okänd hund så vill jag påstå att dess förälder har brustit i sin uppfostran och tillsyn av sitt barn. Skulden ska läggas på föräldern i första hand och inte hunden. Tänk dig själv om någon okänd kom och klappade dig på huvudet trots att du inte vill, skulle inte du ryta till då och markera din intigritet? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:54 | |
![]() | Nu handlar ju tråden om kaukasisk ovtjarka. Och om programmet. Andra hundraser säger jag inget om, men programmet övertygade i alla fall mig att rasen i sig har ett temperament som gör att den inte passar som sällskapsdjur. Men som ren vakthund verkar den väldigt bra, därmed finns ett visst existensberättigande. Det är väl den okontrollerade handeln i viss mån men i synnerhet Sv Kennelklubbens fel att rasen finns på "fel" ställen. Förhoppningsvis kommer motbevis och det går att peka på att rasen inte alls är mera aggressiv än andra raser, alternativt att Sv Kennelklubben tar sig en ny titt och reviderar sitt godkännande av rasen som sällskapsdjur. | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:57 | |
![]() | man ska inte förbjuda hundar,de är inte deras fel att dom är som dom är..det är ägaren rättighet att få hunden lydig.visst vissa hundar har närmare till att bli aggresiva men det är ingen ursäkt,men tycker att uppfödarna till visa raser borde ta ett större ansvar,oftast är de unga killar som behöver en penisförlängare,och så avlar dom vidare och säljer till kompisar och så,får man bort de så tror jag de blir mindre problem...de är vad jag tror allafall | |
| Minta | 2009-04-01 22:57 | |
![]() | Jag instämmer med Risotto. En del vill förbjuda alla hundar, för att någon kan vara farlig (bita). Men man är inte beredd att förbjuda det som är långt mycket farligare, nämligen bilar och utsläpp (och vissa människor). | |
| Quelle | 2009-04-01 22:58 | |
![]() | Jag är verkligen en av de människor som i första hand lägger skuld på människan som handhar hunden, om det skulle vara så att hunden beter sig på ett sätt som inte är "acceptabelt". I detta fall med denna stora hund vill jag faktiskt också lägga skulden på människan, men inte i det fallet att hanteringen blir fel (även om den självklart kan bli det också), utan snarare för att man kan vara så godtrogen eller självsäker eller naiv som tror att man kan klara av ett djur av den här typen. En tiger i fångenskap är likväl en tiger, med alla dess egenskaper, oavsett hur "tam" och snäll den nu månne vara. Förr eller senare smäller det. | |
| le-lou | 2009-04-01 22:59 | |
![]() | Det verkar vara svårt för vissa att erkänna eller ens komma till grepp med att vissa hundar helt enkelt inte går ihop med människor. För dem handlar det hela tiden om att det krävs "rätt" människa för just den och den rasen. Vem ska se till det då? Att rätt person får rätt hund i sina händer? Svaret idag är att ingen gör det, kennelklubbsgubben tjatar om eget ansvar, men det där egna ansvaret landar i famnen på en mupp som ska ha 3 kaukasiska ovtjarkar bara för att de är "mäktiga" och "vargliknande" som när han är ute och går med dem, så sliter sig den ena och anfaller en människa på andra sidan vägen. Vems fel är det? Ägarens? Snarare det här landets, som inte ens kan stifta bra lagar om att farliga raser inte bör finnas nära där människan bor. Vi öppnar stora famnen för det mesta, och det är inte konstigt att det händer olyckor. Det är väl inte hundens fel som reagerar som den är skapt - men det är vårt fel som möjligör till såna här situationer! Att dra upp sällskapshundar bitande på människan är löjligt i jämförelse med ett sånt här djur. Detta är en hund, men knappast en sällskapshund. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-01 22:59 | |
![]() | kolla filmen så förstår ni frågan av TS Bitte | |