Spelrum
Giraffen32
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 339

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2009-04-02 02:42
Antal inlägg: 11612

Vann just 1000 på vegas.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-02 02:49
Antal inlägg: 6214

ju mer jag tänker på det desto mindre tycker jag om, och tror, att den där slumpen finns.

Försökte få Slumpen att vara ansvarig för att jag köpte kaffe i en pappersmugg som läkte idag. Det är naturligtvis ett produktionsfel och inte en slump utan en medveten kalkyl av tillverkaren (vi accepterar att en på femtio miljoner koppar läcker för det är för dyrt att fixa problemet och chansen att någon skall stämma oss är så liten ändå). Var nära att skylla på slumpen att jag hittade en peng på gatan idag, men det är ju faktiskt något klantarsle som gått och tappat pengar! Och dessutom är jag en snål jävel som går och håller ögona öppna efter småmynt faktiskt (många bäckar små, sen köper jag en ny kaffe för pengarna). Ingen slump heller att solen inte sken idag, utan vårens ständiga och statisistkt säkerställda svek mot oss som längtar så in i helvete att det gör ont i själen. Ingen slump heller att när jag kom hem så blev jag ombedd att gå ut och köpa mjölk. Jag kunde ha tänkt ut det själv om jag inte vore så jävla ockuperad av att fokusera på att sätta en fot framför den andra och att hitta vägen hem.

Så, slumpen är död. Länge leve Slumpen!

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-02 03:00
Antal inlägg: 1702

I am Kloot - Coincidence:

Love, may have just come to bury me
But I'm not afraid of what I see
I'm not afraid of the world

Time, has gathered us here by coincidence
Thats why what I say doesn't make any sense

Life, may have just come to bury me
But I'm not afraid of what I see
I'm not afraid of the world

We, we're all gathered us here by coincidence
Thats why what we say doesn't make any sense

You, may have just come to carry me
Beyond the things I've ever seen
Love, may have just come to bury me

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-04-02 03:00
Antal inlägg: 744

E Soul, "Jag tror att antingen finns slumpen, eller också finns Gud, eller också är de identiska."

tror att tråden kan stängas där :)

Pseudonymf2009-04-02 03:01
Antal inlägg: 8282

Fortfarande vilse i avloppet? Är det slumpen, säg? ^^

E Soul - Ej medlem längre2009-04-02 03:52
Antal inlägg: 813

Innan tråden stängs tycker jag ändå att vi kan länka till en kul föreläsning som jag hade i baktankarna: www.youtube.com/watc...mp ;index=4

Asklepios - Ej medlem längre2009-04-02 08:06
Antal inlägg: 58

Slumpen finns inte i makrokosmos. Där har du en orsak- och verkankedja, som förvisso kan ligga bortom vårt vetande ibland men det beror snarare på okunskap. Vad det beträffar kvantfysiken och mikrokosmos är det bara ignorans, ty Gud spelar inte tärning.

ANDERStG2009-04-02 08:39
Antal inlägg: 7560

Haha, related videos - Marissa Mayer - "Intelligence has never been this adorable", "sexy, hyperactive, geeky".

Kanske något att bemöta kvinnor i allmänhet med? "Oooh, intelligens har aldrig varit så förtjusande."

kajix2009-04-02 09:04
Antal inlägg: 7767

Kan inte gud och slump samexistera?

Palini2009-04-02 10:09
Antal inlägg: 1381

"Slump", "gud", whatever är väl bara samlingsnamn som man använder för att förklara sånt man inte förstår sig på? I stil med, "Det var en ren slump", "Det var guds vilja".

Jag tror inte att slumpen finns, åtminstone inte IRL. Slumpgeneratorer i t.ex. datorer däremot är jag mer osäker på, men det beror nog mest på att jag inte har en susning om hur de egentligen fungerar. =)

ANDERStG2009-04-02 10:17
Antal inlägg: 7560

Pseudoslumptalsalgoritmer är det minst slumpmässiga man kan tänka sig.

Däremot finns det slumptalsgeneratorer i hårdvara som byggr på diverse fysikaliska fenomen. Vill ni förneka slumpen så bör ni precisera er syn på kvantmekaniken.

Behringer2009-04-02 10:52
Antal inlägg: 3575

Ödet är ingen slump.....

Palini2009-04-02 11:21
Antal inlägg: 1381

Jag förnekar slumpen. Jag säger inte att jag vill det, men jag gör det eftersom jag, enligt mig själv, ännu aldrig har stött på nåt som jag ser som slumpmässigt. Kvantmekanik har jag aldrig satt mig in i, så den ska jag nog inte uttala mig om, men du får gärna upplysa mig lite, AnderstG. Finns det slump i kvantmekaniken?

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-04-02 11:45

kajix, "Kan inte gud och slump samexistera?"
Det beror väl på om du har en Gud eller avgud? :)

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-04-02 11:46

ANDERStG, hur slumpig är den kvantmekaniska slumpen? Helt?

Dyslekso2009-04-02 12:08
Antal inlägg: 8945

Jag kan förstå slumpen som något för människor icke beräkningsbart, som slumpen från de hårdvarubaserade slumpgeneratorerna han nämner.

Om det finns något som underligger kvantmekanik, information om sakernas tillstånd som vi inte kan få tillgång till, som styr skeendet på ett sätt som inte är slumpmässigt är ju en intressant fråga.

Jag litar på att E Soul tänkt djupt och mycket kring det här, jag förstår nog inte riktigt själv vad äkta slump är. :)

Snow Brigade2009-04-02 12:14
Antal inlägg: 2

Kan vi inte nöja oss med att vissa processer är probabilistiska, eller genererar probabilistiska utfall? Det är det ju ingen tvekan om. Därmed inte sagt att utfallet inte har någon orsak. Verkar som att en del blandar samman orsak/frånvaro av orsak med slump/frånvaro av slump.

Yonderboy - Ej medlem längre2009-04-02 12:23
Antal inlägg: 1661

Nej slump kan väl inte finnas med en samexistens med en kristengud eftersom han är the allseeingeye och är allsmäktig, när skörden går fel så straffar han, när den går rätt belönar. Ni kristna kan inte få allt, men ni kan gått försöka.

Visst slumpen existerar i både kvantfysiken som stats/sociologiskvetenska p men då skulle man hellre prata om sanolikhet med osäkerhetsfaktorer.

Dyslekso2009-04-02 12:42
Antal inlägg: 8945

Slumpen måste väl finnas även inom en kristen tro för att fri vilja ska kunna existera? Ingen poäng med fri vilja om den (av Gud) kan härledas ner på mikronivå och således sägas vara förutbestämd och ansvarsbefriad.

Snow Brigade: låter bra det där, men det är ju frågan om vilken horisont man betraktar skeenden ifrån. Om någonting är antingen probabilistiskt eller säkert, beroende på vilken information man har, så är det ju inte äkta slump väl? Sista svamlet från mig i frågan.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-04-02 12:52

Dyslekso, fast den kristne guden påstås ju veta allt, så helt slumpigt kan det inte vara då... eller iofs, jag kanske missförstår

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?